Skip to main content

Advertisement

Log in

Rehabilitation nach einer Querschnittlähmung

Aktuelle Trends und Grundlagen

Rehabilitation after Spinal Cord Injury

Current trends and principles

  • Leitthema
  • Published:
Die Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Traumatische und krankheitsbedingte Querschnittlähmungen (QSL) sind selten und verglichen mit den „Volkskrankheiten“ eine „orphan disease“. Die Betroffenen stellen ein sehr spezielles Patientenkollektiv bei der Versorgung am Unfallort und in der Akutmedizin dar und bedürfen besonderer fachlicher Expertise. Die Rehabilitation mit der Komplexität einer QSL kann nur im multiprofessionellen Team gelingen; dieses fokussiert weniger die oft gleichartige Diagnose gemäß der Internationalen Klassifikation der Krankheiten und verwandter Gesundheitsprobleme (ICD), sondern die Funktionsstörungen und Aktivitätseinschränkungen. Nur dann können eine bestmögliche Integration und Partizipation/Inklusion am soziokulturellen und am beruflichen Leben erreicht werden. Dieser Beitrag stellt neben der Bedeutung der klassischen Physio- und Ergotherapie auch wichtige, oft fehlende „Teamplayer“ wie u. a. die Neurourologie und die Elektrostimulation dar. Zudem werden die Problematik häufiger und einiger unbekannterer Komplikationen und Aspekte der Atemtherapie beleuchtet. Für einen umfassenden Überblick über die Rehabilitation bei QSL helfen Standardlehrbücher und Leitlinien, die im Text Erwähnung finden.

Abstract

Traumatic and non traumatic spinal cord injury are rare and an orphan disease in comparison to common diseases. Those affected represent a very special patient population in the treatment even at the site of the accident and in emergency medicine and require a high level of professional expertise. The rehabilitation with the complexity of a spinal cord injury can only succeed with a multiprofessional team that is less focused on the often similar diagnoses according to the International Classification of Diseases (ICD) but on functional disorders and associated activity impairments. Only then the best possible integration and participation/inclusion in sociocultural and professional life can be achieved. In addition to the importance of classical physiotherapy and occupational therapy, this article highlights important but often missing team players, such as neurourology and electrical stimulation. In addition, the problems of frequent and some less recognized complications, such as autonomic dysfunction and the benefits of airway management are highlighted. For a comprehensive overview of rehabilitation in spinal cord injury, reference textbooks and guidelines are recommended that are cited in the text.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Atmung, Atemunterstützung und Beatmung bei akuter und chronischer Querschnittlähmung, AWMF-Register Nr: 179–011; letzter Zugriff 31. Mai 2023

  2. Bach JR, Alba AS (1990) Noninvasive options for ventilatory support of the traumatic high level quadriplegic patient. Chest 98(3):613–619. https://doi.org/10.1378/chest.98.3.613

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bach JR, Saporito LR (1996) Criteria for extubation and tracheostomy tube removal for patients with ventilatory failure. A different approach to weaning. Chest 110(6):1566–1571. https://doi.org/10.1378/chest.110.6.1566

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Baumberger M et al (2022) Querschnittlähmung: Akutbehandlung und Rehabilitation. In: Marx G et al (Hrsg) Die Intensivmedizin. Springer Reference Medizin. https://doi.org/10.1007/978-3-642-54675-4_58-2

  5. Bersch I, Alberty M, Fridén J (2022) Robot-assisted training with functional electrical stimulation enhances lower extremity function after spinal cord injury. Artif Organs. https://doi.org/10.1111/aor.14386

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Consortium for Spinal Cord Medicine (1999) Outcomes following traumatic spinal cord injury: clinical practice guidelines for health-care professionals. https://doi.org/10.1080/10790268.2000.11753539. Zugegriffen: 18. Mai 2023

  7. Conti K (2020) Spinal shock: differentiation from neurogenic shock and key management approaches Clinical Management of Shock. IntechOpen, London, UK

    Google Scholar 

  8. Dreier V et al (2020) A review of sleep research in patients with spinal cord injury. J Spinal Cord Med 43(6):775–796. https://doi.org/10.1080/10790268.2018.1543925 (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30513274/-full-view-affiliation-1)

    Article  Google Scholar 

  9. Ergebniserhebung in der Erstbehandlung nach neu erworbener Querschnittlähmung, AWMF-Register-Nr. 179–012; letzter Zugriff 31. Mai 2023

  10. Failli V et al (2021) Experimental treatments for spinal cord injury: what you should know. Top Spinal Cord Inj Rehabil 27(2):50–74. https://doi.org/10.46292/sci2702-50

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. https://pva.org/research-resources/publications/consumer-guides/. Zugegriffen: 18. Mai 2023

  12. Inanici F, Brighton LN, Samejima S, Hofstetter CP, Moritz CT (2021) Transcutaneous spinal cord stimulation restores hand and arm function after spinal cord. Inj Ieee T Neur Sys Reh 29:310–319. https://doi.org/10.1109/TNSRE.2021.3049133

    Article  Google Scholar 

  13. Kapadia N, Moineau B, Popovic MR (2020) Functional electrical stimulation therapy for retraining reaching and grasping after spinal cord injury and. Stroke Front Neurosci-switz 14:718. https://doi.org/10.3389/fnins.2020.00718

    Article  Google Scholar 

  14. Kirshblum S, Lin VW (Hrsg) (2019) Spinal Cord Medicine. Demos Medical Publishing, New York. ISBN 978-0-8261-3774‑6.

    Google Scholar 

  15. Kitago T, Krakauer JW (2013) Motor learning principles for neurorehabilitation. Handb Clin Neurol 110:93–103. https://doi.org/10.1016/B978-0-444-52901-5.00008-3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Krassioukov A et al (2010) Neurogenic bowel management after spinal cord injury: a systematic review of the evidence. Spinal Cord 48(10):718–733. https://doi.org/10.1038/sc.2010.14

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Lorach H, Bloch J, Courtine G et al (2023) Walking naturally after spinal cord injury using a brain-spine interface. Nature. https://doi.org/10.1038/s41586-023-06094-5

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Nobel D et al (2002) Nontraumatic pancreatitis in spinal cord injury. Spine 1(27):E228–E232. https://doi.org/10.1097/00007632-200205010-00024

    Article  Google Scholar 

  19. Onders RP et al (2021) Spinal cord injury level and Phrenic Nerve Conduction Studies do not predict diaphragm pacing success or failure—all patients should undergo diagnostic laparoscopy. Am J Surg 221(3):585–588. https://doi.org/10.1016/j.amjsurg.2020.11.042

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Peckham PH, Knutson JS (2005) Functional electrical stimulation for neuromuscular applications. Annu Rev Biomed Eng 7(1):327–360. https://doi.org/10.1146/annurev.bioeng.6.040803.140103

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Peters AEJ et al (2018) Periodic limb movements in tetraplegia. J Spinal Cord Med 41(3):318–325. https://doi.org/10.1080/10790268.2017.1320874

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Radulovic M et al (2015) Greatly increased prevalence of esophageal dysmotility observed in persons with spinal cord injury. Dis Esophagus 28(7):699–704. https://doi.org/10.1111/dote.12272

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Rau Y et al (2023) Incidence of spinal cord injuries in Germany. Eur Spine J 32(2):601–607. https://doi.org/10.1007/s00586-022-07451-0

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Rehabilitation der unteren Extremität, der Steh- und Gehfunktion bei Menschen mit Querschnittlähmung, AWMF-Register-Nr. 179–009; letzter Zugriff 31. Mai 2023

  25. Schwegler H (Hrsg) (2022) Trachealkanülenmanagement. Schulz-Kirchner Verlag, Idstein

    Google Scholar 

  26. Thromboembolieprophylaxe bei Querschnittlähmung, AWMF-Register Nr. 179–015; letzter Zugriff 31. Mai 2023

  27. Wecht J et al (2021) International Standards to document Autonomic Function following SCI (ISAFSCI) second edition. Top Spinal Cord Inj Rehabil 27(2):23–49. https://doi.org/10.46292/sci2702-23

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. WHO (2001) International classification of functioning, disability and health. ICF, Genf. ISBN 92-4-154542‑9.

    Google Scholar 

  29. Wuermser LA et al (2007) Spinal cord injury medicine. 2. Acute care management of traumatic and nontraumatic injury. Arch Phys Med Rehabil 88(3 Suppl 1):S55–61. https://doi.org/10.1016/j.apmr.2006.12.002

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. www.asia-spinalinjury.org/learning. Zugegriffen: 31. Mai 2023

Weiterführende Literatur

  1. Verbesserung der Funktionsfähigkeit der oberen Extremitäten bei zervikaler Querschnittlähmung, AWMF-Register-Nr. 179–013; letzter Zugriff 31. Mai 2023

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to M. Harder or I. Bersch PT, PhD Medical Science.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

M. Harder, M. Baumberger, J. Pannek, J. Decker und I. Bersch geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

Stephan Sehmisch, Hannover

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Harder, M., Baumberger, M., Pannek, J. et al. Rehabilitation nach einer Querschnittlähmung. Unfallchirurgie 126, 764–773 (2023). https://doi.org/10.1007/s00113-023-01360-7

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-023-01360-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation