Skip to main content
Log in

Einführung in die International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)

Introduction to the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF) ermöglicht erstmals eine standardisierte Beschreibung der Funktionsfähigkeit und Behinderung unter Berücksichtigung der personbezogenen und Umweltfaktoren (Kontextfaktoren). Die ICF basiert auf einem integrativen biopsychosozialen Modell der Funktionsfähigkeit und ist komplementär zur ICD-10 (Internationale Klassifikation der Krankheiten).

Um die ICF im klinischen Alltag zu implementieren, wurden in einem standardisierten wissenschaftlichen Prozess ICF-basierte Instrumente, die ICF Core Sets, entwickelt. Diese umfassen bestimmte Kategorien der ICF, die für Patienten mit bestimmten Erkrankungen oder in speziellen Versorgungssituationen relevant sind. In der Traumatologie können die ICF und die ICF Core Sets als Basis für die Erfassung der Funktionsfähigkeit in einem klinischen Assessment, für eine strukturierte Interventionsplanung, -durchführung und Outcomemessung für jeweils definierte Gesundheitsstörungen und Versorgungssituationen dienen.

Abstract

The WHO International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) allows a standardized description of functioning and disability based on individual and contextual factors. The ICF adopts a biopsychosocial model of disability and functioning and is complementary to the ICD-10 (International Classification of Diseases). For its implementation in clinical practice ICF-based instruments, such as the ICF core sets were developed in a standardized scientific process. These consist of the ICF categories which are most relevant for patients with specific diseases or in specific health care situations. In trauma care the ICF and ICF core sets can be applied in defined health problems and treatment situations for documentation of functioning, structured planning and implementation of interventions as well as outcome assessment.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Boldt C, Grill E, Winter S, Stucki G (2004) Use of standardized assessment measures in acute inpatient rehabilitation. Physikalische Medizin, Rehabilitationsmedizin, Kurortmedizin 14:18–25

    Google Scholar 

  2. Deutsches Institut für Medizinische Dokumentation und Information (2006) ICF – Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit. Medizinische Medien Informations GmbH, Neu-Isenburg

  3. Cieza A, Ewert T, Ustun TB et al (2004) Development of ICF Core Sets for patients with chronic conditions. J Rehabil Med 44 [suppl]:9–11

    Google Scholar 

  4. Cieza A, Schwarzkopf SR, Sigl T et al (2004) ICF Core Sets for osteoporosis. J Rehabil Med 44 [suppl]:81–86

  5. Cieza A, Stucki G, Weigl M et al (2004) ICF Core Sets for low back pain. J Rehabil Med 44 [suppl]:69–74

  6. Cieza A, Stucki G, Weigl M et al (2004) ICF Core Sets for chronic widespread pain. J Rehabil Med 44 [suppl]:63–68

  7. Cieza A, Stucki G (2006) International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF): a basis for multidisciplinary clinical practice. In: Bartlett SJ, Bingham CO, Maricic MJ et al (eds) Clinical care in rheumatic disease. Association of Rheumatology Health Professionals, 3rd edn. Division of ACR, Atlanta, pp 79–87

  8. Dreinhöfer K, Stucki G, Ewert T et al (2004) ICF Core Sets for osteoarthritis. J Rehabil Med 44 [suppl]:75–80

  9. Grill E, Ewert T, Chatterji S et al (2005) ICF Core Set development for the acute hospital and early post-acute rehabilitation facilities. Disabil Rehabil 27 (7/8):361–366

    Google Scholar 

  10. Grill E, Joisten S, Swoboda W, Stucki G (2007) Early-stage impairments and limitations of functioning from the geriatric ICF core set as determinants of independent living in older patients after discharge from post-acute rehabilitation. J Rehabil Med 39(8):591–597

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Grill E, Stucki G (2009) Scales could be developed based on simple clinical ratings of International Classification of Functioning, Disability and Health Core Set categories. J Clin Epidemiol 62(9):891–898

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Grill E, Huber EO, Gloor T, Stucki G (2010) Intervention goals determine physiotherapeutic workload in the acute care setting. Phys Ther, accepted for publication

  13. Kirschneck M, Ewert T (2005) Die Entwicklung von ICF Core Sets. In: Rentsch HP, Bucher PO (Hrsg) ICF in der Rehabilitation. Die praktische Anwendung der internationalen Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit im Rehabilitationsalltag. Schulz-Kirchner, Idstein, S 289–298

  14. Scheuringer M, Grill E, Boldt C et al (2005) Systematic review of measures and their concepts used in published studies focusing on rehabilitation in the acute hospital and in early post-acute rehabilitation facilities. Disabil Rehabil 27(7/8):419–429

    Google Scholar 

  15. Schwarzkopf SR, Ewert T, Dreinhöfer KE et al (2008) Towards an ICF Core Set for chronic musculoskeletal conditions: commonalities across ICF Core Sets for osteoarthritis, rheumatoid arthritis, osteoporosis, low back pain and chronic widespread pain. Clin Rheumatol 27 (11):1355–1361

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Schwarzkopf SR, Rauch A, Cieza A, Stucki G (2008) Die Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF) am Beispiel der Rheumatoiden Arthritis. In: Lange U (Hrsg) Physikalische Medizin in der Rheumatologie. Ligatur-Verlag für Klinik und Praxis, Stuttgart, Band 1, S 27–39

  17. Schwarzkopf SR, Grill E, Dreinhöfer KE (2010) Anwendung der ICF in der Traumatologie. Unfallchirurg, im Druck

  18. Stoll T, Brach M, Huber EO et al (2005) ICF core set for patients with musculosceletal conditions in the acute hospital. Disabil Rehabil 27(7/8):381–388

    Google Scholar 

  19. Stucki G, Ewert T, Cieza A (2003) Value and application of the ICF in rehabilitation medicine. Disabil Rehabil 25:628—634

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Stucki G, Grimby G (2004) Foreword: applying the ICF in medicine. J Rehabil Med 44 [suppl]:5–6

    Google Scholar 

  21. Stucki G, Cieza A, Geyh S et al (2004) ICF Core Sets for rheumatoid arthritis. J Rehabil Med 44 [suppl]:87–93

  22. Stucki G, Stier-Jarmer M, Grill E, Melvin J (2005) Rationale and principles of early rehabilitation care after an acute injury or illness. Disabil Rehabil 27(7/8):353–359

    Google Scholar 

  23. Stucki G, Ustun TB, Melvin J (2005) Applying the ICF for the acute hospital and early post-acute rehabilitation facilities. Disabil Rehabil 27(7/8):349–352

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die korrespondierende Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S.R. Schwarzkopf.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schwarzkopf, S., Grill, E. & Dreinhöfer, K. Einführung in die International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Unfallchirurg 113, 436–440 (2010). https://doi.org/10.1007/s00113-010-1742-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-010-1742-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation