Zusammenfassung
Die vordere Kapsellabrumrekonstruktion nach JOBE ist eine Modifikation der Bankart-Operation, wobei der Kapselshift durch eine quere Kapselinzision über einen Subscapularissplit-Zugang ohne Durchtrennung der Muskulatur erfolgt. Insgesamt wurden 43 Patienten aufgrund einer posttraumatischen, chronischen, vorderen Schulterinstabilität operiert. Nach durchschnittlich 3,7±1,4 Jahren wurden 35 Patienten nachuntersucht. 29 Patienten (82,9%) waren schmerzfrei, die Funktionsprüfung zeigte ein mittleres Außenrotationsdefizit von 4,1°±2,9° ohne sonstige Bewegungseinschränkungen.
Im Constant-Murley-Score wurden durchschnittlich 92,4±7,1 Punkte und im ASES-Score 93,3±8,4 Punkte erreicht. Die Reluxationsrate betrug 7,7%. Analog zur relevanten Literatur wurde auch in dieser Studie aufgezeigt, dass trotz der guten klinischen Ergebnisse lediglich 69% der Patienten ihr ursprüngliches sportliches Leistungsniveau erreichten. Diese Problematik wurde durch die Bestimmung der Propriozeption und der elektromyographischen Muskelaktivitäten adressiert, wobei postoperativ im Gegensatz zu den vorliegenden Studien ein verbleibendes Propriozeptionsdefizit sowie ein verändertes EMG-Muster mit einer signifikanten Aktivitätsminderung des M. deltoideus auf der operierten Seite nachgewiesen wurde.
Abstract
The anterior capsulolabral reconstruction technique described by Jobe is a modified Bankart repair. The capsular shift is performed in a horizontal direction via a subscapularis split approach avoiding any incision of the muscle.
Of 43 patients with posttraumatic anterior shoulder instability treated by anterior capsulolabral reconstruction, 35 were examined after 3.7±1.4 years, and of these, 29 (82.9%) had no pain; the external rotation deficit was 4.1±2.9°.
The average Constant-Murley score was 92.4±7.1 and the average ASES score was 93.3±8.4. The reluxation rate was 7.7%. This technique was shown to provide good clinical results, but only 69% of the patients were able to return to their prior sporting activity level. This particular problem was addressed by investigating the joint proprioception and the activity of the periarticular muscles. The results confirmed a persistent deficit of proprioception as well as a pathologic EMG pattern after anterior capsulolabral reconstruction, which may explain the problem of incomplete restoration of the function of the shoulder joint.
Literatur
Aydin T, Yildiz Y, Yanmis C, Kalyon T (2001) Shoulder proprioception: a comparison between the shoulder joint in healthy and surgically repaired shoulders. Arch Orthop Trauma Surg 121: 422–425
Barret D S (1991) Proprioception and function after anterior cruciate reconstruction. J Bone Joint Surg Br 73B: 833–838
Bartl C, Lichtenberg S, Habermeyer P (2002) Arthroskopische Verfahren in der Behandlung der Schulterluxation. Zentralbl Chir 127: 80–186
Bigliani LU, Kurzweil PR, Schwartzbach CC, Wolfe IN, Flatow EL (1994) Inferior capsular shift procedure for anterior-inferior shoulder instability in athletes. Am J Sports Med 22: 578–584
Blasier RB, Carpenter JE, Huston LJ (1994) Shoulder proprioception: effect of joint laxity, joint position and direction of motion. Orthop Rev 23: 45–50
Constant CR Murley AH (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop 214: 160–164
Gill TJ, Zarins B (2003) Open repairs for the treatment of anterior shoulder instability. Am J Sports Med 31: 142–153
Gohlke F, Müller T, Sökeland T (1996) Distribution and morphology of mechanoreceptors in the rotator cuff. J Shoulder Elbow Surg 5(Supp): 72
Habermeyer P, Magoosch P, Lichtenberg S. (2004) Shoulder instability. Classification and treatment. Orthopäde 33: 847–874
Hawkins RH, Hawkins RJ (1985) Failed anterior reconstruction for shoulder instability. J Bone Joint Surg Br 67: 709–714
Hovelius L, Thorling J, Fredin H (1979) Recurrent anterior dislocation of the shoulder. Results after the Bankart and Putti-Platt operations. J Bone Joint Surg Am 61: 566–569
Hovelius L, Augustini BG, Fredin H, Johansson O, Norlin R, Thorling J (1996) Primary anterior dislocation of the shoulder in young patients. A ten-year prospective study J Bone Joint Surg Am 78: 1677–1684
Imhoff AB, Schmid A (2001) Arthroscopic shoulder stabilization. Kongressbd Dtsch Ges Chir Kongr 118: 349–351
Jobe FW, Giangarra CE, Kvitne RS, Glousman RE (1991) Anterior capsulolabral reconstruction of the shoulder in athletes in overhand sports. Am J Sports Med 19: 428–434
Jolles BM, Pelet S, Farron A (2004) Traumatic recurrent anterior dislocation of the shoulder: two- to four-year follow-up of an anatomic open procedure. J Shoulder Elbow Surg 13: 30–34
Karlsson J, Magnusson L, Ejerhed L, Hultenheim I, Lundin O, Kartus J (2001) Comparison of open and arthroscopic stabilization for recurrent shoulder dislocation in patients with a Bankart lesion. Am J Sports Med 29: 538–542
Lephart SM, WarnerJJ, Borsa PA (1994) Proprioception of the shoulder joint in normal, unstable, and surgical individuals. J Shoulder Elbow Surg 3: 371–380
Magnusson L, Kartus J, Ejerhed L, Hultenheim I, Sernert N, Karlsson J, (2002) Revisiting the open Bankart experience: a four—to nine-year follow-up. Am J Sports Med 30: 778–782
McCarty EC, Ritchie P, Gill HS, McFarland EG (2004) Shoulder instability: return to play. Clin Sports Med 23: 335–351
Montgomery WH, Jobe FW (1994) Functional outcomes in athletes after modified anterior capsulolabral reconstruction. Am J Sports Med 22: 352–358
Nebelung W, Jaeger A, Wiedemann E (2002) Rationales of arthroscopic shoulder stabilization. Arch Orthop Trauma Surg122: 472–487
O’Brian SJ, Neves MC, Arnoczky SP et al. (1990) The anatomy and histology of the inferior glenohumeral ligament complex of the shoulder. Am J Sports Med 18: 449–456
Pötzl W, Thorwesten L, Götze C, Garmann S, Steinbeck J (2004) Proprioception of the shoulder joint after surgical repair for instability. Am J Sports Med 32: 425–430
Richards RR, An KN, Bigliani LU (1994) A standardized method for the assessment of shoulder function. J Shoulder Elbow Surg: 347–352
Safran MR, Borsa PA, Lephart SM, Fu FH, Warner JJ (2001) Shoulder proprioception in baseball pitchers. J Shoulder Elbow Surg 10: 438–444
Sperber A, Hamberg P, Karlsson J (2001) Comparison of an arthroscopic and an open procedure for posttraumatic instability of the shoulder. A prospective, randomized multicenter study. J Shoulder Elbow Surg 10: 105–108
Warner JJ, Lephart S, Fu FH (1996) Role of proprioception in pathoetiology of shoulder instability. Clin Orthop 330: 35–39
Yamashita T, Okamura K, Hotta T, Wada T, Aoki M, Ishii S (2002) Good clinical outcome of combined Bankart-Bristow procedure for recurrent shoulder instability: 126 patients followed for 2–6 years. Acta Orthop Scand 73: 553–557
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Fremerey, R., Freitag, N., Bosch, U. et al. Sensomotorik nach Kapsellabrumrekonstruktion bei chronischer Schulterinstabilität. Unfallchirurg 108, 1038–1043 (2005). https://doi.org/10.1007/s00113-005-1011-3
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-005-1011-3