Zusammenfassung
Hintergrund
Die karpometakarpalen Luxationsfrakturen der Strahlen 2–5 können aufgrund geringer klinischer Beschwerden und fehlender Erfahrung trotz konventioneller Röntgendiagnostik übersehen werden. Deshalb sollte bei klinischem Verdacht und unauffälligem Standardröntgen eine Computertomographie in dünnen Schichten möglichst zeitnah nach der Verletzung durchgeführt werden.
Behandlung
Die Behandlung erfolgt überwiegend operativ mit dem Ziel der anatomischen Reposition und Gelenkrekonstruktion. Für die Entscheidung, ob ein geschlossenes oder offenes operatives Vorgehen angewendet werden soll, haben wir 3 verschiedene Gruppen von Verletzungsmustern (Typ I–III) definiert, in denen das Kriterium eines sagittalen oder koronaren Verlaufs der artikulären Fraktur und das Ausmaß der Gelenkflächenbeteiligung sowie die radiale oder ulnare Lokalisation des betroffenen Strahls wichtig sind. Nach der operativen Behandlung ist eine frühzeitige Bewegung der Fingergelenke anzustreben.
Abstract
Background
Fractures and fracture dislocations of carpometacarpal joints 2–5 may be easily overlooked. This can be explained by often subtle clinical and radiographic signs. In case of clinical suspicion with apparently normal standard x-rays, a computed tomography with thin slices should be promptly performed. Therapy is predominantly operative and aims at anatomic reduction and reconstruction of joint congruity.
Treatment
To facilitate treatment decisions, especially concerning closed or open fixation, we have defined 3 pathomorphological patterns (types I–III). Decision criteria are sagittal or coronal plane of fracture, degree of destruction of the articular surface, and radial or ulnar location of the injury. Following operative therapy, early mobilization of all finger joints should be performed.
Literatur
Bain GI, Unni PM, Mehta JA, Eames MH (2004) Arthrodesis of ring finger and little finger metacarpal bases for little finger carpometacarpal joint arthritis. J Hand Surg Br 29:449–452
Busa R, Internullo G, Caroli A (1998) Divergent dislocation of the fourth and fifth carpometacarpal joints. J Hand Surg Am 23:529–531
Bushnell BD, Draeger RW, Crosby CG, Bynum DK (2008) Management of intra-articular metacarpal base fractures of the second through fifth metacarpals. J Hand Surg Am 33:573–583
Cain JE, Shepler TR, Wilson MR (1987) Hamatometacarpal fracture-dislocation: classification and treatment. J Hand Surg Am 12:762–767
Clenendin MB, Smith RJ (1984) Fifth metacarpal/hamate arthrodesis for posttraumatic osteoarthritis. J Hand Surg Am 9:374–378
Eichhorn-Sens J, Katzer A, Meenen NM, Rueger JM (2001) Karpometakarpale Luxationsverletzungen. Handchir Mikrochir Plast Chir 33:189–197
El-Shennawy M, Nakamura K, Patterson RM, Viegas SF (2001) Three-dimensional kinematic analysis of the second through fifth carpometacarpal joints. J Hand Surg Am 26:1030–1035
Fisher MR, Rogers LF, Hendrix RW, Gilula LA (1984) Carpometacarpal dislocations. Crit Rev Diagn Imaging 22:95–126
Foster RJ (1996) Stabilization of ulnar carpometacarpal dislocations or fracture dislocations. Clin Orthop Relat Res 327:94–97
Frick L, Mezzadri G, Yzem I et al (2011) Acute carpometacarpal joint dislocation of the long fingers: study of 100 cases. Chir Main 30:333–339
Gainor BJ, Stark HH, Ashworth CR et al (1991) Tendon arthroplasty of the fifth carpometacarpal joint for treatment of posttraumtic arthritis. J Hand Surg Am 16:520–524
Garcia-Elias M, Bishop AT, Dobyns JH et al (1990) Transcarpal carpometacarpal dislocations, excluding the thumb. J Hand Surg Am 15:531–540
Gehrmann SV, Grassmann JP, Schneppendahl J et al (2011) Behandlungsstrategie bei karpometakarpalen Luxationsfrakturen. Unfallchirurg 114:559–564
Griffiths MA, Moloney DM, Pickford MA (2005) Multiple carpometacarpal dislocations after a low-impact injury: a missed diagnosis. J Trauma 58:391–392
Hanel DP (1996) Primary fusion of fracture dislocations of central carpometacarpal joints. Clin Orthop Relat Res 327:85–93
Hartwig RH, Louis DS (1979) Multiple carpometacarpal dislocations. A review of four cases. J Bone Joint Surg Am 61:906–908
Henderson JJ, Arafa MA (1987) Carpometacarpal dislocation. An easily missed diagnosis. J Bone Joint Surg Br 69:212–214
Hodgson PD, Shewring DJ (2007) The ‚metacarpal cascade lines’; use in the diagnosis of dislocations of the carpometacarpal joints. J Hand Surg Eur 32:277–281
Hunt TR (2006) Degenerative and post-traumatic arthritis affecting the carpometacarpal joints of the fingers. Hand Clin 22:221–228
Jebson PJ, Engber WD, Lange RH (1994) Dislocation and fracture-dislocation of the carpometacarpal joints. Orthop Rev 23:19–28
Kjaer-Petersen K, Jurik AG, Petersen LK (1992) Intra-articular fractures at the base of the fifth metacarpal. A clinical and radiographical study of 64 cases. J Hand Surg Br 17:144–147
Kumar S, Arora A, Jain AK, Agarwal A (1998) Volar dislocation of multiple carpometacarpal joints: report of four cases. J Orthop Trauma 12:523–526
Langenhan R, Hohendorff B, Probst A (2011) Koronare Spaltluxationsfrakturen des Os hamatum und der Os metakarpale IV – Basis: eine seltene Form der karpometakarpalen Verletzung. Handchir Mikrochir Plast Chir 43:140–146
Lawlis JF, Gunther SF (1991) Carpometacarpal dislocations. Long-term follow-up. J Bone Joint Surg Am 73:52–59
Lundeen JM, Shin AY (2000) Clinical results of intraarticular fractures of the base of the fifth metacarpal treated by closed reduction and cast immobilization. J Hand Surg Br 25:258–261
Melone CP, Polatsch DB, Beldner S (2009) Disabling hand injuries in boxing: boxer’s knuckle and traumatic carpal boss. Clin Sports Med 28:609–621
Prokopis PM, Andrew J, Weiland J (2008) Volar dislocation of the fourth and fifth carpometacarpal joints: a case report and review of the literature. HSS J 4:138–142
Schädel-Höpfner M, Windolf J (2011) Gelenkverletzungen an der Hand. Unfallchirurg 114:558
Smith GR, Yang SS, Weiland AJ (1996) Multiple carpometacarpal dislocations. A case report and review of treatment. Am J Orthop 25:502–506
Windolf J, Rueger JM, Werber KD et al (2009) Behandlung von Mittelhandfrakturen. Empfehlungen der Sektion Handchirurgie der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie. Unfallchirurg 112:577–588
Yoshida R, Shah MA, Patterson RM et al (2003) Anatomy and pathomechanics of ring and small finger carpometacarpal joint injuries. J Hand Surg Am 28:1035–1043
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. F. Lüninghake, S. Yarar, J. Rueger und M. Schädel-Höpfner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Lüninghake, F., Yarar, S., Rueger, J. et al. Karpometakarpale Frakturen und Luxationsverletzungen des 2. bis 5. Strahls. Unfallchirurg 117, 299–306 (2014). https://doi.org/10.1007/s00113-013-2509-8
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-013-2509-8