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Bilaterales Kompartmentsyndrom der Unterschenkel des Kindes nach Abdominaltrauma

Eine Literaturübersicht und Handlungsempfehlungen, veranschaulicht an einem Fallbeispiel

Bilateral well-leg compartment syndrome in a child after abdominal trauma

A review of the literature and treatment recommendations illustrated by a case study

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Zusammenfassung

Es wird über einen Fall eines „well leg compartment syndrome“ (WLCS) bei einer 9‑jährigen Patientin, die 24 h nach einem stumpfen abdominellen Trauma mit Leberlazeration in unserem Schockraum vorgestellt wurde, berichtet. Das Abdomen wurde bereits auswärtig gepackt. Nach der „Second-look“-Operation und dem Entfernen der „packs“ präsentierte die Patientin nach 48 h ein manifestes Kompartmentsyndrom beider Unterschenkel. Beide Tibialis-anterior- und Peroneuslogen mussten partiell reseziert werden. In einer Literaturübersicht zeigten sich nur 5 Fälle eines WLCS nach chirurgischen Eingriffen in Rückenlage. Es wird das junge Alter der Patientin und das intraabdominelle „packing“ als Risikofaktoren für eine intraabdominelle Druckerhöhung identifiziert und die Reperfusion als Ursache für das Kompartmentsyndrom der Unterschenkel vermutet.

Abstract

This article reports a case of a bilateral well leg compartment syndrome (WLCS) in a 9-year-old girl who presented to the emergency room 24 h after blunt abdominal trauma and liver laceration. The abdomen was already packed on presentation. The patient presented a manifest compartment syndrome of both lower legs 48 h after the second look surgery and removal of the packing. Both tibial anterior and peroneal compartments had to be partially resected. In an analysis of literature only five cases of WLCS after surgery in a supine position were found. The young age of the patient and the intra-abdominal packing were identified as risk factors for increased intra-abdominal pressure and reperfusion was suspected to be the cause of the lower leg compartment syndrome.

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Literatur

  1. Beadnell SW, Saunderson JR, Sorenson DC (1988) Compartment syndrome following oral and maxillofacial surgery. J Oral Maxillofac Surg 46:232–234

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Erdös J, Dlaska C, Szatmary P et al (2011) Acute compartment syndrome in children: a case series in 24 patients and review of the literature. Int Orthop 35:569–575

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Gaines BA (2009) Intra-abdominal solid organ injury in children: diagnosis and treatment. J Trauma 67:S135–S139

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Gourgiotis S, Villias C, Germanos S et al (2007) Acute limb compartment syndrome: a review. J Surg Educ 64:178–186

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hawel S, Sach D, Bublitz TM et al (2014) Das akute Kompartmentsyndrom. Orthop Unfallchir Up2date 9:19–32

    Article  Google Scholar 

  6. Heppenstall B, Tan V (1999) Well-leg compartment syndrome. Lancet 354:970

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Kavouni A, Ion L (2000) Bilateral well-leg compartment syndrome after supine position surgery. Ann Plast Surg 44:462–463

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Lui D, Boran S, Said H et al (2007) Well leg compartment syndrome following penetrating abdominal trauma. Inj Extra 38:369–372

    Article  Google Scholar 

  9. Mcqueen MM, Duckworth AD, Aitken SA et al (2013) The estimated sensitivity and specificity of compartment pressure monitoring for acute compartment syndrome. J Bone Joint Surg Am 95:673–677

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. O’connor D, Breslin D, Barry M (2010) Well-leg compartment syndrome following supine position surgery. Anaesth Intensive Care Med 38:595

    Google Scholar 

  11. O’shea E, Power K (2008) Well leg compartment syndrome following prolonged surgery in the supine position. Can J Anaesth 55:794–795

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Sinha CK, Lander A (2013) Trauma in children: abdomen and thorax. Surgery 31:123–129

    Google Scholar 

  13. Steinau HU, Tofaute A, Huellmann K et al (2011) Tendon transfers for drop foot correction: long-term results including quality of life assessment, and dynamometric and pedobarographic measurements. Arch Orthop Trauma Surg 131:903–910

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to J. C. Katthagen.

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T. Briese, J. Stolberg-Stolberg, S. Ochman, M. Laukötter, J.C. Katthagen und M.J. Raschke geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

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W. Mutschler, München

H. Polzer, München

B. Ockert, München

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Briese, T., Stolberg-Stolberg, J., Ochman, S. et al. Bilaterales Kompartmentsyndrom der Unterschenkel des Kindes nach Abdominaltrauma. Unfallchirurg 122, 730–735 (2019). https://doi.org/10.1007/s00113-019-0656-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-019-0656-2

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