Skip to main content
Log in

Ethische Entscheidungen in der Chirurgie

Grundlagen einer prinzipienorientierten Falldiskussion

Ethical decisions in surgery

Foundations for a principle-oriented case discussion

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Aufgrund der erweiterten medizinischen Interventionsmöglichkeiten, der zunehmenden Pluralisierung von Wertüberzeugungen in unserer Gesellschaft und dem steigenden ökonomischen Druck gehören schwierige ethische Entscheidungssituationen auch in den chirurgischen Fächern zum Alltag.

Fragestellung

Wie kann das Gesundheitspersonal den ethischen Herausforderungen in einer strukturierten, ethisch gut begründeten Art und Weise begegnen?

Material und Methode

Ausgehend von den vier klassischen medizinethischen Prinzipien Wohltun, Nichtschaden, Respekt der Autonomie und Gerechtigkeit wird ein Modell zur Entscheidungsunterstützung entwickelt und in der Anwendung auf einen chirurgischen Fall erläutert.

Ergebnisse

Die prinzipienorientierte Falldiskussion umfasst 5 Schritte: 1) In der medizinischen Analyse werden die Behandlungsmöglichkeiten mit ihren jeweiligen Chancen und Risiken herausgearbeitet. 2) Die Bewertung beginnt mit den ethischen Verpflichtungen gegenüber dem Patienten: Welche Behandlungsoption ist aus der Fürsorgeperspektive für das Wohlergehen des Patienten am besten? Und: Welche Behandlungsoption bevorzugt der Patient selbst nach entsprechender Aufklärung? 3) Anschließend ist zu prüfen, welche Verpflichtungen gegenüber Dritten (Familienangehörige, andere Patienten, etc.) zu berücksichtigen sind. 4) In der Synthese werden die Einzelbewertungen zusammengeführt, im Konfliktfall ist eine begründete Abwägung erforderlich. 5) Eine kritische Reflexion des Falles bildet den Abschluss der Falldiskussion.

Schlussfolgerungen

Schwierige ethische Entscheidungen können durch strukturierte Fallbesprechungen unterstützt werden, an denen alle an der Versorgung des Patienten beteiligten medizinischen Disziplinen und Berufsgruppen teilnehmen sollten.

Abstract

Background

Due to advanced medical interventions, the multitude of beliefs in our society, and increasing economic pressure, difficult ethical decisions are also part of the surgical care of patients.

Question

How can health care personnel address the ethical challenges in a structured, well-founded ethical manner?

Materials and methods

Based on the four principles of biomedical ethics beneficence, nonmaleficence, respect for autonomy, and justice, we present a model for the step-wise ethical evaluation of difficult cases.

Results

The principle-based model of ethical case discussions consists of five steps: 1) In the medical analysis of the case, the available management strategies are identified, including a detailed description of their benefits and risks. 2) The evaluation starts with the ethical obligations towards the patient: Which treatment strategy is in the patient’s best interest? And: Which option does the patient prefer herself after appropriate disclosure? 3) Then it has to be examined whether obligations to third parties (family members, other patients, etc.) have to be taken into account. 4) In the synthesis, the individual evaluations are integrated into an overall assessment of the case; conflicting obligations have to be balanced based on good reasons. 5) A critical review of the case concludes the case discussion. The application of the model is exemplified based on a surgical case discussion.

Conclusion

Difficult ethical decisions can be supported by structured case discussions, in which all medical disciplines and professional groups involved in the care of the patient should participate.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Beauchamp TL, Childress JF (2013) Principles of biomedical ethics. Oxford University Press, New York

  2. Eneroth M, Apelqvist J, Stenstrom A (1997) Clinical characteristics and outcome in 223 diabetic patients with deep foot infections. Foot Ankle Int 18:716–722

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Lipsky BA, Berendt AR, Cornia PB et al (2013) 2012 infectious diseases society of america clinical practice guideline for the diagnosis and treatment of diabetic foot infections. J Am Podiatr Med Assoc 103:2–7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Lipsky BA, Berendt AR, Deery HG et al (2004) Diagnosis and treatment of diabetic foot infections. Clin Infect Dis 39:885–910

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Marckmann G, Jox RJ (2013) Ethische Grundlagen medizinischer Behandlungsentscheidungen: Auftaktartikel zur Serie „Ethik in der Medizin“. Bayer Aztebl 442–445

  6. Marckmann G, Mayer F (2009) Ethische Fallbesprechungen in der Onkologie: Grundlagen einer prinzipienorientierten Falldiskussion. Onkologe 15:980–988

    Article  Google Scholar 

  7. Mccullough LB, Ashton CM (1994) A methodology for teaching ethics in the clinical setting: a clinical handbook for medical ethics. Theor Med 15:39–52

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Nehler MR, Whitehill TA, Bowers SP et al (1999) Intermediate-term outcome of primary digit amputations in patients with diabetes mellitus who have forefoot sepsis requiring hospitalization and presumed adequate circulatory status. J Vasc Surg 30:509–517

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Peters EJ, Lipsky BA (2013) Diagnosis and management of infection in the diabetic foot. Med Clin North Am 97:911–946

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Rümenapf G, Lang W, Morbach S (2009) Minoramputationen bei diabetischem Fusssyndrom. Orthopade 38:1160–1170

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Samann A, Tajiyeva O, Muller N et al (2008) Prevalence of the diabetic foot syndrome at the primary care level in Germany: a cross-sectional study. Diabet Med 25:557–563

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Stone PA, Back MR, Armstrong PA et al (2005) Midfoot amputations expand limb salvage rates for diabetic foot infections. Ann Vasc Surg 19:805–811

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. G. Marckmann, M. Brumann und W. Mutschler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to G. Marckmann MPH.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Marckmann, G., Brumann, M. & Mutschler, W. Ethische Entscheidungen in der Chirurgie. Unfallchirurg 117, 392–398 (2014). https://doi.org/10.1007/s00113-014-2570-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-014-2570-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation