Skip to main content

Advertisement

Log in

Prävention, physiotherapeutische prä- und postoperative Behandlung sowie Rehabilitation der Arthrofibrose

Prevention, physiotherapeutic preoperative and postoperative treatment and rehabilitation of arthrofibrosis

  • Leitthema
  • Published:
Die Unfallchirurgie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die physiotherapeutische und rehabilitative Behandlung der primären Arthrofibrose nach einem Gelenkersatz oder einer Gelenkrekonstruktion ist für alle Behandler eine Herausforderung, die aber erfolgreich bewältigt werden kann. Die unmittelbar postoperativ und in der anschließenden Rehabilitation erforderlichen Behandlungstechniken werden im Einzeln dargestellt.

Abstract

The physiotherapeutic and rehabilitative treatment of patients suffering from primary arthrofibrosis following total joint replacement or joint reconstruction is challenging for both patients and therapists. It can be successful if basic principles are applied. The necessary treatment techniques are presented in detail immediately postoperatively and in the subsequent rehabilitation process.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Bekrater-Bodmann R (2015) Spiegeltherapie bei entzündlich-rheumatischen Schmerzen: Potenzial und Grenzen. Z Rheumatol 74(9):793–800

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Calatayud J (2017) High-intensity preoperative training improves physical and functional recovery in the early post-operative periods after total knee arthroplasty: a randomized controlled trial. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 25:2864–2872

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Chughtai M (2017) Cryotherapy treatment after unicompartmental and total knee arthroplasty: a review. J Arthroplasty 32(12):3822–3832

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Földi M, Földi E (2010) Lehrbuch Lymphologie. Urban & Fischer

    Google Scholar 

  5. Hamzei F (2021) Spiegeltherapie in Physiotherapie und Ergotherapie, 1. Aufl. Springer, Heidelberg

    Book  Google Scholar 

  6. Harvey LA (2014) Continuous passive motion following total knee arthroplasty in people with arthritis. Cochrane Database Syst Rev 2014(2):CD4260

    Google Scholar 

  7. Hüter-Becker A, Dölken M (2011) Physikalische Therapie, Massage, Elektrotherapie und Lymphdrainage, 2. Aufl. Thieme

    Google Scholar 

  8. Henderson KG (2017) Active physiotherapy interventions following total knee arthroplasty in the hospital and inpatient rehabilitation settings: a systematic review and meta-analysis. Physiotherapy 104(1):25–35

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Jette DU (2020) American physical therapy association. Physical therapist management of total knee arthroplasty. Phys Ther 100(9):1603–1631

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Klopp RC, Niemer W, Schmidt W (2013) Wirkungen verschiedener physikalischer Behandlungsmethoden auf die arterioläre Vasomotion und mikrohämodynamische Funktionsmerkmale bei Regulationsdefiziten der Organdurchblutung. Ergebnisse einer placebokontrollierten Doppelblind-studie. J Complement Integr Med 10(Suppl):41–49

    Google Scholar 

  11. Kraft E (2015) Spiegeltherapie zur Behandlung chronischer Schmerzen. Neuroreha, Bd. 1. Thieme, Stuttgart, S 37–39

    Google Scholar 

  12. Li B (2017) Effect of two limb positions on venous hemodynamics and hidden blood loss following total knee arthroplasty. J Knee Surg 30(1):70–74

    PubMed  Google Scholar 

  13. Maniar RN et al (2012) To use or not to use continuous passive motion post-total knee recovery. J Arthroplasty 27:193–201

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Marquardt H (2019) Lehrbuch der Reflexzonentherapie am Fuß, 8. Aufl. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  15. Martimbianco AL (2014) Effectiveness and safety of cryotherapy after arthroscopic anterior cruciate ligament reconstruction. A systematic review of the literature. Phys Ther Sport 15(4):261–268

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Matsuda S, Kawahara S, Okazaki K, Tashiro Y, Iwamoto Y (2013) Postoperative alignment and ROM affect patient satisfaction after TKA. Clin Orthop Relat Res 471:127–133

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Röhner E, Mayfarth A, Zippelius T (2017) Arthrofibrose – Dehnen nicht erwünscht. Physiopraxis 15(09):34–36

    Article  Google Scholar 

  18. Shelbourne KD (1996) Classification and management of arthrofibrosis of the knee after anterior cruciate ligament reconstruction. Am J Sports Med 24(6):857–862

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Schiffter R, Harms E (2021) Bindegewebsmassage: Neuronale Abläufe – Befund – Praxis, 17. Aufl. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  20. Schultz JH (1987) Das Autogene Training, 18. Aufl. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  21. Stetter F, Kupper S (2002) Autogenic training: a meta-analysis of clinical outcome studies. Appl Psychophysiol Biofeedback 27(1):45–98

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Tornatore L (2020) Effects of combining manual lymphatic drainage and Kinesiotaping on pain, edema, and range of motion in patients with total knee replacement: a randomized clinical trial. Int J Rehabil Res 43(3):240–246

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Traut P (2019) Orthopäden sollten Arthrofibrose früh den Kampf ansagen. Knie-Endoprothetik ist mehr als „nur“ Mechanik. Orthop Rheuma 22(2):13–14

    Article  Google Scholar 

  24. Traut P (2022) Klinische Diagnostik, Differentialdiagnostik, Pathogenese- und Stadienmodell der Arthrofibrose. Unfallchirurgie. https://doi.org/10.1007/s00113-022-01237

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Traut P, Faust I, Jagodzinski M, Traut PA, Stannat S, Krenn V (2018) Primäre Arthrofibrose nach Knie-Endoprothetik. Überlegungen zur konservativen und operativen Therapie. Orthopädie Rheuma 3:43–49

    Article  Google Scholar 

  26. Traut P, Jagodzinski M, Rückert U (2022) Plädoyer für mehr Biologie in der Knie-Endoprothetik-Erfahrungen aus der Rehabilitation. 15. Endoprothetik-Kongress Berlin, Charite, 10.–12.02.2022 (Poster)

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to Katja Kieslich or Uwe Rückert.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

K. Kieslich und U. Rückert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

Michael Jagodzinski, Obernkirchen

Phillipp Traut, Bad Oeynhausen

Christian Krettek, Hannover

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kieslich, K., Rückert, U. Prävention, physiotherapeutische prä- und postoperative Behandlung sowie Rehabilitation der Arthrofibrose. Unfallchirurgie 125, 849–855 (2022). https://doi.org/10.1007/s00113-022-01247-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-022-01247-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation