Zusammenfassung
Der freie Gewebetransfer spielt in der Rekonstruktion von Weichteildefekten an der unteren Extremität eine entscheidende Rolle. Hierdurch konnten im Hinblick auf den Extremitätenerhalt, in Zusammenarbeit mit der Orthopädie und Unfallchirurgie, in den letzten Jahrzehnten entscheidende Fortschritte erzielt werden. Da gerade bei vorerkrankten Patienten und bei traumatischen Weichteildefekten häufig Perfusionsstörungen zu erwarten sind, ist die Gefäßdiagnostik ein entscheidender Faktor für den erfolgreichen Gewebetransfer. Daher kommt diesem Aspekt in der interdisziplinären Versorgung dieser Patienten eine große Bedeutung zu. Neben der klinischen Untersuchung werden zunehmend bildgebende Verfahren eingesetzt, um die Durchblutungssituation vor dem Gewebetransfer zu eruieren.
Nicht nur ultraschallbasierte Untersuchungstechniken spielen für die Darstellung des Gefäßsystems eine zentrale Rolle, sondern insbesondere die DSA, MRA und CTA.
Vor dem Hintergrund eines möglichst sicheren und zuverlässigen Vorgehens kann eine Präselektion von Patienten getroffen werden, die der interventionellen Radiologie zugeführt werden müssen. Falls hierdurch keine Optimierung des Gefäßstatus möglich ist, können frühzeitig eine Konsultation eines Gefäßchirurgen geplant und, ggf. sogar einzeitig, ein gefäßchirurgischer Eingriff an der betroffenen Extremität sowie eine Defektdeckung erfolgreich durchgeführt werden.
Abstract
Microsurgical free flap transfer plays a key role in soft tissue reconstruction of the lower extremities. Through close cooperation between plastic and orthopedic surgery, great progress and success in limb salvage could be achieved over the last decades. The risk for extremity malperfusion is especially high in older patients and after trauma. To maximize the success rate for free flap transfer there is need for interdisciplinary clinical examination and diagnostics. In addition to clinical methods radiological procedures are necessary to evaluate and optimize lower extremity perfusion before surgery.
Vascular ultrasound provides important information about the arterial and venous status; however, DSA, CTA and MRA are well-established and exact methods to evaluate arterial inflow. The use of less invasive methods makes it much more feasible, economic and comfortable to perform preoperative selection of patients requiring interventional procedures.
In the case of intraluminal stenosis without any option for PTA, a vascular surgeon can be involved at an early stage to evaluate further surgical options. In some cases, similar surgical revascularization and free flap transfer can be performed in a single surgery. The aim of this study is to implement a standardized algorithm for preoperative examination and radiological diagnostics before reconstructive surgery of the lower extremity.
Literatur
Daigeler A, Kneser U, Fansa H, Riester T, Uder M, Horch RE, Deutschsprachige Gemeinschaft für Mikrochirurgie der peripheren Nerven und Gefäße (2014) Reconstruction of the vascular compromised lower extremity—report of the consensus workshop at the 35. Meeting of the DAM (Deutschsprachige Gemeinschaft für Mikrochirurgie der peripheren Nerven und Gefäße) 2013 in Deidesheim. Handchir Mikrochir Plast Chir 46(4):248–255
Badash I, Burtt KE, Leland HA, Gould DJ, Rounds AD, Azadgoli B, Patel KM, Carey JN (2017) Outcomes of soft tissue reconstruction for traumatic lower extremity fractures with compromised vascularity. Am Surg 83(10):1161–1165
van Bekkum S, de Jong T, Zuidam M, Mureau MA (2020) Long-term quality of life after free flap upper extremity reconstruction for traumatic injuries. J Reconstr Microsurg 36(3):213–222
Stern JR, Wong CK, Yerovinkina M, Spindler SJ, See AS, Panjaki S, Loven SL, D’Andrea RF Jr, Nowygrod R (2017) A meta-analysis of long-term mortality and associated risk factors following lower extremity amputation. Ann Vasc Surg 42:322–327
Assi PE, Giladi AM (2020) Advancements in reconstructive surgery broaden opportunities for salvage of the injured lower extremity. Ann Plast Surg 84(2):238–245
Heidekrueger PI, Ehrl D, Heine-Geldern A, Ninkovic M, Broer PN et al (2016) One versus two venous anastomoses in microvascular lower extremity reconstruction using gracilis muscle or anterolateral thigh flaps. Injury 47(12):2828–2832
Xiong L, Gazyakan E, Kremer T et al (2016) Free flaps for reconstruction of soft tissue defects in lower extremity: a meta-analysis on microsurgical outcome and safety. Microsurgery 36(6):511–524
Klein HJ, Fuchs N, Mehra T, Schweizer R, Giesen T, Calcagni M, Huber GF, Giovanoli P, Plock JA (2016) Extending the limits of reconstructive microsurgery in elderly patients. J Plast Reconstr Aesthet Surg 69(8):1017–1023
Culliford AT 4th, Spector J, Blank A, Karp NS, Kasabian A, Levine JP (2007) The fate of lower extremities with failed free flaps: a single institution’s experience over 25 years. Ann Plast Surg 59(1):18–21 (discussion 21–2)
Aust MC, Spies M, Kall S, Gohritz A, Rosenthal H, Pichlmaier M, Oehlert G, Vogt PM (2007) Vascular interventions and reconstructive plastic surgery. Optimizing the treatment of chronic wounds. Chirurg 78(8):729–736
Casey S, Lanting S, Oldmeadow C, Chuter V (2019) The reliability of the ankle brachial index: a systematic review. J Foot Ankle Res 12:39
Ato D (2018) Pitfalls in the ankle-brachial index and brachial-ankle pulse wave velocity. Vasc Health Risk Manag 14:41–62
Matsumoto S, Kyoungwon J, Smith A, Coimbra R (2019) Outcomes comparison between ligation and repair after major lower extremity venous injury. Ann Vasc Surg 54:152–160
Knobloch K, Reuss E, Gohritz A, Redeker J, Vogt PM (2009) A survey of preoperative perforator mapping in perforator flap surgery [Article in German]. Handchir Mikrochir Plast Chir 41(6):322–326
Voigts B, Abolmaali N, Stelzner C, Schellong SM (2017) Imaging representation of peripheral veins [Article in German]. Internist 58(8):796–804
Prantl L, Schreml S, Walter M, Kasprzak P, Stehr A, Nerlich M, Feurbach S, Jung EM (2008) Evaluation of microcirculation of free flaps of the lower leg by contrast harmonic imaging (CHI) with time intensity curve (TIC) analysis. Clin Hemorheol Microcirc 39(1–4):343–350
Prantl L, Geis S, Lamby P, Jung EM (2015) Recommendations for contrast enhanced ultrasound (CEUS) in free tissue transplant monitoring. Clin Hemorheol Microcirc 61(2):359–365
Pomposelli F (2010) Arterial imaging in patients with lower extremity ischemia and diabetes mellitus. J Vasc Surg 52(3 Suppl):81S–91S
Rother U, Müller-Mohnssen H, Lang W, Ludolph I, Arkudas A, Horch RE, Regus S, Meyer A (2020) Wound closure by means of free flap and arteriovenous loop: Development of flap autonomy in the long-term follow-up. Int Wound J 17(1):107–116
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
A.M. Vater, L. Prantl, M. Noll, L. Lech, M. Jakubietz, K. Schmidt, R. Kickuth, R. Meffert und R. Jakubietz geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Redaktion
W. Mutschler, München
H. Polzer, München
B. Ockert, München
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Vater, A.M., Prantl, L., Noll, M. et al. Gefäßdiagnostik vor mikrovaskulärem Gewebetransfer an der unteren Extremität. Unfallchirurg 125, 66–72 (2022). https://doi.org/10.1007/s00113-021-00988-7
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-021-00988-7