Zusammenfassung
Durch die demografische Entwicklung und die hohe Zahl an implantierten Gelenkprothesen nimmt die Zahl periprothetischer Frakturen stetig zu.
Vorgestellt wird hier ein Fall einer sehr ungewöhnlichen Frakturkombination verschiedener periprothetischer Frakturen, bei liegender, zementfreier Hüft- und Oberflächen-Knie-TEP, bei einem alten Menschen.
Unter Einhaltung der Versorgungsstrategien, die bei der jeweiligen Monoverletzung empfohlen werden, und der Anwendung alterstraumatologischer Algorithmen, ist auch ein solcher Fall erfolgreich zu behandeln.
Beschrieben werden, neben der ungewöhnlichen Verletzungskonstellation, insbesondere die chirurgische und die alterstraumatologische Behandlungsstrategie.
Abstract
Due to the demographic trend and the rising number of implanted joint prostheses, the incidence of periprosthetic fractures is going to increase in the future.
This article describes the case of an aged person with a very unusual combination of periprosthetic and interprosthetic fractures with an inlying cementless total hip replacement and total knee replacement.
By complying with the treatment strategies recommended for the respective individual injuries and the use of a geriatric trauma algorithm, it is even possible to successfully treat such a case.
In addition to the unusual injury constellation, especially the surgical and geriatric traumatological treatment strategy are presented.
Literatur
Capone A (2017) Periprosthetic fractures: epidemiology and current treatment. Clin Cases Miner Bone Metab 14:189
Cook RE, Jenkins PJ, Walmsley PJ et al (2008) Risk factors for periprosthetic fractures of the hip: a survivorship analysis. Clin Orthop Relat Res 466:1652–1656
Della Rocca G, Leung KS, Pape H‑C (2011) Periprosthetic fractures: epidemiology and future projections. J Orthop Trauma 25:S66–S70
Harris B, Owen JR, Wayne JS et al (2010) Does femoral component loosening predispose to femoral fracture? An in vitro comparison of cemented hips. Clin Orthop Relat Res 468:497–503
Keating M, Haas G, Meding JB (2003) Patella fracture after total knee replacements. Clin Orthop Relat Res 416:93–97
Kurtz S, Ong K, Lau E et al (2007) Projections of primary and revision hip and knee arthroplasty in the United States from 2005 to 2030. J Bone Joint Surg Am 89:780–785
Liener UC (2016) Periprothetische Femurfraktur. Trauma Berufskrankh 18:318–320
Lindahl H, Malchau H, Herberts P, Garellick G (2005) Periprosthetic fractures classification and demographics of 1049 periprosthetic femoral fractures from the Swedish national hip arthroplasty register. J Arthroplasty 20:857–865
Michla Y, Spalding L, Holland JP, Deehan DJ (2010) The complex problem of the interprosthetic femoral fracture in the elderly patient. Acta Orthop Belg 76(5):636–643
Pires RES, de Toledo Lourenço PRB, Labronici PJ, da Rocha LR, Balbachevsky D, Cavalcante FR et al (2014) Interprosthetic femoral fractures: proposed new classification system and treatment algorithm. Injury 45:S2–S6. https://doi.org/10.1016/S0020-1383(14)70012-9
Raschke M, Stange R, Kösters C (2012) Versorgung periprothetischer und periimplantärer Frakturen – Moderne Plattenosteosyntheseverfahren. Unfallchirurg 115:1009–1021
Röderer G, Gebhard F, Scola A (2016) Prinzipien des Managements periprothetischer Frakturen. Unfallchirurg 119:177–184
Rorabeck CH, Taylor JW (1999) Classification of periprosthetic fractures complicating total knee arthroplasty. Orthop Clin North Am 30:209–214
Rupprecht M, Großterlinden L, Barvencik F et al (2008) Periprothetische Femurfrakturen. Unfallchirurg 111:812–820
Rupprecht M, Schlickewei C, Fensky F et al (2015) Periprothetische und interimplantäre Femurfrakturen. Unfallchirurg 118:1025–1032
Scolaro JA, Schwarzkopf R (2017) Management of interprosthetic femur fractures. J Am Acad Orthop Surg 25(4):e63–e69
Stange R, Raschke M, Fuchs T (2011) Periprothetische Frakturen. Unfallchirurg 114:688
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
G. Miotti und T. Schlummer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Redaktion
W. Mutschler, München
H. Polzer, München
B. Ockert, München
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Miotti, G., Schlummer, T. Komplexe periprothetische Kombinationsverletzung. Unfallchirurg 124, 1018–1023 (2021). https://doi.org/10.1007/s00113-021-00993-w
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-021-00993-w