Zusammenfassung
Die isolierte ulnare Luxation des Metacarpale V ohne zusätzliche Frakturkomponente im Basisbereich oder in den der Basis angrenzenden Knochen ist eine seltene Verletzung und in wenigen Fallberichten beschrieben.
Die Diagnosestellung bedarf der sorgfältigen radiologischen Beurteilung, da das Verpassen dieser Verletzung meist zu chronischen Beschwerden führt. Die Rolle des Lig. metacarpeum transversum profundum wird bei dieser Verletzung oft nicht beachtet.
In diesem Bericht zeigen wir anhand eines Falles die Diagnostik und Therapiemöglichkeiten unter Berücksichtigung der vorhandenen Literatur.
Abstract
Isolated ulnar luxation of metacarpal V without fractures at the basis or of adjunct bones is a rarely observed entity with available data in the literature based on few case reports.
Careful interpretation of radiological findings leads to a correct diagnosis. Missed lesions may result in chronic pain syndrome at the site of injury. The functional role of the ligamentum metacarpale transversum profundum in this type of injury is frequently underestimated.
Here, we present a case report and elucidate diagnostic pathways and treatment options based on the available literature.
Literatur
Berg E, Murphy DF (1986) Ulnopalmar dislocation of the fifth carpometacarpal joint successful closed reduction: Review of the literature and anatomic reevaluation. J Hand Surg Am 11: 521–525
Eichhorn-Sens J, Katzer A, Meenen NM, Rueger JM (2001) Karpometakarpale Luxationsverletzungen. Handchir Mikrochir Plast Chir 33: 189
Hazlett JW (1968) Carpometacarpal dislocations other than the thumb: a report of 11 cases. Can J Surg 11: 315–323
Henderson JJ, Arafa MA (1987) Carpometacarpal dislocation. An easily missed diagnosis. J Bone Joint Surg Br 69: 212–214
Hennig K (1986) Isolierte Luxation im Karpometakarpalgelenk V. Fallbericht. Unfallchirurg 889: 574–575
Hsu JD, Curtis RM (1970) Carpometacarpal dislocations on the ulnar side of the hand. J Bone Joint Surg Am 52: 927–930
Khodadadyan C, Hoffamnn R, Moazami-Goudarzi Y, Südkamp NP (1995) Double dislocation of fifth metacarpal. J Hand Surg Br 20: 253–254
Laforgia R, Specchiulli, Mariani A (1990) Dorsal dislocation of the fifth carpometacarpal joint. J Hand Surg 15: 463–465
Rawles JG Jr (1988) Dislocations and fracture-dislocations at the carpometacarpal joints of the fingers. Hand Clin 4: 103–112
Ribeyre D, Pascal-Moussellard H, Cariou L, Catonne Y (2000) Luxation bipolaire du 5e métacarpien. Apropos d’un cas revue de la littérature. Rev Chir Orthop Reparat Appareil Moteur 86: 89–93
Straub G (1993) Zwei Fälle komplexer karpometakarpaler Verrenkung. Unfallchirurg 96: 43–46
Tingart M, Bäthis H, Bouillon B, Tiling T (2000) Die dorsale karpometakarpale Luxation des 5. Strahls. Unfallchirurg 103: 76–80
Vijayasekaran VS, Briggs P (2000) Isolated dorsal dislocation of the 5th carpometacarpal joint. Hand Surg 5: 175–180
Vinz H (1977) Dislokation des 5. Mittelhandknochens im Carpometacarpalgelenk und Metacarpophalangealgelenk. Beitr Orthop Traumatol 24: 388–390
Glickel SZ, Baron OA, Eaton RG (1999) Dislocations and ligaments injuries in the digits. In: Green DP, Hotchkiss RN, Pederson WC (eds) Green’s operative hand surgery, 4th edn. Churchill Livingstone, New York, pp 772–808
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Schierz, A., Perez, D. Isolierte Metacarpale-V-Luxation nach ulnar. Unfallchirurg 109, 901–904 (2006). https://doi.org/10.1007/s00113-006-1144-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-006-1144-z