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Was tun bei postoperativem Ulnarisschaden nach Kirschner-Draht-Osteosynthese der suprakondylären Humerusfraktur im Kindesalter?

What to do in cases of postoperative damage of the ulnar nerve after K‑wire osteosynthesis of supracondylar humeral fractures in childhood?

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Zusammenfassung

Einleitung

Iatrogene Schädigungen des N. ulnaris nach gekreuzter Kirschner-Draht-Osteosynthese der suprakondylären Humerusfraktur sind eine in bis zu 10 % der Fälle auftretende, vermeidbare Komplikation in der Kindertraumatologie. In der Literatur finden sich Strategien zur Vermeidung dieser Komplikation, aber keine konsistenten Handlungsvorschläge bei Vorliegen des Schadens.

Methode

Im Rahmen einer Fragebogenaktion mit Unterstützung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie stellten 198 Kinder- und Unfallchirurgen anhand von Fallbeispielen ihren Behandlungsalgorithmus dar.

Ergebnisse

Bei präoperativ bekanntem, unfallbedingtem sensomotorischem Ausfall revidieren 76,3 % den Nerv im Rahmen der Primärversorgung. Fällt der behandlungsbedingte Nervenschaden unmittelbar postoperativ auf, tun dies bis zu 84,3 % sofort. Die Quote ist abhängig von dem Ausmaß des Nervenschadens (sensibel vs. sensomotorisch) und von der Repositionsmethode (offen vs. geschlossen). Je später der Nervenschaden diagnostiziert wird, desto eher wird der ursprüngliche Behandlungsablauf mit zeitgerechter Metallentfernung beibehalten bzw. werden neurophysiologische Untersuchungen herangezogen.

Schlussfolgerung

Die Befragten ziehen als Kriterien zur Indikationsstellung bei postoperativer Ulnarisschädigung das klinische Ausmaß der Läsion, den Zeitpunkt der Diagnosestellung und die Art und Weise der Primärversorgung heran. Unterschiede im Outcome zwischen invasiver und abwartender Strategie können aus der Studie natürlich nicht abgeleitet werden.

Abstract

Introduction

Iatrogenic damage to the ulnar nerve after crossed Kirschner wire osteosynthesis of supracondylar humeral fractures is a preventable complication in pediatric traumatology, which occurs in up to 10% of cases. There are strategies in the literature for avoiding this complication but no consistent suggestions for action in the presence of the damage.

Method

Within the framework of a questionnaire survey with the support of the German Society for Trauma Surgery, 198 pediatric and trauma surgeons presented their treatment algorithm based on case examples.

Results

In preoperatively known accident-related sensorimotor failure, 76.3% perform revision surgery of the nerve as part of primary care. If the treatment-related nerve damage occurs immediately postoperatively, up to 84.3% do this immediately. The rate depends on the extent of nerve damage (sensory vs. sensorimotor) and the reduction method (open vs. closed). The later the nerve damage is diagnosed, the sooner the original course of treatment with timely metal removal is retained or neurophysiological examinations are included.

Conclusion

Respondents used the clinical extent of the lesion, the timing of the diagnosis and the nature of primary care as criteria for the indications in postoperative ulnar nerve damage. Differences in outcome between invasive and waiting strategies cannot be derived from the study.

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Literatur

  1. Antoniadis G, Kretschmer T, Pedro MT, König RW, Heinen CP, Richter HP (2014) Iatrogenic nerve injuries: prevalence, diagnosis and treatment. Dtsch Arztebl Int 111:273–279

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Brauer CA, Lee BM, Bae DS, Waters PM, Kocher MS (2007) A systematic review of medial and lateral entry pinning versus lateral entry pinning for supracondylar fractures of the humerus. J Pediatr Orthop 27:181–186

    Article  Google Scholar 

  3. Brown IC, Zinar DM (1995) Traumatic and iatrogenic neurological complications after supracondylar humerus fractures in children. J Pediatr Orthop 15:440–443

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Devi BI, Konar SK, Bhat DI, Shukla DP, Bharath R, Gopalakrishnan MS (2018) Predictors of surgical outcomes of traumatic peripheral nerve injuries in children: an institutional experience. Pediatr Neurosurg 53:94–99

    Article  Google Scholar 

  5. Eidelman M, Hos N, Katzman A, Bialik V (2007) Prevention of ulnar nerve injury during fixation of supracondylar fractures in children by “flexion-extension cross-pinning” technique. J Pediatr Orthop B 16:221–224

    Article  Google Scholar 

  6. Federer AE, Murphy JS, Calandruccio JH, Devito DP, Kozin SH, Slappey GS, Lourie GM (2018) Ulnar nerve injury in pediatric midshaft forearm fractures: a case series. J Orthop Trauma 32:e359–e365

    Article  Google Scholar 

  7. Gaston RG, Cates TB, Devito D, Schmitz M, Schrader T, Busch M, Fabregas J, Rosenberg E, Blanco J (2010) Medial and lateral pin versus lateral-entry pin fixation in type 3 supracondylar fractures in children: a prospective, surgeon-randomized study. J Pediatr Orthop 30:799–806

    Article  Google Scholar 

  8. Gosens T, Bongers KJ (2003) Neurovascular complications and functional outcome in displaced supracondylar fractures of the humerus in children. Injury 34:267–273

    Article  Google Scholar 

  9. Green DW, Widmann RF, Frank JS, Gardner MJ (2005) Low incidence of ulnar nerve injury with crossed pin placement for pediatric supracondylr humerus fractures using a mini-open technique. J Orthop Trauma 19:158–163

    Article  Google Scholar 

  10. Ikram MA (1996) Ulnar palsy: a complication following percutaneous fixation of supracondylar fractures of the humerus in children. Injury 27:303–305

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Jester A, Flügel A, Germann G, Oestreich K (2006) Ulnarisläsion nach Osteosynthese der suprakondylären Humerusfraktur im Kindesalter. Unfallchirurg 109:1090–1093

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Joiner ER, Skaggs DL, Arkader A, Andras LM, Lightdale-Miric NR, Pace JL, Ryan DD (2014) Iatrogenic nerve injuries in the treatment of supracondylar humerus fractures: are we really just missing nerve injuries on preoperative examination? J Pediatr Orthop 34:388–392

    Article  Google Scholar 

  13. Kalenderer O, Reisoglu A, Surer L, Agus H (2008) How should one treat iatrogenic ulnar injury after closed reduction and percutaneous pinning of paediatric supracondylar humeral fractures? Injury 39:463–466

    Article  Google Scholar 

  14. Karabay N, Toros T, Ademoglu Y, Ada S (2010) Ultrasonographic evaluation of the iatrogenic peripheral nerve injuries in upper extremity. Eur J Radiol 73:234–240

    Article  Google Scholar 

  15. Kraus R (2014) Behandlungsbedingte Schäden des N. radialis in der Kindertraumatologie. Zentralbl Chir 139:643–647

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Kumar R, Kiran EK, Malhotra R, Bhan S (2002) Surgical management of the severely displaced supracondylar fracture of the humerus in Children. Injury 33:517–522

    Article  Google Scholar 

  17. v. Laer L, Kraus R (2009) Komplikationen bei der Behandlung von Verletzungen im Wachstumsalter. In: Wirth CJ, Mutschler W, Bischoff H‑P, Plüschmann H, Neu J (Hrsg) Komplikationen in Orthopädie und Unfallchirurgie. Thieme, Stuttgart, S 514–552

    Google Scholar 

  18. McGillion SF (2009) Letter to the editor: Kalenderer O, Reisoglu A, Surer L, Agus H (2008). How should one treat iatrogenic ulnar injury after closed reduction and percutaneous pinning of paediatric supracondylar humeral fractures? Injury 40:337

    Article  Google Scholar 

  19. Oscelik A, Tekcan A, Omerölu H (2006) Correlation between iatrogenic ulnar nerve injury and angular insertion of the medial pin in supracondylar humerus fractures. J Pediatr Orthop B 15:58–61

    Article  Google Scholar 

  20. Rasool MN (1998) Ulnar nerve injury after K‑wire fixation after supracondylar humerus fractures in children. J Pediatr Orthop 18:686–690

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Rose R, Phillips W (2002) Iatrogenic ulnar neuropathies post-pinning of displaced supracondylar humerus fractures in children. West Indian Med J 51:17–20

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Slobogean BL, Jackman H, Tennant S, Slobogean GP, Mulpuri K (2010) Iatrogenic ulnar nerve injury after the surgical treatment of displaced supracondylar fractures of the humerus: number needed to harm, a systematic review. J Pediatr Orthop 30:430–436

    Article  Google Scholar 

  23. Taniguchi Y, Matsuzaki K, Tamaki T (2000) Iatrogenic ulnar nerve injury after percutaneous cross-pinning of supracondylar fracture in a child. J Shoulder Elbow Surg 9:160–162

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Topping RE, Blanco JS, Davis TJ (1995) Clinical evaluation of crossed-pin versus lateral-pin fixation in displaced supracondylar humerus fractures. J Pediatr Orthop 15:435–439

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Vastamäki M (2002) Iatrogenic 14 cm defect in the ulnar nerve after percutaneous cross-pinning of supracondylar humeral fractures in a child. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 36:312–313

    Article  Google Scholar 

  26. Vinz H, Neu J, Festge OA (2010) Fehler bei der Behandlung suprakondylärer Humerusfrakturen bei Kindern – Erfahrungen der Norddeutschen Schlichtungsstelle. Z Orthop Unfall 148:697–703

    Article  CAS  Google Scholar 

  27. Weinberg AM, Marzi I, Günter SM, Wessel L, Riedel J, von Laer L (2002) Die suprakondyläre Oberarmfraktur im Kindesalter – eine Effizienzstudie. Teil 1 Epidemiologie, Effektivitätsprüfung und Klassifikation. Unfallchirurg 105:208–216

    Article  CAS  Google Scholar 

  28. Woo CY, Ho HL, Ashik MBZ, Lim KB (2018) Paediatric supracondylar humeral fractures: a technique for safe medial pin passage with zero incidence of iatrogenic ulnar nerve injury. Singapore Med J 59:94–97

    Article  Google Scholar 

  29. Zhang J, Moore AE, Stringer MD (2011) Iatrogenic upper limb nerve injuries: a systematic review. ANZ J Surg 81:227–236

    Article  Google Scholar 

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Danksagung

Die Autoren danken der Sektion Kindertraumatologie der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie für die Überlassung des Themas, der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie für die Unterstützung der Studie und allen Teilnehmern für ihr Engagement.

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Correspondence to R. Kraus.

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R. Kraus und P. Schmittenbecher geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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P. Schmittenbecher, Karlsruhe

W. Mutschler, München

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Kraus, R., Schmittenbecher, P. Was tun bei postoperativem Ulnarisschaden nach Kirschner-Draht-Osteosynthese der suprakondylären Humerusfraktur im Kindesalter?. Unfallchirurg 122, 339–344 (2019). https://doi.org/10.1007/s00113-019-0629-5

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