Zusammenfassung
Hintergrund
Verletzungen des Tibiakopfs gehören zu den schweren Verletzungen der unteren Extremität. Abhängig von der Frakturmorphologie, dem Patientenalter und dem Aktivitätsniveau sowie begleitenden Weichteilverletzungen besteht eine Vielzahl unterschiedlicher Behandlungsoptionen. Dabei ist die exakte Reposition mit Rekonstruktion einer möglichst stufenfreien Gelenkfläche Ziel jeder operativen Tibiakopfosteosynthese.
Ziel
Im vorliegenden Artikel wird die Ballonosteoplastie als mögliche minimal-invasive Technik bei der Versorgung von Spaltimpressionsfrakturen des Tibiakopfs dargestellt.
Methoden
Die Ballonosteoplastie ist eine minimal-invasive Repositionstechnik, die eine exakte Reposition ermöglicht. Die Reposition mittels Ballon ist durch die größere Auflagefläche schonender und vermeidet damit im Gegensatz zum Aufstößeln Spitzenkräfte auf das Stratum regenerativum des Knorpels. An Hand von Beispielen wird die Operationstechnik der Osteoplastie mittels Ballonkatheter erläutert.
Schlussfolgerung
Die Ballonosteoplastie ist eine minimal-invasive Repositionstechnik, die eine exakte Reposition ermöglicht. Die Reposition mittels Ballon ist durch die größere Auflagefläche schonender und vermeidet damit im Gegensatz zum Aufstößeln Spitzenkräfte auf das Stratum regenerativum des Knorpels. Im Verlauf kann diese zusätzliche Chondroprotektion möglicherweise zu einer Verbesserung der Langzeitergebnisse führen. Ob die Rate an posttraumatischen Gonarthrosen dadurch vermindert werden kann, muss durch weitere Studien erst noch bewiesen werden.
Abstract
Background
Tibial plateau fractures requiring surgery are severe injuries of the lower extremities. Depending on the fracture pattern, the age of the patient, the range of activity and the bone quality there is a broad variation in adequate treatment.
Aim
This article reports on an innovative treatment concept to address split depression fractures (Schatzker type II) and depression fractures (Schatzker type III) of the tibial head using the balloon osteoplasty technique for fracture reduction.
Methods
Using the balloon technique achieves a precise and safe fracture reduction. This internal osteoplasty combines a minimal invasive percutaneous approach with a gently rise of the depressed area and the associated protection of the stratum regenerativum below the articular cartilage surface. This article lights up the surgical procedure using the balloon technique in tibia depression fractures.
Conclusion
Using the balloon technique a precise and safe fracture reduction can be achieved. This internal osteoplasty combines a minimally invasive percutaneous approach with a gentle raising of the depressed area and the associated protection of the regenerative layer below the articular cartilage surface. Fracture reduction by use of a tamper results in high peak forces over small areas, whereas by using the balloon the forces are distributed over a larger area causing less secondary stress to the cartilage tissue. This less invasive approach might help to achieve a better long-term outcome with decreased secondary osteoarthritis due to the precise and chondroprotective reduction technique.
Literatur
Acklin YP, Potocnik P, Sommer C (2014) Extended medial approach in posteromedial proximal tibia fracture dislocation. Oper Orthop Traumatol 27(2):183–190
Ahrens P, Sandmann G, Bauer J et al (2012) Balloon osteoplasty – a new technique for reduction and stabilisation of impression fractures in the tibial plateau: a cadaver study and first clinical application. Int Orthop 36:1937–1940
Barei DP, Nork SE, Mills WJ et al (2006) Functional outcomes of severe bicondylar tibial plateau fractures treated with dual incisions and medial and lateral plates. J Bone Joint Surg Am 88:1713–1721
Berkson EM, Virkus WW (2006) High-energy tibial plateau fractures. J Am Acad Orthop Surg 14:20–31
Frosch KH, Balcarek P, Walde T et al (2010) [A modified posterolateral approach for the treatment of tibial plateau fractures]. Oper Orthop Traumatol 22:107–119
Gill TJ, Moezzi DM, Oates KM et al (2001) Arthroscopic reduction and internal fixation of tibial plateau fractures in skiing. Clin Orthop Relat Res 383:243–249
Hahnhaussen J, Hak DJ, Weckbach S et al (2012) Percutaneous inflation osteoplasty for indirect reduction of depressed tibial plateau fractures. Orthopedics 35:768–772
Kraus TM, Martetschlager F, Muller D et al (2012) Return to sports activity after tibial plateau fractures: 89 cases with minimum 24-month follow-up. Am J Sports Med 40:2845–2852
Lobenhoffer P, Gerich T, Witte F et al (2002) Use of an injectable calcium phosphate bone cement in the treatment of tibial plateau fractures: a prospective study of twenty-six cases with twenty-month mean follow-up. J Orthop Trauma 16:143–149
Loibl M, Baumlein M, Massen F et al (2013) Sports activity after surgical treatment of intra-articular tibial plateau fractures in skiers. Am J Sports Med 41:1340–1347
Manidakis N, Dosani A, Dimitriou R et al (2010) Tibial plateau fractures: functional outcome and incidence of osteoarthritis in 125 cases. Int Orthop 34:565–570
Mardian S, Schwabe P, Schaser KD (2015) [Fractures of the tibial shaft]. Z Orthop Unfall 153:99–119
Markhardt BK, Gross JM, Monu JU (2009) Schatzker classification of tibial plateau fractures: use of CT and MR imaging improves assessment. Radiographics 29:585–597
Mauffrey C, Fader R, Hammerberg EM et al (2013) Incidence and pattern of technical complications in balloon-guided osteoplasty for depressed tibial plateau fractures: a pilot study in 20 consecutive patients. Patient Saf Surg 7:8
Meisinger C, Wildner M, Stieber J et al (2002) [Epidemiology of limb fractures]. Orthopade 31:92–99
Muller D, Sandmann GH, Martetschlager F et al (2014) [Tibial plateau fractures in alpine skiing – return to the slopes or career end?]. Sportverletz Sportschaden 28:24–30
Musahl V, Tarkin I, Kobbe P et al (2009) New trends and techniques in open reduction and internal fixation of fractures of the tibial plateau. J Bone Joint Surg Br 91:426–433
Papagelopoulos PJ, Partsinevelos AA, Themistocleous GS et al (2006) Complications after tibia plateau fracture surgery. Injury 37:475–484
Pizanis A, Garcia P, Pohlemann T et al (2012) Balloon tibioplasty: a useful tool for reduction of tibial plateau depression fractures. J Orthop Trauma 26:e88–e93
Rossbach BP, Faymonville C, Muller LP et al (2014) [Quality of life and job performance resulting from operatively treated tibial plateau fractures]. Unfallchirurg. doi:10.1007/s00113-014-2618-z
Shen C, Ma J, Chen XD et al (2009) The use of beta-TCP in the surgical treatment of tibial plateau fractures. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 17:1406–1411
Simpson D, Keating JF (2004) Outcome of tibial plateau fractures managed with calcium phosphate cement. Injury 35:913–918
Stevens DG, Beharry R, Mckee MD et al (2001) The long-term functional outcome of operatively treated tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 15:312–320
Stuby F (2008) Arthroskopisch assistierte Osteosynthese bei Tibiakopffrakturen. Trauma Berufskrankheit Suppl 3:3366–3369
Tscherne H, Lobenhoffer P (1993) Tibial plateau fractures. Management and expected results. Clin Orthop Relat Res 292:87–100
Werner CM, Scheyerer MJ, Schmitt J et al (2012) [Minimally invasive balloon-assisted reduction and internal fixation of tibial plateau fractures]. Unfallchirurg 115:1126–1132
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F. Gebhard, Ulm
D. Höntzsch, Tübingen
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Freude, T., Kraus, T. & Sandmann, G. Ballonaugmentation als Repositionstechnik bei der Versorgung von Tibiakopffrakturen. Unfallchirurg 118, 838–843 (2015). https://doi.org/10.1007/s00113-015-0064-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-015-0064-1