Skip to main content
Log in

Interpersonelle Kompetenz in Orthopädie und Unfallchirurgie

Warum technische und prozedurale Fähigkeiten alleine nicht ausreichen

Interpersonal competence in orthopedics and traumatology

Why technical and procedural skills alone are not sufficient

  • Berufspolitisches Forum
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Patientensicherheit ist zur objektivierbaren Größe geworden, an der sich Ärzte und Kliniken heute finanziell und ethisch messen lassen müssen. Zunehmend rückt der „Faktor Mensch“ als eine entscheidende Stellgröße zur Reduktion von Behandlungsfehlern im klinischen Alltag in den Fokus. Dennoch spielt eine systematische Vermittlung interpersoneller Kompetenzen in den Aus- und Weiterbildungsanforderungen der verschiedenen Fachrichtungen, auch von Orthopädie und Unfallchirurgie (O&U), bislang kaum eine Rolle. Auf Betreiben der DGOU entstand nun in Kooperation mit Lufthansa Flight Training ein Weiterbildungsmodell analog zum Modell aus der Luftfahrt, wo neben den technischen und prozeduralen Fähigkeiten auch das regelmäßige Training von sogenannten „soft skills“ in der Ausbildung der Mitarbeiter seit langem zum Standard gehört. Mehrere Studien bestätigen, dass durch Maßnahmen zur Verbesserung von Kommunikation, Interaktion und Teamfähigkeit medizinischen Personals nicht nur die Zahl unerwünschter Ereignisse signifikant reduziert, sondern auch ein spürbarer positiver wirtschaftlicher Effekt erzielt werden kann. Die interpersonellen Kompetenzen sollten fest in O&U verankert und als dritte Säule der Facharztweiterbildung implementiert werden.

Abstract

Patient safety has increasingly gained significance as criterion which clinics and doctors will be measured against in terms of ethics and finances. The “human factor” moved into focus regarding the question of how to reduce treatment errors in clinical daily routine. Nevertheless, systematic mediation of interpersonal competences only plays a minor role in the catalogue of requirements for medical specialization and professional training. This is the case not only in orthopedics and traumatology, but in other medical fields as well. At the insistence of DGOU and in cooperation with Lufthansa Flight Training, a training model was initiated, comparable to training models used in aviation. In aviation, apart from the training of procedural and technical abilities, regular soft skills training has become standard in the training of all Lufthansa staff. Several studies confirm that by improving communication, interaction, and teamwork skills not only a reduction of intolerable incidents is observed, but also a positive economic effect. Interpersonal competences should be firmly anchored in orthopedics and traumatology and thus be implemented as third post in specialist training.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine (1999) To err is human: building a safer health system. National Academy Press, Washington, DC

    Google Scholar 

  2. Gesundheitsberichterstattung des Bundes (2014) Gesundheitsausgaben in Deutschland in Mio. Statistisches Bundesamt, Wiesbaden

    Google Scholar 

  3. Sachverständigenrat zur Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen (2007) Kooperation und Verantwortung. Voraussetzungen einer zielorientierten Gesundheitsversorgung

  4. Hitzblech T, Maaz A, Peters H (2014) Innovation in der Medizinausbildung – Das Beispiel Modellstudiengang der Charité in Berlin. In: Benz W, Kohler J, Landfried K (Hrsg) Handbuch Qualität in Studium und Lehre. Raabe Verlag, Stuttgart, S 97–119

    Google Scholar 

  5. Hoffmann B, Rohe J (2010) Patient safety and error management: what causes adverse events and how can they be prevented? Dtsch Arztebl Int 107:92–99

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  6. Klauber, Geraedts, Friedrich et al (2014) Krankenhaus-Report 2014, Schwerpunktthema: Patientensicherheit. Schattauer-Verlag, Stuttgart

    Google Scholar 

  7. Landrigan CP, Parry GJ, Bones CB et al (2010) Temporal trends in rates of patient harm resulting from medical care. N Engl J Med 363:2124–2134

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Moffatt-Bruce SD, Hefner JL, Mekhjian H et al (2015) What is the return on investment for implementation of a crew resource management program at an academic medical center? Am J Med Qual. doi:10.1177/1062860615608938

    Google Scholar 

  9. Rall M, Gaba D, Howard S et al (2009) Human performance and patient safety. In: Miller R, Erikson L, Fleisher L, Wiener-Kronish J, Young W (Hrsg) Miller’s anaesthesia. Elsevier Churchill Livingstone, Philadelphia, S 93–150

    Google Scholar 

  10. Schrappe M (2007) Patientensicherheit – eine große Herausforderung in der Klinik – Konsequente Sicherheitskultur als Standortvorteil. Klinikarzt 36:516–521

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Seemann.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

R. Seemann, M. Münzberg, R. Stange, M. Rüsseler, M. Egerth, B. Bouillon, R. Hoffmann und M. Mutschler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

R. Hoffmann, Frankfurt

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Seemann, R., Münzberg, M., Stange, R. et al. Interpersonelle Kompetenz in Orthopädie und Unfallchirurgie. Unfallchirurg 119, 881–884 (2016). https://doi.org/10.1007/s00113-016-0229-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-016-0229-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation