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Trendsportarten

Trend sports

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Zusammenfassung

Hintergrund

Trendsportarten sind u. a. gekennzeichnet durch Extremisierung und hohe Durchführungsgeschwindigkeit. Durch die entsprechende Energieeinwirkung beim Sturz entstehen typische Verletzungsverteilungen und -muster.

Fragestellung

Im vorliegenden Beitrag sollen die Verletzungsverteilung beim Trendsport an Hand der Mountainbike-Weltcupserie analysiert und die pathophysiologischen, diagnostischen und therapeutischen Grundlagen zur Versorgung von Hochenergieverletzungen des Karpus dargestellt werden.

Material und Methode

Anhand einer retrospektiven Erhebung wurden in 2 aufeinander folgenden Jahren aktive Weltcup-Mountainbikesportler mittels standardisierter Fragebogeninstrumente interviewt und die Verletzungshäufigkeit, -art und -verteilung analysiert. Die Pathophysiologie, Diagnostik und Therapie der im Fokus stehenden Verletzungen des Karpus werden besonders dargestellt.

Ergebnisse

107 Weltcupteilnehmer gingen in die Untersuchung ein. Es fanden sich überwiegend Extremitätenverletzungen (gesamt über 75 %) mit höherem Anteil von Verletzungen der oberen (40,7 %) als an der unteren Extremität (34,84 %), gefolgt von Kopf-/Gesichtsverletzungen (13,3 %, mit 10,6 % Schädel-Hirn-Trauma [SHT]) und Rumpfverletzungen (10,6 %). Luxationen und Frakturen fanden sich in über der Hälfte an Hand und Handgelenk (50,9 %)

Schlussfolgerungen

Extremitätenverletzungen und besonders Handgelenk und Karpus stehen im Fokus der Verletzungen beim Trendsport. Es gilt, stabile von destabilisierenden Verletzungen zu erkennen und einer adäquaten Therapie zuzuführen.

Abstract

Background

Popular trend sports are characterized by intensive and high speed performance. Due to the high energy mechanism in falls, typical injury distributions and patterns result.

Objectives

In a retrospective study the injury patterns and frequencies in mountain bike athletes were analyzed and pathophysiological, diagnostic and therapeutic options in the treatment of high energy injuries to the carpal bones are shown.

Material and methods

Based on a retrospective survey over 2 successive years, active mountain bike athletes (World Cup Series) were interviewed using a standardized questionnaire. Injury patterns and frequencies were analyzed. The pathophysiology, diagnostics and therapy of high energy carpal injuries are discussed.

Results

In this study 107 World Cup mountain bike athletes were enrolled. Injuries of the extremities were found in more than 75 % of athletes with a higher prevalence in the upper extremities (40.7 %) than the lower extremities (34.84 %), followed by injuries of the head and face (13.3 %, of which 10.6 % were traumatic brain injuries) and the trunk (10.6 %). Fractures and dislocations of the hand and wrist were found in approximately half of the athletes (50.9 %).

Conclusion

In popular trend sports injuries of the extremities are common, especially of the carpal bones and ligaments. It is important to distinguish stable from destabilizing injuries in order to provide adequate therapeutic options.

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Literatur

  1. Bohler J (1977) Complex hand injuries: immediate treatment of fresh injuries. Unfallheilkunde 80:39–42

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bürgi N, Clijsen R, Taeymans J (2010) Akute Mountainbike Verletzungen-ein Review. Sportverl Sportschaden 24:77–81

    Article  Google Scholar 

  3. Chow TK, Kronisch RL (2002) Mechanisms of injury in competitive off-road bicycling. Wilderness Environ Med 13:27–30

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Gaulrapp H, Weber A, Rosemeyer B (2001) Injuries in mountain biking. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 9:48–53

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Geijer M, Borjesson AM, Gothlin JH (2011) Clinical utility of tomosynthesis in suspected scaphoid fracture. A pilot study. Skeletal Radiol 40:863–867

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Grooten WJA, Genberg S, Jonasson L, Debaere F (1999) Injuries among Swedish mountainbike cyclists at an elite level. J Sports Traumatol Relat Res 21:196–205

    Google Scholar 

  7. Jeys LM, Cribb G, Toms AD, Hay SM (2001) Mountain biking injuries in rural England. Br J Sports Med 35:197–199

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  8. Krimmer H, Schmitt R, Herbert T (2000) Scaphoid fractures – diagnosis, classification and therapy. Unfallchirurg 103:812–819

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Kronisch RL, Pfeiffer RP (2002) Mountain biking injuries: an update. Sports Med 32:523–537

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kronisch RL, Pfeiffer RP, Chow TK, Hummel CB (2002) Gender differences in acute mountain bike racing injuries. Clin J Sport Med 12:158–164

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Lichtman D, Martin R (1988) Introduction to the carpal instabilities. In: Lichtman DM (Hrsg) The wrist and its disorders. Saunders, Philadelphia, S 244–250

    Google Scholar 

  12. Mayfield JK (1980) Mechanism of carpal injuries. Clin Orthop Relat Res 149:45–54

  13. Meier R, Jansen H, Uhl M (2010) Radiological procedures in the traumatised wrist. Orthopade 39:801–821

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Mermuys K, Vanslambrouck K, Goubau J, Steyaert L, Casselman JW (2008) Use of digital tomosynthesis: case report of a suspected scaphoid fracture and technique. Skeletal Radiol 37:569–572

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Navarro A (1937) Anatomia y fisiologia del carpo. An Inst Clin Quir Chir Exp 1:162–250

    Google Scholar 

  16. Pechlaner S (1999) Die Hyperextensionsverletzung des Handgelenkes Experimentelle. Untersuchungen und klinische Aspekte, Reinbek

    Google Scholar 

  17. Pechlaner S, Kathrein A, Gabl M, Lutz M, Angermann P, Zimmermann R, Peer R, Peer S, Rieger M, Freund M, Rudisch A (2002) Distal radius fractures and concomitant lesions. Experimental studies concerning the pathomechanism. Handchir Mikrochir Plast Chir 34:150–157

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Pralle H (2007) Mountainbikeverletzungen bei Leistungs- und Breitensportlern, Dissertation

  19. Schwier J (1998) „Do the right things“ – Trends im Feld des Sports. DVS-Informationen, Hamburg - Vierteljahresschrift der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft 13:7-13

  20. Schwier J (2002) Was ist Trendsport? In: Breuer C, Michels H (Hrsg) Trendsport – Modelle, Orientierungen und Konsequenzen. Meyer & Meyer, Aachen

    Google Scholar 

  21. Taleisnik J (1980) Post-traumatic carpal instability. Clin Orthop Relat Res 149:73–82

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Correspondence to R. Meier MHBA.

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M. Schädel-Höpfner, Neuss

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Meier, R., Pralle, H. Trendsportarten. Unfallchirurg 118, 490–495 (2015). https://doi.org/10.1007/s00113-015-0012-0

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