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Verletzung der A. subscapularis durch Reposition einer vorderen Schulterluxation

Rupture of the arteria subscapularis following reduction of an anterior shoulder dislocation

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Zusammenfassung

Die vordere Schulterluxation ist ein sehr häufig zu behandelndes Krankheitsbild in jeder traumatologischen Abteilung. Unbestritten ist nach jeder Schulterluxation die Notwendigkeit einer fachgerechten Reposition. Diese Behandlung kann jedoch in seltenen Fällen mit Komplikationen behaftet sein, wobei die rechtzeitige Erkennung und Behandlung extremitätenerhaltend sein können.

Wir berichten über einen Fall mit Verletzung der A. subscapularis und Ausbildung eines axillären Hämatoms sowie konsekutiver Parese des Plexus brachialis nach Reposition einer vorderen Schulterluxation. Die interdisziplinäre, operative Revision erreichte die Entlastung des Hämatoms mit Neurolyse des Plexus brachialis sowie die Versorgung der Blutungsquelle und führte zur Rekonvaleszenz des Patienten. Die schonende Reposition nach Schulterluxation ist Voraussetzung einer geringen Komplikationsrate. Diagnostisch hat sich die Angio-Computertomographie (CT) sowohl zur Identifizierung des verletzten Gefäßes als auch zur Bestimmung der Hämatomausdehnung und -lokalisation bewährt.

Abstract

Anterior shoulder dislocations are one of the most common problems seen in an emergency department. Doubtless, immediate reduction is necessary for treatment, a procedure that is extremely rarely accompanied by complications. In these cases early diagnosis and treatment may be limb saving.

We report a case with rupture of the arteria subscapularis following reduction of an anterior shoulder dislocation with formation of an axillary hematoma and consecutive paresis of the plexus brachialis. Interdisciplinary operative revision was necessary to remove the hematoma, stop the hemorrhage and for neurolysis of the plexus brachialis. Treatment resulted in a speedy recovery of the patient. Gentle reduction of a dislocated shoulder is a prerequisite for a low complication rate. Contrast-enhanced computed tomography facilitated diagnosis of the hematoma and identification of the bleeding vessel.

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Literatur

  1. Beattie TF, Steedman DJ, McGowan A, Robertson CE (1986) A comparison of the Milch and Kocher techniques for acute anterior dislocation of the shoulder. Injury 17: 349–352

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Beeson MS (1999) Complications of shoulder dislocation. Am J Emerg Med 17: 288–295

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Habermeyer P, Jung D, Ebert T (1998) Treatment strategy in first traumatic anterior dislocation of the shoulder. Plea for a multi-stage concept of preventive initial management. Unfallchirurg 101: 327–341

    Article  Google Scholar 

  4. Habermeyer P, Lichtenberg S (2003) Diagnosis and treatment of anterior and posterior shoulder dislocation. II. Treatment. Chirurg 74: 1178–1194

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hovelius L (1982) Incidence of shoulder dislocation in Sweden. Clin Orthop 166: 127–131

    PubMed  Google Scholar 

  6. Kirker JR (1952) Dislocation of the shoulder complicated by rupture of the axillary vessels. J Bone Joint Surg Br 34: 72–73

    PubMed  Google Scholar 

  7. Kroner K, Lind T, Jensen J (1989) The epidemiology of shoulder dislocations. Arch Orthop Trauma Surg 108: 288–290

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Malinski B, Palka J, Rykowski H (1975) Rupture of axillary artery during reduction of a dislocated shoulder joint. Chir Narzadow Ruchu Ortop Pol 40: 433–435

    PubMed  Google Scholar 

  9. Maweja S, Sakalihasan N, Van Damme H, Limet R (2002) Axillary artery injury secondary to anterior shoulder dislocation: report of two cases. Acta Chir Belg 102: 187–191

    PubMed  Google Scholar 

  10. Perron AD, Ingerski MS, Brady WJ, Erling BF, Ullman EA (2003) Acute complications associated with shoulder dislocation at an academic emergency department. J Emerg Med 24: 141–145

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Riebel GD, McCabe JB (1991) Anterior shoulder dislocation: a review of reduction techniques. Am J Emerg Med 9: 180–188

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Simonet WT, Melton LJ 3rd, Cofield RH, Ilstrup DM (1984) Incidence of anterior shoulder dislocation in Olmsted County, Minnesota. Clin Orthop 186: 186–191

    PubMed  Google Scholar 

  13. Sparks SR, DeLaRosa J, Bergan JJ, Hoyt DB, Owens EL (2000) Arterial injury in uncomplicated upper extremity dislocations. Ann Vasc Surg 14: 110–113

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Wintermark M, Wicky S, Schnyder P (2002) Imaging of acute traumatic injuries of the thoracic aorta. Eur Radiol 12: 431–442

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Zanchetta M, Rigatelli G, Dimopoulos K, Pedon L, Zennaro M, Maiolino P (2002) Endoluminal repair of axillary artery and vein rupture after reduction of shoulder dislocation. A case report. Minerva Cardioangiol 50: 69–73

    PubMed  Google Scholar 

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Schmal, H., Strohm, P.C., Rosahl, S.K. et al. Verletzung der A. subscapularis durch Reposition einer vorderen Schulterluxation. Unfallchirurg 109, 153–155 (2006). https://doi.org/10.1007/s00113-005-0983-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-005-0983-3

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