Zusammenfassung
Trotz Verbesserungen bei der Versorgung Schwerstverletzter verbleiben Morbidität und Mortalität, insbesondere in der frühen Versorgungsphase, hoch, nicht zuletzt aufgrund der noch immer nicht ausreichenden Leitlinienadhärenz. Letztere bilden das Rückgrat für die optimale Versorgung, sind jedoch nach wie vor aufgrund von Umfang und Aufbau für den unmittelbaren Gebrauch im Schockraum oft unpraktikabel. Resultierend aus einer engen Kooperation zwischen zwei französischen Fachgesellschaften wurden kognitive Unterstützungshilfen in Form von Flowcharts für das Schockraummanagement schwerstverletzter Patienten entwickelt, übersetzt und an die aktuelle, durch die Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) koordinierte „S3-Leitlinie Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung“ angepasst.
Abstract
Morbidity and mortality after severe injury remain high despite substantial improvements in management and care over the past two decades, especially in the early phase of treatment. This is mainly due to still existing and insufficient adherence to evidence-based guidelines. The latter are considered the backbone of optimum treatment of the severely injured; however, the complexity and format often still preclude their clinical acceptance and immediate use in the resuscitation room. As a result of a close colaboration between two French medical societies a series of user-friendly flowcharts were developed as cognitive aids to support early acute diagnosis and treatment for the resuscitation room management of severely injured patients. These have been translated and adapted to the current “S3 Guideline on the Clinical Management of Severe Injuries and Polytrauma” coordinated by the Association of Scientific Medical Societies in Germany (AWMF).
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M. Maegele, T. Gauss, E. Cesareo, P. Osten und T. Ahnert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Maegele, M., Gauss, T., Cesareo, E. et al. Intrahospitale Trauma-Flowcharts. Unfallchirurgie 126, 525–532 (2023). https://doi.org/10.1007/s00113-023-01305-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-023-01305-0