Skip to main content
Log in

Chronische Osteitis der unteren Extremität

Interdisziplinäre Behandlungskonzepte

Chronic osteitis of the lower extremities

An interdisciplinary treatment concept

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Ziel der Arbeit war die retrospektive Analyse von Patienten mit Spätinfekt bzw. chronischer Osteitits der unteren Extremität und freier mikrochirurgischer Gewebetransplantation.

Methodik

Aus dem Zeitraum 1994–2003 wurden die Fälle von 4 weiblichen und 18 männlichen Patienten untersucht. Bei 16 Patienten erfolgte eine Behandlung des Unterschenkels, bei 6 Patienten am Fuß mit folgenden Lappendeckungen: 14-mal M. latissimus dorsi, 5-mal M. gracilis, 2 Paraskapularlappen, einmal M. serratus anterior. Das Durchschnittsalter der Patienten betrug 43 (17–63) Jahre. Die Einteilung erfolgte nach der HOST-Klassifikation. Die Beinbelastbarkeit wurde nach dem standardisierten Funktionsfragebogen Hannover (FFbH-OA 2,0) eruiert, die berufliche und soziale Reintegrierung nach nichtstandardisierten Fragebögen.

Ergebnisse

Bei den untersuchten Fällen konnten folgende Resultate erreicht werden: Volle Beinbelastbarkeit 55%, Belastungsschmerzen 73%, spezielles Schuhwerk 68%, unauffälliges Gangbild 55%, positive Lebensqualität 55%, sportlich aktiv 36%, beruflich tätig 45%.

Schlussfolgerung

Laut unseren Ergebnissen ist die Lebensqualität der Patienten mit chronischer Osteitis durch den funktionellen Beinerhalt bei guter Alltagsbelastbarkeit zufrieden stellend. Entscheidend bei der Behandlung der Osteitis als auch qualitätssichernd und kostenreduzierend ist ein interdisziplinäres ganzheitliches Behandlungskonzept von plastischer und Unfallchirurgie.

Abstract

Introduction

The purpose of this investigation was the retrospective analysis of patients with delayed infections, chronic posttraumatic osteitis of the lower extremities and free-flap coverage after radical debridement of bone and soft tissue.

Methods

From the time period 1994–2003 a total of 22 patients including 4 females and 18 males were investigated. In 16 patients treatment was carried out on the lower leg and in 6 patients the foot was treated with subsequent free-flap coverage. In 14 cases the latissimus dorsi muscle was used, in 5 cases the gracilis muscle, in 2 cases parascapula flaps were used and in 1 case the serratus anterior muscle. The average age of the patients was 43 years (range 17–63 years) and grouping was according to the HOST classification. Functional outcome was evaluated by a standardized questionnaire (Funktionsfragebogen Hannover FFbH-OA 2,0), quality of life and social reintegration by non-standardized questionnaires.

Results

In the cases investigated the following results could be achieved: full leg activity 55%, leg pain while walking 73%, special footwear 68%, normal gait 55%, positive quality of life and social reintegration 55%, port activities 36% and reemployment 45%.

Conclusion

According to the results of this study the quality of life of patients with chronic osteitis of the lower leg is in general satisfying. In order to improve quality management and cost reduction in public health an interdisciplinary treatment concept of plastic and orthopedic surgeons should be established for complex fracture management as this is the most effective tool in treating chronic osteitis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Anthony JP, Mathes SJ, Alpert S (1991) The muscle flap in the treatment of chronic lower extremity osteomyelitis: results in patients over 5 years after treatment. Plast Reconstr Surg 88:311–318

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bauer J (1981) Untersuchung des Krankheitserlebens von Patienten mit posttraumatischer Osteitis unter Berücksichtigung von Frustration, Aggression, Regression und Angst. Med. Dissertation, Universität Ulm

  3. Burri C (1979) Posttraumatische Osteitis. In: Burri C, Neugebauer R (Hrsg) Infektion von Knochen und gelenken. Huber, Bern Stuttgart Wien

  4. Chandnani VP, Beltran J, Morris CS et al (1990) Acute experimental osteomyelitis and abscesses: detection with MRI imaging versus CT. Radiology 174:233–236

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Cierny G (1983) Classification and treatment of adult osteomyelitis. In: Evarts CM (ed) Surgery of the musculoskeletal system. Churchill Livingstone, New York, pp 15–35

  6. Cierny G, Mader JT (1987) Approach to adult ostemyelitis. Orthop Rev XVI(4):259–270

    Google Scholar 

  7. Erdmann D, Cedidi C, Schepler H, Germann G (1997) Plastic surgery concepts for coverage of extremity defects within the scope of general surgery. Chirurg 68:454–460

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Ger R (1977) Muscle transposition for treatment and prevention of chronic posttraumatic osteomyelitis of the tibia. J Bone Joint Surg 59-A:784

    Google Scholar 

  9. Germann G, Erdmann D (1997) Foot reconstruction with microvascular flaps. Oper Tech Plast Reconstr Surg 4(4):172–182

    Article  Google Scholar 

  10. Germann G, Wieczorek D (1999) Combined pedicle and free-tissue transfer to improve functional restoration of the foot: the „backpack principle“. J Reconstr Microsurg 15:409–413

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Germann G, Bickert B, Steinau HU et al (1999) Versatility and reliability of combined flaps of the subscapular system. Plast Reconstr Surg 103:1386–1399

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Godina M (1986) Early microsurgical reconstruction of complex trauma in the extremities. Plast Reconstr Surg 78:285–292

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Grabowski CG (1992) Ergebnisse der Osteitis-Behandlung unter besonderer Berücksichtigung der Therapieschwierigkeiten und der psychischen, beruflichen sowie sozialen Veränderungen der Patienten. Med. Dissertation, Universität Saarbrücken

  14. Heckmann K (2005) Chronische posttraumatische Osteitis an der Tibia – Funktionelle und psychosoziale Langzeitergebnisse. Med. Dissertation, Universität Heidelberg

  15. Heitemeyer U, Hax PM (1990) Wirtschaftliche Aspekte bei der Knocheninfektion. Infektion von Knochen und Gelenken: Prophylaxe, Therapie, soziale, wirtschaftliche und rechtliche Aspekte. In: Burri C, Neugebauer R (Hrsg) Aktuelle Probleme in Chirurgie und Orthopädie, Bd 34. Huber, Bern Stuttgart Toronto, S 162–164

  16. Heppert V, Glatzel U, Schmickal T, Wentzensen A (2002) Fixateur externe und Weichteilschaden. Trauma Berufskrankh 4:431–439

    Article  Google Scholar 

  17. Heppert V, Wagner C, Glatzel U, Wentzensen A (2002) Osteitis Unterschenkel. Trauma Berufskrankh 4:114–120

    Article  Google Scholar 

  18. Heppert V, Wagner C, Glatzel U, Wentzensen A (2002) Prinzipien der operativ-chirurgischen Therapie der Osteitis. Trauma Berufskrankh 4:321–328

    Article  Google Scholar 

  19. Heppert V, Wentzensen A (1998) Behandlung des Weichteilschadens – Definitivversorgung. Langenbecks Arch Chir [Suppl II], Kongressbericht

  20. Heppert V, Wentzensen A (1995) Der Stellenwert der Weichteilsanierung im Behandlungskonzept der Osteitis. Infektionen des Bewegungsapparates. In: Jerosch J (Hrsg) Infektionen des Bewegungsapparates. Thieme, Stuttgart New York, S 74–78

  21. Heppert V, Wentzensen A (1995) Myocutaneous versus fasciocutaneous flaps in the treatment of lower leg osteitis. Eur J Orthop Surg Traumatol 5:27–31

    Article  Google Scholar 

  22. Heppert V, Glatzel U, Wentzensen A (2004) Postoperative und bakterielle Osteitis – Neue Therapieansätze. Orthopäde 33:316–326

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Hörster G (1998) Pathophysiologie der kortikalen Knocheninfektion. OP-Journal 14:112–119

    Google Scholar 

  24. Hofmann GO, Nikutta M, Pöppel E (2002) Gliedmaßenerhalt oder Amputation bei chronischer Osteitis am Unterschenkel: Psychosoziale Folgen eines protrahierten Behandlungsverlaufes. Akt Traumatol 32:111–123

    Article  Google Scholar 

  25. Ilizarow GA, Kaplunov AG, Degtiarev VE, Laedvev VI (1972) Therapy of pseudarthroses and ununited fractures aggravated by purulent infection by the method of compression – distraction osteosynthesis. Ortop Travmatol Protez 11:10–14

    Google Scholar 

  26. Jaeger K, Giebel GD (1987) Die Behandlung der Osteomyelitis mittels freier myokutaner Lappen am Unterschenkel. HaMiPla 19:104–108

    CAS  Google Scholar 

  27. Jeng SF, Kuo YR, Wie FC et al (2001) Concomitant ispilateral pedicled fibular transfer and free muscle flap for compound tibial defect reconstruction. Ann Plast Surg 47:47–52

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Jenny G (1987) Psychischer Hospitalismus als Folge posttraumatischer Osteomyelitis. Hefte Unfallheilkunde 148:608–612

    Google Scholar 

  29. Kinzl L, Bauer G, Fleischmann W (1995) Diagnostik und Therapie der posttraumatischen Osteitis. Springer, Berlin Heidelberg New York

  30. Kirschner MH, Mückley T, Hierholzer C, Hofmann GO (2003) Möglichkeiten und Grenzen des Gliedmaßenerhaltes bei chronischer Osteitis. Trauma Berufskrankh 5:313–317

    Article  Google Scholar 

  31. Knopp W, Muhr G, Wanner K, Steinau HU ( 1991) Myokutane Lappen zur Erhaltung des Unterschenkels und des Fußes. Das Primat der Weichteilrekonstruktion beim komplizierten Unterschenkelbruch – ein neues Konzept. Langenbecks Arch Chir [Suppl] (Kongressbericht 1991)

  32. Knopp W, Kugler J, Reckert P et al (1997) Determinanten der Lebensqualität nach offenem Unterschenkelbruch Typ III – Ergebnisse einer Multicenterstudie. Chirurg 68:1156–1162

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Lerner RK, Esterhai JL, Polomano RC et al (1993) Quality of life assessment of patients with posttraumatic fracture nonunion, chronic refractory osteomyelitis and lower extremity amputation. Clin Orthop Relat Res 295:28–36

    PubMed  Google Scholar 

  34. Liener UC, Enninghorst N, Hogel J et al (2003) Qualitiy of life after surgical treatment of osteitis. Unfallchirurg 106(6):456–460

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  35. Mader JT, Cripps MW, Bergquist SC, Calhoun J (1999) Adult posttraumatic osteomyelitis of the tibia. Clin Orthop 360:14–21

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Mathes SJ, Alpert BS, Chang N (1982) Use of the muscle flap in chronic osteomyelitis: experimental and clinical correlations. Plast Reconstr Surg 69:815

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Menke H, Baumeister S, Buchhold C et al (2001) Therapeutic strategies for covering traumatic defects of the heel area. Unfallchirurg 104:1145–1149

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  38. Mutschler W (1995) Autogener, allogener und alloplastischer Knochenersatz beim posttraumatischen Knocheninfekt. Diagnostik und Therapie der posttraumatischen Osteitis. In: Kinzl et al (Hrsg) Hefte zu: Der Unfallchirurg, Heft 255. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 161–174

  39. Neugebauer E, Troidl H, Wood Dauphinee S, Eypasch E (1991) Quality of life assessment in surgery. Results of the Meran Consensus Development Conference. Theor Surg 6:123–137

    Google Scholar 

  40. Sauerbier M, Erdmann D, Bruner S et al (2000) Covering soft tissue defects and unstable scars over the Achilles tendon by free microsurgical flap-plasty. Chirurg 71:1161–1166

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  41. Schneider H (1982) Dauer der Arbeitsunfähigkeit bei infizierter Fraktur der unteren Extremität. Hefte Unfallheilkunde 157:398

    Google Scholar 

  42. Schofer M, Schoepp C, Jung W, Kortmann H (2004) Berufliche Reintegration nach operativer Osteitisbehandlung. 68. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie 19–23.10.2004, Berlin

  43. Siegel H, Patzakis M, Holtom P et al (2000) Limb salvage for chronic tibial osteomyelitis – an outcome study. J Trauma 48:484–489

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  44. Steinau HU, Germann G (1991) Plastic reconstructive microsurgery in post-traumatic infection control and therapy. Chirurg 62:852–860

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  45. Tscherne H, Oestern HJ (1982) Die Klassifizierung des Weichteilschadens bei offenen und bei geschlossenen Frakturen. Unfallheilkunde 95:111–115

    Google Scholar 

  46. Wagner C, Hansch GM, Wentzensen A, Heppert V (2006) Implant-associated post-traumatic osteomyelitis. Bacterial biofilms and the immune defence as protagonists of the local inflammatory process. Unfallchirurg 109:761–769

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  47. Winckler ST, Grünert J (1993) Posttraumatische postoperative Osteitis: Infektsanierung, Weichteilrekonstruktion und konventioneller Knochenersatz. In: Neumann H, Klein W, Brug E (Hrsg) Die dynamisch-axiale externe Fixation. Marseille, München, S 65–74

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Sauerbier.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Luther, C., Unger, K., Heppert, V. et al. Chronische Osteitis der unteren Extremität. Unfallchirurg 113, 386–393 (2010). https://doi.org/10.1007/s00113-009-1709-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-009-1709-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation