Zusammenfassung
Hintergrund
Die Ergebnisse nach operativ behandelten dislozierten, distalen Radiusfrakturen sind begrenzt. Dabei korrelieren die radiographischen Ergebnisse nicht gut mit den funktionellen Ergebnissen. Diese Tatsache legt die Vermutung nahe, dass radiographisch nicht darstellbare, zusätzliche karpale Primärläsionen dafür verantwortlich sind. Die vorliegende Studie soll klären, inwieweit karpale begleitende Läsionen mit dislozierten distalen Radiusfrakturen assoziiert sind.
Material und Methode
Es wurde eine konsekutive Serie von 104 Patienten mit dislozierten distalen Radiusfrakturen eingeschlossen. Das verletzte Handgelenk wurde radiographisch, computertomographisch und MR-tomographisch in Hinblick auf zusätzliche Verletzungen untersucht.
Ergebnisse
Radiographisch zeigten sich nach AO 51/104 Frakturen als Typ A, 10/104 als Typ B und 39 als Typ C. CT-morphologisch waren nur 5 der 51 Typ-A-Frakturen reine metaphysäre Frakturen. MR-tomographisch wiesen alle als Typ A klassifizierten Frakturen ligamentäre Verletzungen auf. Die MRT-Untersuchung ergab 77/104 akute Läsionen des TFCC und 19/104 skapholunäre Bandrupturen.
Schlussfolgerung
Die Ergebnisse der Studie stützen die Hypothese, dass jede dislozierte distale Radiusfraktur eine zusätzliche Läsion radiographisch nicht erkennbarer karpaler Strukturen mit sich bringt.
Abstract
Background
The functional outcome of surgically treated dislocated fractures of the distal radius is limited and does not correlate with radiographic results. Additional carpal lesions are assumed to be the cause. This study has evaluated which carpal lesions are associated with dislocated fractures of the distal radius.
Material and methods
A total of 104 consecutive patients with dislocated fractures of the distal radius were included in the study. The injured wrist was examined by radiography, computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI) to determine additional carpal lesions.
Results
Radiographically 51 of the 104 fractures presented as type A according to the AO classification, 10 as type B and 39 as type C. The CT scan detected that only 5 of the 51 type A fractures were exclusively metaphyseal fractures. All type A fractures were associated with ligamental lesions in MRI.
Conclusions
The results of the study confirm the hypothesis that every dislocated fracture of the distal radius is a combined carpal trauma associated with additional osseous and/or ligamental lesions.
Literatur
Arora R, Lutz M, Hennerbichler A et al (2007) Complications following internal fixation of unstable distal radius fracture with a palmar locking-plate. J Orthop Trauma 21:316–322
Bacorn RW, Kurtzke JF (1953) Colles‘ fracture: a study of two thousand cases from the New York State workmen’s compensation board. J Bone Joint Surg Am 35:643–658
Bühren V (1998) Radiusfraktur. Trauma Berufkrankh 1:5–14
Campbell DA (2000) Open reduction and internal fixation of intra articular and unstable fractures of the distal radius using the AO distal radius plate. J Hand Surg Br 25:528–534
Catalano LW, Barron OA, Glickel SZ (2004) Assessment of articular displacement of distal radius fracture. Clin Orthop Rel Res 423:79–84
Cautilli GP, Wehbé MA (1991) Scapho-lunate distance and cortical ring sign. J Hand Surg Am 16(3):501–503
Chen NC, Jupiter JB (2007) Management of Distal Radial Fractures. J Bone Joint Surg Am 89:2051–2062
Cole RJ, Bindra RR, Evanoff BA et al (1997) Radiographic evaluation of osseous displacement following intra-articular fractures of the distal radius: reliability of plain radiography versus computed tomography. J Hand Surg Am 22:792–800
Cooney WP, Dobyns JH, Linscheid RL (1980) Complications after Colles‘ fracture. J Bone Joint Surg Am 62:613–619
Ehalt W (1935) Die Bruchformen am unteren Ende der Speiche und Elle. Arch Orth Unfall 35:397–465
Fischer M, Denzler C, Sennwald G (1996) Carpal ligament lesions associated with fresh distal radius fractures: arthroscopic study of 54 cases. Swiss Surg 2:269–272
Forward DP, Lindau TR, Melsom DS (2007) Intercarpal ligament injuries associated with fractures of the distal part of the radius. J Bone Joint Surg Am 89:2334–2340
Geissler WB, Fernandez DL, Lamey DM (1996) Distal radioulnar joint injuries associated with fractures of the distal radius. Clin Orthop 327:135–146
Gilula LA, Weeks PM (1978) Post-traumatic ligamentous instabilities of the wrist Radiology. Radiology 129(3):641–651
Gliatis JD, Plessas SJ, Davis TR (2000) Outcome of distal radial fractures in young adults. J Hand Surg Br 25:535–543
Goldfarb CA, Yin Y, Gilula LA et al (2001) Wrist fractures: what the clinician wants to know. Radiology 219:11–28
Jupiter JB, Ring D, Weitzel PP (2002) Surgical treatment of redisplaced Fractures of the distal radius in patients older than 60 years. J Hand Surg Am 27(4):714–723
Kordasiewicz B, Pomianowski S, Orlowski J, Rapala K (2006) Interosseous ligaments and TFCC lesions in intraarticular distal radius fractures – radiographic versus arthroscopic evaluation. Ortop Traumatol Rehabil 8:263–267
Koval KJ, Harrast JJ, Anglen JO, Weinstein JN (2008) Fractures of the distal part of the radius. The evolution of practice over time. Where is the evidence? J Bone Joint Surg Am 90:1855–1861
Laulan J, Bismuth JP (1999) Intracarpal ligamentous lesions associated with fractures of the distal radius: outcome at one year. A prospective study of 95 cases. Acta Orthop Belg 65:418–423
Lindau T, Adlercreutz C, Aspenberg P (2000) Peripheral tears of the triangular fibrocartilage complex cause distal radioulnar joint instability after distal radial fractures. J Hand Surg Am 25:464–468
Lindau T, Hagberg L, Adlercreutz C et al (2000) Distal radioulnar instability is an independent worsening factor in distal radial fractures. Clin Orthop 376:229–235
Lipton HA, Wollstein R (1996) Operative treatment of intraarticular distal radial fractures. Clin Orthop 327:110–124
Lozano-Calderón SA, Souer S, Mudgal C et al (2008) Wrist mobilization following volar plate fixation of fractures of the distal part of the radius, J Bone Joint Surg Am 90(6):1297–1304
Meier R, Jansen H, Uhl M (2009) Radiologische Diagnostik beim Handgelenktrauma. Radiologe 49:1063–1084
Müller ME, Nazarian S, Koch P, Schatzker J (1990) The comprehensive classification of fractures of long bones. Springer, Berlin Heidelberg New York
Oneson SR, Scales LM, Timins ME et al (1996) MR imaging interpretation of the Palmer classification of triangular fibrocartilage complex lesions. Radiographics 16:97–106
Poigenfürst L (1980) Brüche am distalen Unterarmende. Einteilung der Bruchformen und Indikation. H Unfallheilkunde 148:53–59
Prommersberger KJ, Schoonhoven J van (2008) Störungen des distalen Radioulnargelenkes nach distaler Radiusfraktur. Unfallchirurg 111:173–186
Pruitt DL, Gilula LA, Manske PR, Vannier MW (1994) Computed tomography scanning with image reconstruction in evaluation of distal radius fractures. J Hand Surg Am 19:720–727
Rappold G, Leixnering M, Pezzei C (2001) Carpal injuries associated with distal radius fractures. Diagnosis and therapy. Handchir Mikrochir Plast Chir 33:221–228
Rose S, Frank J, Marzi I (1999) Diagnostic and therapeutic significance of arthroscopy in distal radius fracture. Zentralbl Chir 124:984–992
Schädel-Hopfner M, Bohringer G, Junge A et al (2001) Arthroscopic diagnosis of concomitant scapholunate ligament injuries in fractures of the distal radius. Handchir Mikrochir Plast Chir 33:229–233
Schädel-Hopfner M, Iwinska-Zelder J, Bohringer G et al (2001) MRI or arthroscopy in the diagnosis of scapholunate ligament tears in fractures of the distal radius? Handchir Mikrochir Plast Chir 33:234–238
Smektala R, Endres HG, Dasch B et al (2008) Die stationäre Behandlungsqualität der distalen Radiusfraktur in Deutschland. Unfallchirurg 112:46–54
Stoffelen D, DeSmet L, Broos P (1998) The importance of the distal radioulnar joint in distal radial fractures. J Hand Surg Br 23:507–511
Tang JB, Shi D, Gu YQ, Zhang QG (1996) Can cast immobilization successfully treat scapho-lunate dissociation associated with distal radius fractures? J Hand Surg Am 21:583–590
Towfigh H, Hirner R, Langer M, Friedel R (2011) Handchirurgie, Bd. 1–2. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 769–818
Warwick D, Field J, Prothero D et al (1993) Function ten years after Colles‘ fracture. Clin Orthop Rel Res 195:270–274
Wirth CJ, Mutschler W, Bischoff HP et al (2010) Komplikationen in Orthopädie und Unfallchirugie. Thieme, Stuttgart, S 247–255
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Gologan, R., Ginter, V., Ising, N. et al. Karpale Begleitläsionen bei dislozierter distaler Radiusfraktur. Unfallchirurg 117, 48–53 (2014). https://doi.org/10.1007/s00113-012-2264-2
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-012-2264-2
Schlüsselwörter
- Radiusfraktur, distale
- Fraktur, dislozierte
- Bandläsion, karpale
- Triangulärer fibrokartilaginärer Komplex