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Osteosynthetisch versorgte intraartikuläre Frakturen der Metakarpale-I-Basis

Klinische und radiologische Ergebnisse

Surgically treated intraarticular fractures of the trapeziometacarpal joint — a clinical and radiological outcome study

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Zusammenfassung

Hintergrund

Intraartikuläre Frakturen an der Basis des 1. Mittelhandknochens sind häufig, ihre Behandlung kontrovers. Eine Ausheilung in Fehlstellung kann zu posttraumatischer Rhizarthrose mit Beeinträchtigung der gesamten Handfunktion führen.

Methodik/Patienten

1994–1999 wurden 30 Frakturen der Metakarpale-I-Basis (24 Bennett-, 3 Rolando- und 3 Trümmerfrakturen) an der Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Ludwigshafen,behandelt und retrospektiv analysiert. 25 Patienten (83%) konnten nach 39 Monaten nachuntersucht werden. Die subjektive Evaluation erfolgte mit dem DASH-Fragebogen. Klinisch wurden Daumenbeweglichkeit und Kraftentwicklung gemessen.

Ergebnisse

Es wurden 26 Frakturen offen reponiert und 4 nach geschlossener Reposition mit perkutaner Drahtspickung versorgt. Radiologisch ergab sich in 90% der Fälle eine gute Reposition der 1. Mittelhandknochenbasis (Stufe: 63% <1 mm, 27% 1–2 mm, 10% >2 mm). Zwölf Patienten waren beschwerdefrei, 11 hatten leichtgradige Bewegungsdefizite (75–90% der Gegenseite) bei der Palmarabduktion, darunter ein Patient mit deutlichem Oppositionsdefizit (<75% der Gegenseite). Der Spitzgriff bereitete 3 Patienten Probleme, der Seitgriff einem Patienten. Es wurden gute Ergebnisse bei Beweglichkeit und Kraftentwicklung im Vergleich zur gesunden Gegenseite ermittelt. 64% zeigten radiologische Zeichen einer Daumensattelgelenkarthrose. Die DASH-Werte lagen in allen 3 Teilen unter 9 Punkten, was einer sehr geringen Einschränkung entspricht. Eine Korrelation zwischen dem Repositionsergebnis und dem radiologischen Rhizarthrosegrad oder den Patientenbeschwerden zeigte sich nicht.

Fazit

Eine exakte anatomische Rekonstruktion der Sattelgelenkflächen ist keine absolute Notwendigkeit für gute funktionelle und subjektive Resultate.

Abstract

Background

Fractures of the thumb metacarpal occur quite frequently at the base. Intra-articular metacarpal base fractures (such as Bennett or Rolando fractures) present treatment challenges and surgical therapy remains controversial. Malunion of these fractures may lead to the development of painful osteoarthrosis at the trapeziometacarpal joint which can seriously impair overall hand function.

Patients and methods

In a retrospective analysis, 30 intra-articular fractures (24 Bennett’s, three Rolando’s and three comminuted fractures) treated between 1994 and 1999 in the Department of Hand, Plastic and Reconstructive Surgery in Ludwigshafen have been reviewed. A total of 25 patients (83%) could be examined clinically and radiologically at an average follow-up of 39 months. The subjective outcome was measured using the DASH-questionnaire. Clinical examination included grip strength and range of motion measurements.

Results

Four cases were treated with percutaneous pinning, in 26 cases open reduction with internal fixation was performed. Radiological analysis demonstrated good reduction in 90% of all cases (metacarpal base gap/step-off in articular surface: <1 mm in 63%, between 1–2 mm in 27%, >2 mm in 10%). Twelve patients (48%) were free of symptoms at follow-up. Slight restricted flexion was noted in 11 (44%) patients (75–90% of healthy collateral values), including one patient with moderate opposition deficit (<75% of uninjured value). Three patients (12%) demonstrated weakness in tip pinch and one patient had decreased key pinch compared to the uninjured hand. Overall, good functional results for radial abduction, flexion and opposition as well as good grip strength compared to their uninjured side were found. At follow-up a total of 64% radiological features of trapeziometacarpal arthrosis have been documented. Very low impairment rates in the DASH-scores of all three parts (below 9 points) were measured. There was no correlation between the quality of thumb base restoration and radiological or subjective outcome.

Conclusion

Exact anatomical restoration of the articular surface may not be essential for obtaining satisfactory functional results.

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Demir, E., Unglaub, F., Wittemann, M. et al. Osteosynthetisch versorgte intraartikuläre Frakturen der Metakarpale-I-Basis. Unfallchirurg 109, 13–21 (2006). https://doi.org/10.1007/s00113-005-0988-y

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