Zusammenfassung
Die distale Radiusfraktur (DRF) umfasst eine Vielzahl unterschiedlicher Frakturtypen. Während für extraartikuläre Frakturen Standardröntgenaufnahmen ausreichend sind, erfordert die exakte Analyse intraartikulärer Frakturen eine CT mit koronalen, sagittalen und axialen Schnittbildern. Die Klassifikation erfolgt nach den AO-Kriterien. Die Behandlungsstrategie kann durch eine CT-basierte Klassifikation präzisiert werden. Besonderes Augenmerk muss auf das Vorliegen von Schlüsselfragmenten gelegt werden, da sie ein hohes Risiko für eine primäre oder sekundäre Dislokation aufweisen, wenn sie nicht adäquat stabilisiert werden.
Abstract
Fractures of the distal radius show a wide spectrum of different fracture patterns. Although standard X‑ray images are sufficient for extra-articular fractures, the exact analysis of intra-articular fractures requires the use of computed tomography (CT) with coronal, sagittal and axial sectional images. The classification is based on the Working Group for Osteosynthesis Questions (AO) criteria. The treatment strategy can be more precisely defined by a CT-based classification. Special attention must be paid to the presence of the key corners, as they have a high risk for primary or secondary dislocation if they not adequately stabilized.
Literatur
Bain GI, Alexander JJ, Eng K et al (2013) Ligament origins are preserved in distal radial intraarticular two-part fractures: a computed tomography-based study. J Wrist Surg 2:255–262
Brink PR, Rikli DA (2016) Four-Corner Concept: CT-Based Assessment of Fracture Patterns in Distal Radius. J Wrist Surg 5:147–151
Dahlen HC, Franck WM, Sabauri G et al (2004) Incorrect classification of extra-articular distal radius fractures by conventional X‑rays. Comparison between biplanar radiologic diagnostics and CT assessment of fracture morphology. Unfallchirurg 107:491–498
Gologan R, Ginter VM, Ising N et al (2014) Carpal lesions associated with dislocated fractures of the distal radius. A systematic screening of 104 fractures using preoperative CT and MRI. Unfallchirurg 117:48–53
Grunz JP, Gietzen CH, Schmitt R et al (2018) Distal radius fractures : Update on imaging. Radiologe 58:159–174
Hintringer W, Rosenauer R, Pezzei C et al (2020) Biomechanical considerations on a CT-based treatment-oriented classification in radius fractures. Arch Orthop Trauma Surg 140:595–609
Hintringer W, Rosenauer R, Quadlbauer S (2022) Computed Tomography and Pathobiomechanical-Based Treatment of Volar Distal Radius Fractures. J Wrist Surg 11:203–213
Jakubietz MG, Mages L, Zahn RK et al (2017) The role of CT scan in postoperative evaluation of distal radius fractures: Retrospective analysis in regard to complications and revision rates. J Orthop Sci 22:434–437
Krimmer H (2013) Commentary on Kramer et al. The incidence of ulnocarpal complaints after distal radial fracture in relation to the fracture of the ulnar styloid. J Hand Surg Eur Vol 38:718
Krimmer H, Pessenlehner C, Hasselbacher K et al (2004) Palmar fixed angle plating systems for instable distal radius fractures. Unfallchirurg 107:460–467
Meinberg EG, Agel J, Roberts CS et al (2018) Fracture and Dislocation Classification Compendium—2018. J Orthop Trauma 32(Suppl 1):S1–S170
Rueger JM, Hartel MJ, Ruecker AH et al (2014) Fractures of the distal radius. Unfallchirurg 117:1025–1034 (quiz 1035–1026)
Wieschollek S, Knie C, Megerle K (2023) Digitale Volumentomografie bei der Behandlung von distalen Radiusfrakturen. Handchir Mikrochir Plast Chir 55:174–185
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
H. Krimmer und R. Wolters geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Hinweis des Verlags
Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.
QR-Code scannen & Beitrag online lesen
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Krimmer, H., Wolters, R. Diagnostik und Klassifikation der distalen Radiusfraktur. Unfallchirurgie (2024). https://doi.org/10.1007/s00113-024-01425-1
Accepted:
Published:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-024-01425-1