Skip to main content
Log in

Auswirkungen der COVID-19-Pandemie auf den Verlauf von alterstraumatologischen Patienten mit proximaler Femurfraktur

Effects of the COVID-19 pandemic on the course of geriatric trauma patients with proximal femoral fractures

Die Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund/Ziel der Arbeit

Im Jahr 2020 stellte die COVID-19-Pandemie eine große Herausforderung für das Gesundheitssystem dar. Die Hypothese lautet, dass die COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 aufgrund von Ressourcenknappheit Auswirkungen auf die Versorgung älterer Erwachsener mit proximaler Femurfraktur hatte, unabhängig davon, ob der Patient infiziert war oder nicht.

Material und Methoden

Diese Studie analysiert die Daten von 87 Krankenhäusern, die in den Jahren 2019 und 2020 15.289 Patienten in das „AltersTraumaRegister DGU®“ in Deutschland aufgenommen haben. In dieser Studie wurde der Einfluss der COVID-19-Pandemie auf die stationäre Behandlung und das Outcome von alterstraumatologischen Patienten mit hüftgelenknahen Frakturen analysiert. Für die Hauptanalyse haben wir Patienten, die während der COVID-19-Pandemie im Jahr 2020 (April bis Dezember) dokumentiert wurden, mit einer Kontrollgruppe aus dem Jahr 2019 (April bis Dezember) verglichen. Zusätzlich haben wir eine Untergruppenanalyse der Zeiträume mit hohen COVID-19-Inzidenzraten durchgeführt.

Ergebnisse

Zwischen 2019 und 2020 wurden 11.669 Patienten (2020: n = 6002 Patienten vs. 2019: n = 5667 Patienten) in diese Studie eingeschlossen. Es wurden nur geringe Unterschiede zwischen den während der Pandemie behandelten Patienten festgestellt. Wenn jedoch die COVID-19-Inzidenz in Deutschland größer als 50/100.000 Einwohner war, wurden eine signifikant erhöhte Mortalität während des stationären Aufenthalts festgestellt (8,4 % vs. 4,6 %) (p < 0,001) sowie signifikant weniger Patienten (p < 0,001) in eine geriatrische Rehabilitationsstation entlassen (27,2 % vs. 36,3 %).

Diskussion

Solange die Inzidenz niedrig war, war das Gesundheitssystem in der Lage auf die Pandemie zu reagieren, und der klinische Verlauf der Patienten wurde nicht beeinträchtigt. Dennoch stieß das Gesundheitssystem in Zeiten höherer Inzidenzen an seine Grenzen, was sich auch direkt in den Ergebnissen, der Sterblichkeit und dem Entlassungsort der Patienten widerspiegelte.

Graphic abstract

Abstract

Background/objective

In 2020 the COVID-19 pandemic posed a major challenge to the healthcare system. The hypothesis is that the COVID-19 pandemic in 2020 had an impact on the care of older adults with proximal femoral fractures due to resource scarcity, regardless of whether or not the patient was infected.

Material and methods

This study analyzed the data of 87 hospitals which entered 15,289 patients in the Geriatric Trauma Register (“AltersTraumaRegister DGU®”, ATR-DGU) in Germany in 2019 and 2020. In this study we analyzed the influence of the COVID-19 pandemic on the inpatient treatment of hip fractures as well as the mid-term follow-up during the first 120 days. For the main analysis, we compared patients documented during the COVID-19 pandemic in 2020 (April–December) with a control group in 2019 (April–December). Additionally, we performed a subgroup analysis of the periods with high COVID-19 incidence rates.

Results

Between 2019 and 2020 a total of 11,669 patients (2020: n = 6002 patients vs. 2019: n = 5667 patients) were included in this study.

Only minor differences were found between the patients treated during the pandemic; however, when the COVID-19 incidence in Germany was greater than 50/100,000 residents, significantly fewer patients (p < 0.001) were discharged to a geriatric rehabilitation ward (27.2% vs. 36.3%) and an increased mortality rate during inpatient treatment was determined (8.4% vs. 4.6%) (p < 0.001).

Discussion

The healthcare system was able to respond to the pandemic and patients’ clinical courses were not impaired as long as the incidences were low. Nevertheless, the healthcare system reached its limits in times of higher incidence, which was also directly reflected in the patient outcome, mortality and place of discharge.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Literatur

  1. Arafa M, Nesar S, Abu-Jabeh H et al (2020) COVID-19 pandemic and hip fractures: impact and lessons learned. Bone Jt Open. https://doi.org/10.1302/2633-1462.19.BJO-2020-0116.R1

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Bliemel C, Lechler P, Oberkircher L et al (2015) Effect of preexisting cognitive impairment on in-patient treatment and discharge management among elderly patients with hip fractures. Dement Geriatr Cogn Disord 40:33–43. https://doi.org/10.1159/000381334

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bub CD, Larsen CG, Heimroth J et al (2021) Hip fracture trends and outcomes during the covid-19 pandemic. Orthopedics 44:293–298. https://doi.org/10.3928/01477447-20210819-05

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Bliemel C, Buecking B, Oberkircher L, Knobe M, Ruchholtz S, Eschbach D (2017) The impact of pre-existing conditions on functional outcome and mortality in geriatric hip fracture patients. International Orthopaedics (SICOT). https://doi.org/10.1007/S00264-017-3591-2

    Article  Google Scholar 

  5. Carpintero P, Caeiro JR, Carpintero R et al (2014) Complications of hip fractures: a review. World J Orthop. https://doi.org/10.5312/wjo.v5.i4.402

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Chung JW, Ha YC, Lee MK et al (2021) Hip fracture management during the covid-19 pandemic in south korea. Clin Orthop Surg 13:474–481. https://doi.org/10.4055/cios21123

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Craig J, Maguire M, Shevlin SP, Black ND (2021) The effects of COVID-19 on hip fracture management and mortality in a regional trauma centre. Anaesthesia 76:710–711. https://doi.org/10.1111/anae.15323

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Egol KA, Konda SR, Bird ML et al (2020) Increased mortality and major complications in hip fracture care during the COVID-19 pandemic: a New York city perspective. J Orthop Trauma. https://doi.org/10.1097/BOT.0000000000001845

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Fell A, Malik-Tabassum K, Rickman S, Arealis G (2021) Thirty-day mortality and reliability of Nottingham hip fracture score in patients with COVID 19 infection. J Orthop 26:111–114. https://doi.org/10.1016/j.jor.2021.07.009

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Grassi A, Andriolo L, Golinelli D et al (2021) Higher 90-day mortality after surgery for hip fractures in patients with covid-19: a case–control study from a single center in italy. Int J Environ Res Public Health. https://doi.org/10.3390/ijerph18105205

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Kang SJ, Jung SI (2020) Age-related morbidity and mortality among patients with COVID-19. Infect Chemother. https://doi.org/10.3947/ic.2020.52.2.154

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Malik MHA, Harwood P, Diggle P, Khan SA (2004) Factors affecting rates of infection and nonunion in intramedullary nailing. J Bone Joint Surg Br. https://doi.org/10.1302/0301-620x.86b4.14097

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Malik-Tabassum K, Crooks M, Robertson A et al (2020) Management of hip fractures during the COVID-19 pandemic at a high-volume hip fracture unit in the United Kingdom. J Orthop 20:332–337. https://doi.org/10.1016/j.jor.2020.06.018

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Malik-Tabassum K, Robertson A, Tadros BJ et al (2021) The effect of the COVID-19 lockdown on the epidemiology of hip fractures in the elderly: a multicentre cohort study. ann r coll surg engl 103:337–344. https://doi.org/10.1308/RCSANN.2020.7071

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Mazeda C, Santos P, Vilas-Boas P et al (2021) What happened to hip fragility fractures during the COVID-19 pandemic? Acta Reumatol Port 46:252–256

    PubMed  Google Scholar 

  16. McCusker J, Bellavance F, Cardin S et al (1999) Detection of older people at increased risk of adverse health outcomes after an emergency visit: the ISAR screening tool. J Am Geriatr Soc. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.1999.tb05204.x

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Pass B, Vajna E, Knauf T et al (2021) COVID-19 and proximal femur fracture in older adults—a lethal combination? An analysis of the registry for geriatric trauma (ATR-DGU). J Am Med Dir Assoc. https://doi.org/10.1016/j.jamda.2021.09.027

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Shemesh S, Bebin A, Niego N, Rutenberg TF (2021) The impact of the COVID-19 2020 pandemic on hospital length of stay following fragility hip fracture surgery. Isr Med Assoc J 23:469–474

    PubMed  Google Scholar 

  19. Tripathy SK, Varghese P, Panigrahi S et al (2021) Perioperative mortality and morbidity of hip fractures among COVID-19 infected and non-infected patients: a systematic review and meta-analysis. Chin J Traumatol. https://doi.org/10.1016/j.cjtee.2021.05.004

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Wignall A, Giannoudis V, De C et al (2021) The impact of COVID-19 on the management and outcomes of patients with proximal femoral fractures: a multi-centre study of 580 patients. J Orthop Surg Res. https://doi.org/10.1186/s13018-021-02301-z

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. American Society of Anesthesiologists (ASA) ASA physical status classification system. https://www.asahq.org/standards-and-guidelines/asa-physical-status-classification-system. Zugegriffen: 9. März 2022

  22. Covid-19-Trends in Deutschland im Überblick. https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/COVID-19-Trends/COVID-19-Trends.html?__blob=publicationFile#/home. Zugegriffen: 16. Nov. 2021

  23. (2009) EQ5D—a standardised instrument for use of as a measure of health outcome—user guide

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Consortia

Corresponding author

Correspondence to Tom Knauf MD.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

T. Knauf, D. Eschbach, B. Bücking, M. Knobe, K. Rascher, C. Schoeneberg, C. Bliemel, S. Ruchholtz, R. Aigner und U. Bökeler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Zur Durchführung der Studie liegt ein positives Votum der Ethikkommission der Philipps-Universität Marburg (AZ 46/16) vor.

Additional information

Redaktion

Tobias Helfen, München

Carl Neuerburg, München

Hans Polzer, München

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Knauf, T., Eschbach, D., Bücking, B. et al. Auswirkungen der COVID-19-Pandemie auf den Verlauf von alterstraumatologischen Patienten mit proximaler Femurfraktur. Unfallchirurgie (2023). https://doi.org/10.1007/s00113-023-01384-z

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-023-01384-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation