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Komplette anterolaterale Luxation des Talus

Complete anterolateral dislocation of the talus

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Zusammenfassung

Eine 22-jährige Patientin erlitt bei einem Reitunfall eine anterolaterale Luxation des Talus. Am Aufnahmetag erfolgte nach geschlossener Reposition die Ruhigstellung des Sprunggelenks in einer Unterschenkelgipsschiene und nach Abschwellung im zirkulierten Unterschenkelgips die Teilbelastung (Abrollen) mit 10 kg für 12 Wochen. Neun Monate nach dem Trauma ist die Patientin mit einem schmerzfreien Bewegungsumfang im Sprunggelenk von Dorsalextension/Plantarflexion 10–0-30° im Alltagsleben beschwerdefrei. Röntgenologisch besteht keine Arthrose oder Talusnekrose. Die alleinige sofortige geschlossene Reposition erzielte ein sehr gutes Ergebnis.

Abstract

A 22-year-old woman suffered an anterolateral dislocation of the talus in a horse-riding accident. Immediately after admission, closed reduction was performed, and then a low knee cast was used for 12 weeks of immobilisation with partial weight bearing (10 kg). Nine months later, the patient had achieved nearly free range of motion of the ankle without pain (dorsal–plantar 10–0-30°). There were no radiological signs of osteoarthritis or talus bone necrosis. Immediate closed reduction led to an excellent outcome.

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Literatur

  1. Detenbeck LC, Kelly PJ (1969) Total dislocation of the talus. J Bone Joint Surg Am 51A: 283–288

    Google Scholar 

  2. Elise S, Maynu C, Mestdagh H et al. (1998) Simple tibiotalar luxation. Apropos of 16 cases. Acta Othop Belg 64: 25–34

    CAS  Google Scholar 

  3. Finkemeier C, Engebretsen L, Gannon J (1995) Tibial-talar dislocation without fracture. Treatment principles and outcome. Knee Surg Sports Traumatol Arthrose 3: 47–49

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Garofalo R, Moretti B, Ortolano V et al. (2004) Peritalar dislocations: a retrospective study of 18 cases. J Foot Ankle Surg 43: 166–172

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hadji I, Golli M, Moalla R et al. (2004) Conservative treatment of talar dislocation: a case report. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 90: 285–288

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Hendrich V (1989) Fractures and dislocations of the talus. Unfallchirurg 92: 110–116

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Maffulli N, Francobandiera C, Lepore L, Cifarelli V (1989) Total dislocation of the talus. J Foot Surg 28: 208–212

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Ritsema GH (1988) Total talar dislocation. J Trauma 28: 692–694

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Tucker DJ, Burian G, Boylan JP (1998) Lateral subtalar dislocation: review of the literature and case presentation. J Foot Ankle Surg 37: 239–247

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Wagner R, Blattert TR, Weckbach A (2004) Talar dislocations. Injury (Suppl 2) 35: SB36–SB45

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Montag, M., Kabir, K., Kovacs, A. et al. Komplette anterolaterale Luxation des Talus. Unfallchirurg 111, 937–939 (2008). https://doi.org/10.1007/s00113-007-1376-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-007-1376-6

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