Zusammenfassung
Hintergrund
Intraartikuläre Frakturen an der Basis des 1. Mittelhandknochens sind häufig, ihre Behandlung kontrovers. Eine Ausheilung in Fehlstellung kann zu posttraumatischer Rhizarthrose mit Beeinträchtigung der gesamten Handfunktion führen.
Methodik/Patienten
1994–1999 wurden 30 Frakturen der Metakarpale-I-Basis (24 Bennett-, 3 Rolando- und 3 Trümmerfrakturen) an der Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Ludwigshafen,behandelt und retrospektiv analysiert. 25 Patienten (83%) konnten nach 39 Monaten nachuntersucht werden. Die subjektive Evaluation erfolgte mit dem DASH-Fragebogen. Klinisch wurden Daumenbeweglichkeit und Kraftentwicklung gemessen.
Ergebnisse
Es wurden 26 Frakturen offen reponiert und 4 nach geschlossener Reposition mit perkutaner Drahtspickung versorgt. Radiologisch ergab sich in 90% der Fälle eine gute Reposition der 1. Mittelhandknochenbasis (Stufe: 63% <1 mm, 27% 1–2 mm, 10% >2 mm). Zwölf Patienten waren beschwerdefrei, 11 hatten leichtgradige Bewegungsdefizite (75–90% der Gegenseite) bei der Palmarabduktion, darunter ein Patient mit deutlichem Oppositionsdefizit (<75% der Gegenseite). Der Spitzgriff bereitete 3 Patienten Probleme, der Seitgriff einem Patienten. Es wurden gute Ergebnisse bei Beweglichkeit und Kraftentwicklung im Vergleich zur gesunden Gegenseite ermittelt. 64% zeigten radiologische Zeichen einer Daumensattelgelenkarthrose. Die DASH-Werte lagen in allen 3 Teilen unter 9 Punkten, was einer sehr geringen Einschränkung entspricht. Eine Korrelation zwischen dem Repositionsergebnis und dem radiologischen Rhizarthrosegrad oder den Patientenbeschwerden zeigte sich nicht.
Fazit
Eine exakte anatomische Rekonstruktion der Sattelgelenkflächen ist keine absolute Notwendigkeit für gute funktionelle und subjektive Resultate.
Abstract
Background
Fractures of the thumb metacarpal occur quite frequently at the base. Intra-articular metacarpal base fractures (such as Bennett or Rolando fractures) present treatment challenges and surgical therapy remains controversial. Malunion of these fractures may lead to the development of painful osteoarthrosis at the trapeziometacarpal joint which can seriously impair overall hand function.
Patients and methods
In a retrospective analysis, 30 intra-articular fractures (24 Bennett’s, three Rolando’s and three comminuted fractures) treated between 1994 and 1999 in the Department of Hand, Plastic and Reconstructive Surgery in Ludwigshafen have been reviewed. A total of 25 patients (83%) could be examined clinically and radiologically at an average follow-up of 39 months. The subjective outcome was measured using the DASH-questionnaire. Clinical examination included grip strength and range of motion measurements.
Results
Four cases were treated with percutaneous pinning, in 26 cases open reduction with internal fixation was performed. Radiological analysis demonstrated good reduction in 90% of all cases (metacarpal base gap/step-off in articular surface: <1 mm in 63%, between 1–2 mm in 27%, >2 mm in 10%). Twelve patients (48%) were free of symptoms at follow-up. Slight restricted flexion was noted in 11 (44%) patients (75–90% of healthy collateral values), including one patient with moderate opposition deficit (<75% of uninjured value). Three patients (12%) demonstrated weakness in tip pinch and one patient had decreased key pinch compared to the uninjured hand. Overall, good functional results for radial abduction, flexion and opposition as well as good grip strength compared to their uninjured side were found. At follow-up a total of 64% radiological features of trapeziometacarpal arthrosis have been documented. Very low impairment rates in the DASH-scores of all three parts (below 9 points) were measured. There was no correlation between the quality of thumb base restoration and radiological or subjective outcome.
Conclusion
Exact anatomical restoration of the articular surface may not be essential for obtaining satisfactory functional results.
Literatur
Bartelmann U, Dietsch V, Landsleitner B (2000) Basisnahe Frakturen des ersten Mittelhandknochens — Untersuchungsergebnisse von 21 Patienten. Handchir Mikrochir Plast Chir 32: 93–101
Bettinger PC, Berger RA (2001) Functional ligamentous anatomy of the trapezium and trapeziometacarpal joint (gross and arthroscopic). Hand Clin 17: 151–174
Blum L (1941) The treatment of Bennett’s fracture-dislocation of the first metacarpal bone. J Bone Joint Surg 23: 578–580
Breen TF, Gelbermann RH, Jupiter JB (1988) Intra-articular fractures of the basilar joint of the thumb. Hand Clin 4: 491–501
Büchler U, McCollam SM, Oppikofer C (1991) Comminuted fractures of the basilar joint of the thumb: Combined treatment by external fixation, limited internal fixation, and bone grafting. J Hand Surg 16A: 556–560
Cannon SR, Dowd GS, Williams DH, Scott JM (1986) A long-term study following Bennett’s fracture. J Hand Surg 11B: 426–443
Cooney WP, Lucca MJ, Chao EYS, Linscheid RL (1981) The kinesiology of the thumb trapeziometacarpal joint. J Bone Joint Surg 63A: 1371–1381
Cullen JP, Parentis MA, Chinchilli VM, Pellegrini VD Jr (1997) Simulated Bennett fracture treated with closed reduction and percutaneous pinning. A biomechanical analysis of residual incongruity of the joint. J Bone Joint Surg 79A: 413–420
Dial WB, Berg E (1972) Bennett’s fracture. Hand 4: 229–235
Eaton RG, Glickel SZ (1987) Trapeziometacarpal osteoarthritis. Staging as a rationale for treatment. Hand Clin 3: 455–471
Foster RJ, Hastings H (1987) Treatment of Bennett, Rolando and vertical intraarticular trapezial fractures. Clin Orthop 214: 121–129
Gedda KO, Moberg E (1953) Open reduction and osteosynthesis of the so-called Bennett’s fracture in the carpo-metacarpal joint of the thumb. Acta Orthop Scand 22: 249–257
Germann G, Wind G, Harth A (1999) Der DASH-Fragebogen — Ein neues Instrument zur „Outcome Evaluation“ an der oberen Extremität. Handchir Mikrochir Plast Chir 31: 149–152
Griffiths JC (1964) Fractures at the base of the first metacarpal bone. J Bone Joint Surg 46B: 712–719
Hove LM (1993) Fractures of the hand. Distribution and relative incidence. Scand J Plast Reconstr Surg Hand Surg 27: 317–319
Hülsbergen-Krüger S, Buck-Gramcko D, Partecke BD (1994) Die operative Behandlung des Bennettschen Verrenkungsbruches. Operat Orthop Traumatol 6: 132–142
Imaeda T, An K, Cooney WPI, Linscheid RL (1993) Anatomy of trapeziometacarpal ligaments. J Hand Surg 18A: 226–231
Kahler DM (1995) Fractures and dislocations of the base of the thumb. J South Orthop Assoc 4: 69–76
Kjaer-Petersen K, Langhoff O, Andersen K (1990) Bennett’s fracture. J Hand Surg 15B: 58–61
Koebke J (1994) Funktionelle Anatomie des Daumensattelgelenks, 13–19. In: Buck-Gramcko D, Helbig B (Hrsg) Daumensattelgelenksarthrose. Hippokrates, Stuttgart
Langhoff O, Andersen K, Kjaer-Petersen K (1991) Rolando’s fracture. J Hand Surg 16B: 454–459
Livesley PJ (1990) The conservative management of Bennett’s fracture dislocation: A 26-year follow-up. J Hand Surg 15B: 291–294
Lutz M, Angermann P, Sailer R, Kathrein A, Gabl M, Pechlaner S (2002) Ergebnisse nach gedeckter Reposition und Stiftfixation von Bennettschen Verrenkungsbrüchen. Handchir Mikrochir Plast Chir 34: 41–48
Momose T, Nakatsuchi Y, Saitoh S (1999) Contact area of the trapeziometacarpal joint. J Hand Surg 24A: 491–495
Pellegrini VD Jr (2001) Pathomechanics of the thumb trapeziometacarpal joint. Hand Clin 17: 175–184
Pellegrini, VD Jr (1992) Osteoarthritis at the base of the thumb. Orthop Clin North Am 23: 83–102
Pellegrini VD (1988) Fractures of the base of the thumb. Hand Clin 4: 87–102
Ruedi TP, Burri C, Pfeiffer KM (1971) Stable internal fixation of fractures of the hand. J Trauma 11: 381–389
Schmidt HM, Lanz U (1992) Daumen, 83–110. In: Schmidt HM, Lanz U (Hrsg) Chirurgische Anatomie der Hand. Hippokrates, Stuttgart
Saelgeback S, Eiken O, Carstam N, Ohlsson NM (1971) A study of Bennett’s fracture: Special reference to fixation by percutaneous pinning. Scand J Plast Reconstr Surg 5: 142–148
Siebert HR, Kirschbaum A (1993) Indikation, Technik und Ergebnisse der Behandlung basisnaher Frakturen des ersten Mittelhandknochens durch übungsstabile Osteosynthesen. Unfallchirurgie 19: 364–371
Spanberg O, Thoren L (1963) Bennett’s fracture: A new method of treatment with oblique traction. J Bone Joint Surg 45B: 732–736
Stern PJ (2005) Fractures of the metacarpals and phalanges. In: Green DP, Hotchkiss RN, Pederson WC, Wolfe SW (eds) Green’s operative hand surgery, 5th edn. Elsevier Churchill Livingstone, Philadelphia/PA, pp 332–341
Wagner CJ (1950) Methods of treatment of Bennett’s fracture dislocation. Am J Surg 80: 230–231
Wittemann M, Demir E, Sauerbier M, Germann G (2002) Die Resektions-Suspensions-Arthroplastik nach Epping: Ein derzeitiger Standard in der operativen Rhizarthrosen-Behandlung? Handchir Mikrochir Plast Chir 34: 49–58
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Demir, E., Unglaub, F., Wittemann, M. et al. Osteosynthetisch versorgte intraartikuläre Frakturen der Metakarpale-I-Basis. Unfallchirurg 109, 13–21 (2006). https://doi.org/10.1007/s00113-005-0988-y
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-005-0988-y