Background: The treatment of large and complex hand injuries is particularly challenching concerning the functional and cosmetic outcome. In this kind of injuries the primary defect cover is of paramount importance and so the initial situation for secondary reconstructive options may be evidently improved.
Material & methods: Between October 1986 and Mai 1996 43 patients with large complex and combined hand injuries were primarily treated with 49 free flaps. The mean follow-up was 39 (6 to 92) months, the mean hospital stay was 19 (8 to 40) days. Depending on the time of the reconstruction and based on a classification established in our clinic, the patients were distributed among three groups: primarily (within 24 hours), delayed (between 2 and 7 days), and late (after 7 days till 3 weeks posttraumatically) reconstruction.
Results: Within the group of primary reconstruction the best results could be achieved, since radical debridement and primary defect cover by healthy tissue (free flap) led to physiological wound healing. That caused reduced hospital stay thus decreased costs, since flap failure, infection and multiple secondary surgical interventions could be diminished. Also earlier rehabilitation and reintegration into social life and profession was achievable.
Conclusion: Due to the obtained results a primary treatment of large and complex hand injuries through radical debridement and reconstruction with free flaps seems to be effective and should already be considered in the emergency room.
Grundlagen: Die Versorgung von ausgedehnten oder komplexen Handverletzungen stellt besondere Ansprüche im Hinblick auf das funktionelle und ästhetische Ergebnis. Bei dieser Art der Verletzung ist die primäre Weichteildeckung von besonderer Bedeutung, da sich dadurch die Ausgangssituationen für eine Wiederherstellung der Funktion deutlich verbessern lassen.
Methodik: Im Zeitraum von Oktober 1986 bis Mai 1996 wurden 43 Patienten mit 49 freien Lappenplastiken bei komplexen und kombinierten Handverletzungen primär behandelt. Der mittlere Nachbeobachtungszeitraum lag bei 39 (6–92) Monaten, der mittlere Krankenhausaufenthalt bei 19 (8–40) Tagen. In Abhängigkeit vom Zeitpunkt der Rekonstruktion mit einem freien Lappen sowie basierend auf der klinikeigenen Klassifikation erfolgte die Einteilung der Patienten in 3 Gruppen: Primärrekonstruktion (innerhalb von 24 h), primär aufgeschobene Rekonstruktion (zwischen 2 und 7 Tagen) und Spätrekonstruktion (nach 7 Tagen bis 3 Wochen posttraumatisch).
Ergebnisse: In der Gruppe der Primärrekonstruktion ergaben sich die besten Ergebnisse, da durch ein radikales Débridement und sofortige Defektdeckung mit gesundem Gewebe (freier Lappen) eine physiologische Wundheilung erreichbar ist. Durch diese Art der Versorgung verkürzten sich Krankenhausaufenthalt und damit die Kosten, da Lappenverluste, Infektionen und multiple Mehreingriffe vermieden wurden. Ebenso wurden dadurch frühe Rehabilitation und damit Reintegration ins Arbeitsleben ermöglicht.
Schlußfolgerungen: Aufgrund der erzielten Ergebnisse erscheint die frühzeitige Behandlung von komplexen und ausgedehnten Handverletzungen durch radikales Débridement und primäre Rekonstruktion mit freien Lappenplastiken zielführend und sollte bei der Erstbehandlung immer bedacht werden.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schwabegger, A., Anderl, H., Hussl, H. et al. Importance of primary repair of complex hand injuries with free flaps. Unfallchirurg 102, 292–297 (1999). https://doi.org/10.1007/s001130050405
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050405