Summary
Patients in traumatology need additional physiotherapy to prevent deep vein thrombosis. There is still a 4 % risk of deep vein thrombosis in outpatients receiving already low molecular weight heparin prophylaxis [9]. However, there are no prospective studies with a high number of patients to prove effectiveness of the presented physiotherapeutic tools, even if the hypothesis “achieving physiological-like conditions” sounds positive and some authors postulate that physiotherapy would be equal to drug prophylaxis of deep vein thrombosis.
Zusammenfassung
Das traumatologische Patientengut, bedarf der zusätzlichen Physiotherapie als Unterstützung der medikamentösen Thromboseprophylaxe (TP); 4 % der ambulanten Patienten entwickeln eine tiefe Beinvenenthrombose (TVT) trotz medikamentöser Thromboseprophylaxe [9]. Es fehlen prospektive Studien mit großen Fallzahlen um den Effekt der vorgestellten physiotherapeutischen Maßnahmen nachweisen zu können, wenn auch die Arbeitshypothese „Erreichen einer quasi-physiologischen Situation“ sehr plausibel klingt, und die Effektivität der physikalischen Maßnahmen im ambulanten Bereich als gleichwertig zur medikamentösen Thrombembolieprophylaxe diskutiert wird.
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Eisele, R., Kinzl, L. Physiotherapeutic prevention of thrombosis in trauma surgery. Possibilities and roles of individual measures. Unfallchirurg 101, 851–855 (1998). https://doi.org/10.1007/s001130050350
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