Zusammenfassung
Hintergrund
Osseointegrierte, perkutan ausgeleitete Implantate stellen eine Alternative zur Schaftversorgung bei Beinamputierten mit Stumpfproblemen dar. Wenig bekannt ist darüber, wie die exoprothetischen Komponenten mit Knochen und Gelenken interagieren und welches Potenzial ihre optimale Nutzung hinsichtlich der Versorgungsqualität Beinamputierter bietet.
Fragestellung
Verändert sich die Stumpfleistungsfähigkeit durch ossäre Verankerung? Wie werden exoprothetische Komponenten ideal in den Bewegungsapparat integriert? Welcher Typ von exoprothetischen Kniegelenken kann empfohlen werden?
Material und Methode
Die Biomechanik der Exoprothetik mit Schäften wird mit kritischer Analogiebetrachtung auf Spezifizierung für den endoprothetischen Anschluss hinterfragt. Pilotstudien mit wenigen Amputierten.
Ergebnisse
Die Art der Kraftübertragung im Interface zwischen Prothese und Körper ändert sich wesentlich. Die Anzahl der Muskeln zur Steuerung der Exoprothese bleibt unverändert reduziert. Das Femur unterliegt höheren Biegekräften, da die Zuggurtung des Tractus iliotibialis nicht existiert. Prothesenaufbau nach biomechanischen Regeln möglich. Die Fußposition determiniert beim Unterschenkelamputierten die Kniefunktion. Die Stellung des Femurs beeinflusst das Gangbild des Oberschenkelamputierten. Die geringste Sturzwahrscheinlichkeit weisen mikroprozessorgesteuerte Kniegelenke auf.
Schlussfolgerungen
Die Versorgung von Beinamputierten mit Exoprothesen mit einem osseointegrierten, perkutan ausgeleiteten Implantat weist einige biomechanische Vorteile im Vergleich zur Schaftversorgung auf. Dem Prothesenaufbau beim Anschluss der exoprothetischen Komponenten kommt erhebliche Bedeutung wegen direkter Auswirkung auf die Rehabilitationsqualität zu. Mikroprozessorgesteuerte Kniegelenke sind in der Regel indiziert.
Abstract
Background
Bone anchorage of an artificial limb has been proven to be an alternative intervention for amputees when prosthesis use is seriously reduced because of stump problems. Little is known about how prosthesis components interact with bone and joints and which potential the optimum use provides with respect to quality of treatment of leg amputees.
Objective
Does osseointegration influence the motor activity of residual limbs differently compared with socket prostheses? How should prosthesis components be aligned? What type of prosthetic knee joints should be preferred in transfemoral amputees?
Material and methods
Transfer of biomechanical knowledge of socket prosthetics to bone-anchored prostheses. Pilot studies with a limited number of amputees.
Results
Force transmission at the interface between the prosthesis and residual limb stump is completely different for osseointegrated fixation and socket design; however, the number of muscles available for control remains unchanged. Because the iliotibial tract is missing, bending moments of the femur are expected to be greater. Prosthetic alignment is very critical for gait pattern and the basic rules seem to be the same as for socket design. The foot position determines the knee function for below-knee amputees. The position of the femur influences the gait pattern of above-knee amputees. The lowest risk of falls and best functional properties are shown by microprocessor controlled knee joints.
Conclusion
Osseointegrated leg prostheses have some biomechanical advantages over the socket design. Since rehabilitation quality is clearly affected the prosthetic alignment has to be done carefully and precisely. As a rule microprocessor controlled knee joints are indicated.
Literatur
Aschoff HH, Juhnke DL (2016) Endo-Exo-Prothesen. Unfallchirurg 119(5):421–427
Baumgartner R, Brückner L (2016) Der Stumpf und seine Probleme. In: Greitemann B, Brückner L, Schäfer M, Baumgartner R (Hrsg) Amputation und Prothesenversorgung, 4. Aufl. Thieme, Stuttgart, S 558–573
Blumentritt S (1997) A new biomechanical method for determination of static prosthetic alignment. Prosthet Orthot Int 21:107–111
Blumentritt S (1998) Aufbau von Unterschenkelprothesen mittels „L.A.S.A.R. Posture“. Orthopädie-Technik 49:938–945
Blumentritt S, Schmalz T, Jarasch R, Schneider M (1999) Effects of sagittal plane prosthetic alignment on standing trans-tibial amputee knee loads. Prosthet Orthot Int 23:231–238
Blumentritt S, Schmalz T, Jarasch R (2001) Die Bedeutung des statischen Prothesenaufbaus für das Stehen und Gehen des Unterschenkelamputierten. Orthopäde 30:161–168
Blumentritt S, Schmalz T, Jarasch R (2009) The safety of C‑Leg: Biomechanical tests. J Prosthet Orthot 21(1):2–15
Blumentritt S, Bellmann M (2010) Potenzielle Sicherheit von aktuellen nicht-mikroprozessor- und mikroprozessorgesteuerten Prothesenkniegelenken. Orthopädie-Technik 61:788–799
Blumentritt S (2016) Ganganalyse. In: Greitemann B, Brückner L, Schäfer M, Baumgartner R (Hrsg) Amputation und Prothesenversorgung, 4. Aufl. Thieme, Stuttgart, S 546–556
Branemark R, Branemark BR, Myers RR (2001) Osseointegratio in skeletal reconstruction and rehabilitation: A review. J Rehabil Res Dev 38:175–181
Branemark R, Berlin O, Hagberg K, Bergh P, Gunterberg B, Rydevik B (2014) A novel osseointegrated percutaneous prosthetic system fort he treatment of patients with transfemoral amputation: A prospective study of 51 patients. Bone Jt J 96(1):106–113
Frossard L, Stevenson N, Smeathers J, Häggström E, Hagberg K, Sullivan J, Ewins D, Gow DL, Gray S, Branemark R (2008) Monitoring of load regime applied on the osseointegrated fixation of a transfemoral amputee: A tool for evidence-based practice. Prosthet Orthot Int 32(1):68–78
Frossard L, Tranberg R, Haggstrom E, Pearcy M, Branemark R (2009) Fall of a transfemoral amputee fitted with osseointegration fixation: Loading impact on residuum. European Society of Movement analysis in Adults and Children (ESMAC) 18th Annual General Meeting, London, UK, S 280
Frossard L, Transberg R, Haggstrom E, Pearcy M, Branemark R (2010) Load on osseointegreated fixation of a transfemoral amputee during a fall: Loading, decent, impact and recovery analysis. Prosthet Orthot Int 34(1):85–97
Frossard L (2010) Load on osseointegrated fixation of a transfemoral amputee during a fall. Prosthet Orthot Int 34(4):472–482
Grundei HS, von Stein T, Schulte-Bockolt D, Kausch C, Gollwitzer H, Gradinger R, Aschoff HH (2009) Die Endo-Exo-Femurendoprothese – Update eines Versorgungskonzepts zur Rehabilitation von Oberschenkelamputierten. Orthopädie-Technik 60(3):143–149
Hafner BJ, Willingham LL, Buell NC, Allyn KJ, Smith DG (2007) Evaluation of function, performance and preference as transfemoral amputees transition from mechanical to microprocessor control of the prosthetic knee. Arch Phys Med Rehabil 88:207–217
Hagberg K, Branemark R, Gunterberg B, Rydevik B (2008) Osseointegrated trans-femoral amputation prostheses: Prospektive results of general and condition-specific quality of life in 18 patients at 2‑year follow-up. Prosthet Orthot Int 32(1):29–41
Juhnke DL (2010) Über die Endo-Exo-Femurprothese – Erarbeitung eines Konzepts für die Qualitätssicherung knochengeführter Oberschenkelprothesen durch ganganalytische Bestimmungen und Auswertung von Druckverläufen unter dem Fuß. LMU, München (Dissertation)
Juhnke DL, Aschoff HH (2015) Endo-Exo-Prothesen nach Gliedmaßenamputation. Orthopäde 44(6):419–425
Kahle JT, Highsmith MJ, Hubbard SL (2008) Comparison of nonmicroprocessor knee mechanism versus C‑Leg on prosthesis evaluation questionaire, stumbles, falls, walking tests, stair decent, and knee preference. J Rehabil Res Dev 45:1–14
Kraft M (2007) Die intraossäre Verankerung von Exoprothesen (Osseointegration) – Eine Zukunftsvision für die Prothetik? Orthopädie-Technik 58(1):13–18
Kummer B (2005) Biomechanik Form und Funktion des Bewegungsapparates. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln
Van de Meent H, Hopman MT, Frölke JP (2013) Walking ability and quality of life in subjects with transfemoral amputation: A comparison of osseointegration with socket prostheses. Arch Phys Med Rehabil 94(11):2174–2178
Pauwels F (1965) Gesammelte Abhandlungen zur funktionellen Anatomie des Bewegungsapparates. Springer, Berlin Heidelberg, New York
Schmalz T, Blumentritt S, Jarasch R (2002) Energy expenditure and biomechanical characteristics of lower limb amputee gait: The influence of prosthetic alignment and different prosthetic components. Gait Posture 16:255–263
Schmalz T, Blumentritt S, Marx B (2007) Biomechanical analysis of stair ambulation in lower limb amputees. Gait Posture 25:267–278
Staubach KH, Grundei H (2001) Die erste osteointegrierte Prothesenverankerung für Oberschenkelamputierte. Biomed Tech 46(12):355–361
Stephenson P, Seedhom BB (2002) Estimation of forces at the interface between an artifacial limb and an implant directly fixed into the femur in above-knee amputees. J Orthop Sci 7:292–297
Tomaszewski PK, Verdonschot N, Bulstra SK (2010) A comparative finite-element analysis of bone failure and load transfer of osseointegrated prostheses fixations. Ann Biomed Eng 38(7):2418–2427
Vertriest S, Coorevits P, Hagberg K, Branemark R, Häggström EE, Vanderstraeten G, Frossard LA (2016) Static load bearing exercises of individuals with transfemoral amputation fitted with an osseointegrated implant: Loading compliance. Prosthet Orthot Int. doi:10.1177/0309364616640949
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H. Aschoff, Hannover
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Blumentritt, S. Funktion exoprothetischer Bauteile bei Beinamputierten mit osseointegrierten, perkutan ausgeleiteten Implantaten. Unfallchirurg 120, 385–394 (2017). https://doi.org/10.1007/s00113-017-0334-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-017-0334-1