Skip to main content
Log in

Augmentation mit antibiotikaimprägnierten Spacern in der septischen Revisionschirurgie

Augmentation with antibiotic-impregnated spacers in sepsis revision surgery

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Entwicklung antibiotikahaltiger Polymethylmethacrylat(PMMA)-Spacer basiert auf der klinischen Erfahrung und Anwendung antibiotikahaltiger PMMA-Kugelketten in der septischen Knochenchirurgie und antibiotikahaltiger Knochenzemente in der Endoprothetik in den 70er Jahren.

Material und Methoden

Mittlerweile werden sowohl handgeformte als auch präformierte Spacer bei septischer Konstellation implantiert, um über eine hohe lokale Antibiotikakonzentration eine bakteriozide Wirkung zu erzielen. Präformierte Spacer werden sowohl mit Gentamicin als auch mit Vancomycin angeboten. Zusätzlich ist auch ein clindamycinhaltiger Knochenzement verfügbar. Prinzipiell stehen auch weitere thermostabile Antibiotika zur Beimischung in PMMA zur Verfügung.

Bedeutung

Spacer ermöglichen, posttraumatische Knochendefekte oder Defekte nach Knochensegmentresektion zu überbrücken. Nach Gelenkresektion erlauben Spacer eine gewisse Artikulation und verhindern eine Verkürzung der Extremität, was sich positiv auf den Weichteilmantel und dessen Perfusion auswirkt.

Schlussfolgerung

Durch die Möglichkeit der Gelenkbewegung ist das spätere Outcome nach Implantation einer Endoprothese besser als nach längerer absoluter Ruhigstellung im Gelenk. Dennoch können Spacer auch Komplikationen wie Dislokationen oder Frakturen verursachen. Sie haben somit das therapeutische Spektrum in der septischen Chirurgie erweitert.

Abstract

Background

The development of antibiotic-impregnated polymethyl methacrylate (PMMA) spacers is based on clinical experience and the use of antibiotic-loaded PMMA beads in septic bone surgery as well as antibiotic-loaded bone cement in arthroplasty beginning in the 1970s.

Material and methods

In the meantime hand-formed and prefabricated spacers are implanted in cases of sepsis to achieve high local antibiotic concentrations and bactericidal effects to eradicate the infection. Preformed spacers with gentamicin are commercially available and furthermore, clindamycin-loaded PMMA bone cement can also be used. In principle, all thermostable antibiotics can be mixed with PMMA cement.

Significance

Spacers permit bridging of bone defects originating from trauma or septic bone segment resection. After joint resection spacers allow a certain degree of articulation and inhibit shortening of the extremity which has a positive effect on the soft tissue covering and its perfusion.

Conclusion

The functional outcome after secondary arthroplasty is better if a spacer has been implanted compared to long-term immobilization without spacers. Nevertheless, spacers can also cause serious complications, such as dislocations and fractures. Antibiotic-loaded spacers have therefore widened the therapeutic options in sepsis surgery.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10

Literatur

  1. Röhm O (1901) Ueber Polymerisationsprodukte der Akrylsäure. Inauguraldissertation Eberhard-Karls-Universität Tübingen

  2. Breusch SJ, Kühn KD (2003) Knochenzement auf Basis von Polymethylmethacrylat. Orthopäde 32:41–50

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Klemm K, Börner M (1986) Behandlung der Osteomyelitis mit Gentmicin-PMMA-Ketten. Unfallchirurgie 12:128–131

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Buchholz HW, Engelbrecht H (1970) Depot effects of various antibiotics mixed with Palocos resins. Chirurg 41:511–515

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Wahlig H, Buchholz HW (1972) Experimental and clinical studies on the release of gentamicin from bone cement. Chirurg 43:441–445

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Wahlig H, Dingeldein E (1980) Antibiotics and bone cements experimental and clinical longterm oberservations. Acta Orthop Scand 51:49–56

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Barth RE, Vogely HC, Hoepelman AIM, Peters EJG (2011) ‚To bead or not to bead?‘ Treatment of osteomyelitis and prosthetic joint-associated infections with gentamicin bead chains. Int J Antimicrob Agents 38:371–375

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Nelson CL, Jones RB, Wingert NC, Filtzer M, Bowen TR (2014) Sonication of Antibiotic Spacers Predicts Failure during Two-stage Revision for Prosthetic Knee and Hip Infections. Clin Orthop Relat Res 472:2208–2214

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  9. Masquelet AC, Fitoussi F, Begue T, Muller GP (2000) Reconstruction oft he long bones by the induced membrane and spongy autograft. Ann Chir Plast Esthet 45:346–353

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Miller R, McLaren A, Leon Christine, McLemore R (2012) Mixing Method Affects Elution and Strength of Hogh-dose ALBC: a Pilot Study. Clin Orthop Relat Res 470:2677–2683

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  11. Fink B, Rechtenbach A, Büchner H, Vogt S, Hahn M (2011) Articulating spacers used in two-stage revision of infected hip and knee prostheses abrade with time. Clin Orthop Relat Res 469(4):1095–1102

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  12. García-Oltra E, Bori G, Tomas X, Gallart X, Garcia S, Soriano A (2013) Radiological evaluation of acetabular erosion after antibiotic-impregnated polymethylmethacrylate spacer (Spacer-G). J Arthroplasty 28(6):1021–1024

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Jung J, Schmid NV, Kelm J, Schmitt E, Anagnostakos K (2009) Complications after spacer implantation in the treatment of hip joint infections. Int J Med Sci 6(5):265–273

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  14. Romanò CL, Romanò D, Logoluso N, Meani E (2010) Long-stem versus short-stem preformed antibiotic-loaded cement spacers for two-stage revision of infected total hip arthroplasty. Hip Int 20(1):26–33

    PubMed  Google Scholar 

  15. Parvizi J, Gehrke T, Chen AF (2013) Proceedings of the international consensus on periprosthetic joint infection. Bone Joint J 95:1450–1452. https://www.efort.org/wp-content/uploads/…/Philadelphia_Consensus

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Magnan B, Bondi M, Maluta T, Saila E, Schirru L, Dall’oca C (2013) Acrylic bone cement: current concept review. Musculoskelet Surg 97:93–100

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Wahlig H (1987) Über die Freisetzungskinetik von Antibiotika aus Knochenzementen – Ergebnisse vergleichender Untersuchungen in vitro und in vivo. In: Willert HG, Buchhorn G (Hrsg) Aktuelle Probleme in der Chirurgie und Orthopädie, Bd 31, Knochenzement, S 221–226

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to I. Flesch.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

I. Flesch gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

F. Gebhard, Ulm

D. Höntzsch, Tübingen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Flesch, I. Augmentation mit antibiotikaimprägnierten Spacern in der septischen Revisionschirurgie. Unfallchirurg 118, 844–850 (2015). https://doi.org/10.1007/s00113-015-0062-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-015-0062-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation