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Parese des Plexus brachialis nach vorderer Schulterluxation

Traumatische Schädigung oder hämatombedingte Kompression?

Paresis of the brachial plexus after anterior shoulder luxation

Traumatic damage or compression due to hematoma?

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Zusammenfassung

Nach traumatischer vorderer Schulterluxation mit Eigenreposition bot ein Patient bis auf eine schmerzhafte Bewegungseinschränkung zunächst einen unauffälligen klinischen Verlauf. In der chirurgischen Notaufnahme waren die periphere Motorik und Sensibilität voll erhalten. Nach Entlassung kam es im Verlauf von 8 h zu einer Parese des linken Arms, sodass sich der Patient erneut in der chirurgischen Notaufnahme vorstellte. In der Computertomographie war eine deutliche Hämatombildung im Bereich des Plexus brachialis erkennbar, die eine operative Dekompression zur Folge hatte. Hierauf besserte sich die Plexusparese wieder. Dieser Fall beschreibt eine seltene, jedoch bedeutende Komplikation nach vorderer Schulterluxation, die im Rahmen des Setting einer chirurgischen Notaufnahme nicht unterschätzt werden darf.

Abstract

After traumatic anterior shoulder dislocation and self-reduction, the patient initially showed an inconspicuous clinical course. At the time of presentation in the emergency room the upper limb neurological status was reported to be normal. After discharge, paresis of the brachial plexus of the left arm occurred within 8 h. A subsequently performed computed tomography (CT) scan revealed a hematoma close to the brachial plexus, which was treated by surgical decompression and resulted in symptom relief. This case report describes a rare but significant complication after anterior shoulder dislocation, which should not be underestimated in the setting of a surgical emergency admission.

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Literatur

  1. Adovasio R, Visintin E, Sgarbi G (1996) Arterial injury of the axilla: an unusual case after blunt trauma of the shoulder. J Trauma 41:754–756

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Alnot JY (1988) Traumatic brachial plexus palsy in the adult. Retro- and infraclavicular lesions. Clin Orthop Relat Res 237:9–16

    Google Scholar 

  3. Gallagher CA, Blakeney W, Zellweger R (2014) Acromioclavicular joint dislocation with associated brachial plexus injury. BMJ Case Rep 22. https://doi.org/10.1136/bcr-2013-203299

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Gariepy RAD, Laurin C (1962) Brachial plexus paralysis following shoulder dislocation. Can J Surg 5:418–421

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Kosiyatrakul A, Jitprapaikulsarn S, Durand S, Oberlin C (2009) Recovery of brachial plexus injury after shoulder dislocation. Injury 40(12):1327–1329

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Minkus M, Böhm E, Moroder P, Scheibel M (2017) Initiales Management der traumatischen ventralen Schultererstluxation. Unfallchirurg. https://doi.org/10.1007/s00113-017-0405-3

    Google Scholar 

  7. Mullett H, Babu J, McMahon B, Burke P (1998) Vascular complication of anterior dislocation of shoulder with associated brachial plexus injury—a case report. Ir J Med Sci 167:196

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Murata K, Maeda M, Yoshida A, Yajima H, Okuchi K (2008) Axillary artery injury combined with delayed brachial plexus palsy due to compressive hematoma in a young patient: a case report. J Brachial Plex Peripher Nerve Inj 28:3–9

    Google Scholar 

  9. Mwipatayi BP, Finlayson A, Welman CJ, Hamilton MJ, Abbas M, Sieunarine K (2005) Axillary artery and brachial plexus injuries due to anterior shoulder dislocation case report and literature review. Eur J Trauma 31:181–185

    Article  Google Scholar 

  10. Page P, Frank CC, Lardner R (2010) Assessment and treatment of muscle imbalance: The Janda Approach, Champaign, IL: Human Kinetics

    Google Scholar 

  11. Regauer M, Polzer H, Mutschler W (2014) Neurovascular complications due to the Hippocrates method for reducing anterior shoulder dislocations. World J Orthop 5(1):57–61

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Schmal H, Strohm PC, Rosahl SK, Südkamp NP (2006) Verletzung der A. subscapularis durch Reposition einer vorderen Schulterluxation. Unfallchirurg 109:153–155

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Shaw AD, Milne AA, Christie J, Jenkins AM, Ruckley CV (1995) Vascular trauma of the upper limb and associated nerve injuries. Injury 26:515–518

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Sparks SR, DeLaRosa J, Bergan JJ, Hoyt DB, Owens EL (2000) Arterial injury in uncomplicated upper extremity dislocations. Ann Vasc Surg 14:110–113

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Stayner LR, Cummings J, Andersen J, Jobe CM (2000) Shoulder dislocations in patients older than 40 years of age. Orthop Clin North Am 31:231–239

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Stenning M, Drew S, Birch R (2005) Low-energy arterial injury at the shoulder with progressive or delayed nerve palsy. J Bone Joint Surg Br 87:1102–1106

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Sturm JT, Perry JF Jr. (1987) Brachial plexus injuries from blunt trauma—a harbinger of vascular and thoracic injury. Ann Emerg Med 16:404–406

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Travlos J, Goldberg I, Boome RS (1990) Brachial plexus lesions associated with dislocated shoulders. J Bone Joint Surg Br 72:68–71

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Yagubyan M, Panneton JM (2004) Axillary artery injury from humeral neck fracture: a rare but disabling traumatic event. Vasc Endovascular Surg 38:175–184

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to F. Liska.

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F. Liska, L. Lacheta, A.B. Imhoff und A. Schmitt geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben.

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W. Mutschler, München

H. Polzer, München

B. Ockert, München

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Liska, F., Lacheta, L., Imhoff, A.B. et al. Parese des Plexus brachialis nach vorderer Schulterluxation. Unfallchirurg 121, 419–422 (2018). https://doi.org/10.1007/s00113-018-0475-x

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