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Therapiekonzept und Outcome bei Typ-II-Frakturen des Dens axis

Management and outcome of type II fractures of the odontoid process

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die effektivste Therapie der Typ-II-Dens-Fraktur nach Anderson und D’Alonzo bleibt umstritten, da Leitfäden fehlen, die Anhaltspunkte für die Wahl zwischen konservativer und operativer Therapie sowie für den individuell vorteilhafteren Operationszugang geben. Eysel und Roosen stellten 1993 die Frakturmorphologie als Prädiktor für die Konsolidationsrate heraus und entwickelten eine Unterklassifikation mit entsprechender Behandlungsempfehlung.

Fragestellung

In dieser Untersuchung soll das Outcome der Typ-II-Dens-Frakturen bei Beachtung der Behandlungsempfehlungen von Eysel und Roosen evaluiert werden.

Material und Methoden

Densfrakturen von 72 Patienten wurden hinsichtlich ihrer Morphologie analysiert und nach Eysel und Roosen klassifiziert. Darüber hinaus wurden retrospektiv Therapiekonzept und radiographische Daten evaluiert und das Outcome dokumentiert.

Ergebnisse

Das Durchschnittsalter der 72 nachuntersuchten Patienten betrug 70,7 Jahre. Es hatten 19,4 % der Patienten eine Typ-A-, 75 % eine Typ-B- und 5,6 % eine Typ-C-Fraktur nach Eysel und Roosen. Weiter analysiert wurden 45 Patienten mit postoperativer Computertomographie (CT)-Bildgebung. Nach Empfehlung der Autoren erhielten 34 von 41 der Patienten mit Typ-A- oder Typ-B-Fraktur eine ventrale Schraubenosteosynthese des Dens, 3 von 4 der Patienten mit Typ-C-Fraktur eine dorsale C1-C2-Fusion. Nach durchschnittlich 7 Monaten zeigte sich bei 15,6 % der Patienten eine Pseudarthrosenbildung, wobei 6 dieser Patienten operativ und einer konservativ behandelt worden waren. Alle Patienten, bei denen sich eine Pseudarthrose entwickelt hatte, hatten eine Typ-B-Fraktur.

Schlussfolgerung

Die einfache klinische Anwendbarkeit, einhergehend mit einer geringen Rate an Pseudarthrosenbildung, zeigt, dass die Eysel-Roosen-Klassifikation, inklusive der Therapieempfehlungen, ein gut anwendbarer Leitfaden zur Behandlung von Typ-II-Frakturen des Dens axis ist.

Abstract

Background

The most effective treatment of type II dens fractures according to Anderson and D’Alonzo remains controversial as there is no guidance on the choice of conservative or surgical therapy and if the anterior or the posterior approach is more advantageous. In 1993 Eysel and Roosen showed that the consolidation rate of type II odontoid fractures mostly depends on the morphology of the fracture and established a classification with corresponding treatment recommendations.

Objective

The investigation aimed at clarifying the outcome of type II dens fractures treated according to the recommendations of Eysel and Roosen.

Material and methods

Data of dens fractures from 72 patients were analyzed and categorized according to the Eysel and Roosen classification. Furthermore, the treatment was analyzed and the outcome was evaluated retrospectively using radiographs acquired during follow-up.

Results

The mean age of the 72 patients was 70.7 years. Of the patients 19.4% suffered from type A, 75% from type B and 5.6% from type C fractures according to Eysel and Roosen. Out of the 72 patients 45 were assessed by computed tomography (CT) scan during follow-up. According to the recommendations of the authors 34 of the 41 patients with type A or type B fractures underwent anterior screw fixation of the dens and 3 out of the 4 patients with a type C fracture underwent a dorsal C1 and C2 fusion. After a mean follow-up of 7 months non-union was observed in 15.6% of the patients whereby 6 of the these patients were treated by surgery and 1 patient was managed conservatively. All of the patients who developed a non-union had a type B fracture.

Conclusion

The simple clinical applicability together with the low rate of non-union development shows that the Eysel and Roosen classification appears to be a suitable guide for clinical use when deciding on the appropriate treatment regimen.

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Literatur

  1. Anderson LD, D’Alonzo RT (1974) Fractures of the odontoid process of the axis. J Bone Joint Surg Am 56:1663–1674

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Andersson S, Rodrigues M, Olerud C (2000) Odontoid fractures: high complication rate associated with anterior screw fixation in the elderly. Eur Spine J 9:56–59

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Apfelbaum RI, Lonser RR, Veres R, Casey A (2000) Direct anterior screw fixation for recent and remote odontoid fractures. J Neurosurg 93:227–236

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Bohler J (1982) Anterior stabilization for acute fractures and non-unions of the dens. J Bone Joint Surg Am 64:18–27

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Chapman J, Smith JS, Kopjar B, Vaccaro AR, Arnold P, Shaffrey CI et al (2013) The AOSpine North America Geriatric Odontoid Fracture Mortality Study: a retrospective review of mortality outcomes for operative versus nonoperative treatment of 322 patients with long-term follow-up. Spine 38(13):1098–1104

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. De Iure F, Donthineni R, Boriani S (2009) Outcomes of C1 and C2 posterior screw fixation for upper cervical spine fusion. Eur Spine J 18(Suppl 1):2–6

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Eysel P, Roosen K (1993) Ventral or dorsal spondylodesis in dens basal fracture−a new classification for choice of surgical approach. Zentralbl Neurochir 54:159–165

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Frangen TM, Zilkens C, Muhr G, Schinkel C (2007) Odontoid fractures in the elderly: dorsal C1/C2 fusion is superior to halo-vest immobilization. J Trauma 63:83–89

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Hanigan WC, Powell FC, Elwood PW, Henderson JP (1993) Odontoid fractures in elderly patients. J Neurosurg 78:32–35

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Harms J, Melcher RP (2001) Posterior C1–C2 fusion with polyaxial screw and rod fixation. Spine 26(22):2467–2471

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Harrop JS, Hart R, Anderson PA (2010) Optimal treatment for odontoid fractures in the elderly. Spine 35:S219–S227

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Harrop JS, Przybylski GJ, Vaccaro AR, Yalamanchili K (2000) Efficacy of anterior odontoid screw fixation in elderly patients with Type II odontoid fractures. Neurosurg Focus 8:e6

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Herren C, Pishnamaz M, Lichte P, Hildebrand F, Sellei RM, Pape HC, Kobbe P (2015) The anterior „triple-/quadruple“ technique for C1/C2 trauma in the elderly: first experience with 16 patients. Z Orthop Unfall 153:533–539

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Jenkins JD, Coric D, Branch CL (1998) A clinical comparison of one- or two-screw odontoid fixation. J Neurosurg 89:366–370

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Kandziora F, Schnake K, Hoffmann R (2010) Injuries to the upper cervical spine. Part 2: osseous injuries. Unfallchirurg 113:1023–1039 (quiz 1040)

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Kuntz Ct MSK, Jarell AD, Chapman JR, Shaffrey CI, Newell DW (2000) Type II odontoid fractures in the elderly: early failure of nonsurgical treatment. Neurosurg Focus 8:e7

    Article  Google Scholar 

  17. Lieberman IH, Webb JK (1994) Cervical spine injuries in the elderly. J Bone Joint Surg Br 76:877–881

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Magerl F, Seemann PS (1986) Cervical spine I stable posterior fusion of the atlas and axis by transarticular screw fixation. Springer, Vienna, S 2–6

    Google Scholar 

  19. Muller EJ, Wick M, Russe O, Muhr G (1999) Management of odontoid fractures in the elderly. Eur Spine J 8:360–365

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Oberkircher L, Bliemel C, Flossdorf F, Schwarting T, Ruchholtz S, Kruger A (2013) Biomechanical evaluation of 2 insertion points for ventral screw fixation of C‑2 dens fractures. J Neurosurg Spine 18:553–557

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Omeis I, Duggal N, Rubano J, Cerabona F, Abrahams J, Fink M et al (2009) Surgical treatment of C2 fractures in the elderly: a multicenter retrospective analysis. J Spinal Disord Tech 22:91–95

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Roth R, Worsdorfer O (1998) Surgical therapy of dens fracture. Zentralbl Chir 123:914–918

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Sasso RC (2001) C2 dens fractures treatment options. J Spinal Disord 14:455–463

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Scheyerer MJ, Zimmermann SM, Simmen HP, Wanner GA, Werner CM (2013) Treatment modality in type II odontoid fractures defines the outcome in elderly patients. BMC Surg 13:54

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Sen MK, Steffen T, Beckman L, Tsantrizos A, Reindl R, Aebi M (2005) Atlantoaxial fusion using anterior transarticular screw fixation of C1–C2: technical innovation and biomechanical study. Eur Spine J 14:512–518

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  26. Smith HE, Kerr SM, Fehlings MG, Chapman J, Maltenfort M, Zavlasky J et al (2010) Trends in epidemiology and management of type II odontoid fractures: 20-year experience at a model system spine injury tertiary referral center. J Spinal Disord Tech 23:501–505

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Stein G, Meyer C, Marlow L, Christ H, Muller LP, Isenberg J et al (2015) Type 2 dens fracture in the elderly and therapy-linked mortality : conservative or operative treatment. Unfallchirurg 120(2):122–128. https://doi.org/10.1007/s00113-015-0057-0

    Article  Google Scholar 

  28. Tashjian RZ, Majercik S, Biffl WL, Palumbo MA, Cioffi WG (2006) Halo-vest immobilization increases early morbidity and mortality in elderly odontoid fractures. J Trauma 60:199–203

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. White AP, Hashimoto R, Norvell DC, Vaccaro AR (2010) Morbidity and mortality related to odontoid fracture surgery in the elderly population. Spine 35:S146–S157

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Carolin Meyer.

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Interessenkonflikt

C. Meyer, J. Oppermann, I. Meermeyer, P. Eysel, L.P. Müller und G. Stein geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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W. Mutschler, München

H. Polzer, München

B. Ockert, München

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Meyer, C., Oppermann, J., Meermeyer, I. et al. Therapiekonzept und Outcome bei Typ-II-Frakturen des Dens axis. Unfallchirurg 121, 397–402 (2018). https://doi.org/10.1007/s00113-017-0428-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-017-0428-9

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