Skip to main content

Ruptur der Musculus-tibialis-anterior-Sehne

Ätiologie, klinische Symptome und Therapie

Rupture of the tendon of the tibialis anterior muscle

Etiology, clinical symptoms and treatment

Zusammenfassung

Rupturen der Sehne des M. tibialis anterior treten häufig im Rahmen degenerativer Vorschädigungen auf. Betroffen ist hauptsächlich der distale avaskuläre Anteil der Sehne. Häufig findet aufgrund der guten Kompensation über die langen Zehenstrecker eine verzögerte Diagnosestellung statt. Neben der klinischen Untersuchung ist v. a. die Diagnostik mithilfe der Magnetresonanztomographie (MRT) weiterführend, wobei eine Schädigung oder Ruptur der Sehne auch sonographisch dargestellt werden kann. Das therapeutische Vorgehen umfasst, abhängig von den klinischen Symptomen, konservative oder operative Maßnahmen. Konservativ kann eine Stabilisierung des Sprunggelenks mit Vermeidung der Plantarflexion mithilfe der Peronaeus-Feder oder knöchelübergreifendem Stabilisationsstiefel angestrebt werden. Folgeprobleme in Form einer Metatarsalgie oder Überlastung des medialen Fußrands können mithilfe von Einlagen oder einer passenden Schuhzurichtung adressiert werden. Ein operatives Vorgehen ist bei entsprechendem Leidensdruck und Funktionsausfall indiziert. Die direkte End-zu-End-Rekonstruktion der Sehne ist aufgrund der degenerativen Situation und der Retraktion der Sehnenstümpfe bei verzögerter Diagnosestellung nur selten möglich. In Abhängigkeit von Defektgröße und Sehnenqualität können Umkehrplastiken, freie Transplantate oder Sehnenersatzplastiken durchgeführt werden.

Abstract

Ruptures of the tendon of the tibialis anterior muscle tend to occur in the context of degenerative impairments. This mainly affects the distal avascular portion of the tendon. Owing to the good compensation through the extensor hallucis longus and extensor digitorum muscles, diagnosis is often delayed. In addition to the clinical examination, magnetic resonance inaging (MRI) diagnostics are of particular importance, although damage or rupture of the tendon can also be demonstrated sonographically. Therapeutic measures include conservative or operative measures, depending on the clinical symptoms. Conservative stabilization of the ankle can be achieved by avoiding plantar flexion using a peroneal orthosis or an ankle-foot orthosis. Subsequent problems, such as metatarsalgia or overloading of the medial foot edge can be addressed by insoles or a corresponding shoe adjustment. An operative procedure is indicated when there is corresponding suffering due to pressure and functional impairment. The direct end-to-end reconstruction of the tendon is only rarely possible in cases of delayed diagnosis due to the degenerative situation and the retraction of the tendon stumps. Depending on the defect size and the tendon quality, various operative techniques, such as rotationplasty, free transplants or tendon transfer can be used.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Aderinto J, Gross A (2011) Delayed repair of tibialis anterior tendon rupture with Achilles tendon allograft. J Foot Ankle Surg 50(3):340–342

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Almekinders LC, Temple JD (1998) Etiology, diagnosis, and treatment of tendonitis: An analysis of the literature. Med Sci Sports Exerc 30:1183–1190

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Burton A, Aydogan U (2016) Repair of chronic Tibialis anterior tendon rupture with a major defect using gracilis Allograft. Foot Ankle Spec 9(4):345–350

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Dooley BJ, Kudelka P, Menelaus MB (1980) Subcutaneous rupture of the tendon of tibialis anterior. J Bone Joint Surg Br 62–B(4):471–472

    PubMed  Google Scholar 

  5. Ellington JK, McCormick J, Marion C et al (2010) Surgical outcome following tibialis anterior tendon repair. Foot Ankle Int 31(5):412–417

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Fennell CW, Phillips P 3rd (1994) Redefining the anatomy of the anterior tibialis tendon. Foot Ankle Int 15(7):396–399

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Funk SS, Gallagher B, Thomson AB (2016) Repair of chronic Tibialis anterior tendon ruptures. Orthopedics 39(2):386–390

    Article  Google Scholar 

  8. Gallo RA, Kolman BH, Daffner RH et al (2004) MRI of tibialis anterior tendon rupture. Skeletal Radiol 33(2):102–106

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Grundy JR, O’Sullivan RM, Beischer AD (2010) Operative management of distal tibialis anterior tendinopathy. Foot Ankle Int 31(3):212–219

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Huh J, Boyette DM, Parekh SG, Nunley JA 2nd (2015) Allograft reconstruction of chronic Tibialis anterior tendon ruptures. Foot Ankle Int 36(10):1180–1189

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Kontogeorgakos V, Koutalos A, Hantes M et al (2015) Traumatic tibialis anterior tendon rupture: Treatment with a two-stage silicone tube and an interposition hamstring tendons graft protocol. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 23(3):875–878

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Kopp FJ, Backus S, Deland JT et al (2007) Anterior tibial tendon rupture: Results of operative treatment. Foot Ankle Int 28:1045–1047

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Markarian GG, Kelikian AS, Brage et al (1998) Anterior tibialis tendon ruptures: An outcome analysis of operative versus nonoperative treatment. Foot Ankle Int 19(12):792–802

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Mengiardi B, Pfirrmann CW, Schöttle PB et al (2006) Magic angle effect in MR imaging of ankle tendons: Influence of foot positioning on prevalence and site in asymptomatic subjects and cadaveric tendons. Eur Radiol 16(10):2197–2206

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Michels F, Van Der Bauwhede J, Oosterlinck D et al (2014) Minimally invasive repair of the tibialis anterior tendon using a semitendinosus autograft. Foot Ankle Int 35(3):264–271

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Musial WW (1963) Variations of the terminal insertions of the anterior and posterior muscles in man. Folia Morphol (Praha) 22:237–247

    Google Scholar 

  17. Ouzounian TJ, Anderson R (1995) Anterior tibial tendon rupture. Foot Ankle Int 16(7):406–410

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Pagenstert G, Leumann A, Frigg A, Valderrabano V (2010) Achilles tendon ruptures and tibialis anterior tendon ruptures. Orthopäde 39(12):1135–1147

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Reb CW, Stenson JF, Daniel JN (2017) Tibialis anterior tendon reconstruction using augmented half-thickness tendon segment transposition. Foot Ankle Spec 10(2):144–148

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Sammarco VJ, Sammarco GJ, Henning C, Chaim S (2009) Surgical repair of acute and chronic tibialis anterior tendon ruptures. J Bone Joint Surg Am 91(2):325–332

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Waizy H, Goede F, Plaass C, Stukenborg-Colsman C (2011) Ansatznahe Tendinopathie des M. tibialis anterior. Orthopäde 40(7):630–632

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Waizy.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

H. Waizy, B. Bouillon, C. Stukenborg-Colsman, D. Yao, S. Ettinger, L. Claassen, C. Plaass, K. Danniilidis und D. Arbab geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

H. Polzer, München

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Waizy, H., Bouillon, B., Stukenborg-Colsman, C. et al. Ruptur der Musculus-tibialis-anterior-Sehne. Unfallchirurg 120, 1015–1019 (2017). https://doi.org/10.1007/s00113-017-0417-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-017-0417-z

Schlüsselwörter

  • Sehnenverletzungen
  • Degeneration
  • Muskeldehnübungen
  • Rekonstruktive Chirurgie
  • Ersatztherapie

Keywords

  • Tendon injuries
  • Degeneration
  • Muscle stretching exercises
  • Reconstructive surgery
  • Replacement therapy