Skip to main content
Log in

Operative Versorgung von Capitulum-humeri-Typ-I-Frakturen über den ventralen Zugang nach Henry

Kurz- und mittelfristige Ergebnisse

Surgical treatment of type I capitellar fractures using the Henry approach

Short- and medium-term results

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Frakturen des Capitulum humeri sind selten. Trotz adäquater traumatologischer Therapie kommt es häufig zu Bewegungseinschränkungen, avaskulären Nekrosen des Frakturfragments und neurologischen Störungen (Traumatisierung von Nn. radialis, medianus und cutaneus antebrachii lateralis). Ziel der vorliegenden retrospektiven Studie war es unter Berücksichtigung dieser Komplikationen kurz- und mittelfristige Ergebnisse von Capitulumfrakturen Typ I nach Bryan und Morrey, die über einen ventralen Zugang nach Henry mit Doppelschraubenosteosynthese versorgt wurden, zu untersuchen.

Die Patienten (3 Frauen, 4 Männer, 21–85 Jahre) wurden nach 10–65 Monaten klinisch (Morrey-Score), radiologisch und neurologisch untersucht. Bei allen Patienten kam es zu einer knöchernen Konsolidierung der Fraktur, in keinem Fall konnte ein neurologisches Defizit nachgewiesen werden; 5 der 7 Patienten erreichten ein sehr gutes oder gutes Ergebnis im Morrey-Score.

Der ventrale Zugang nach Henry stellt bei dislozierten Capitulum-humeri-Typ-I-Frakturen eine geeignete Option für eine anatomisch korrekte Osteosynthese dar. Avaskuläre Nekrosen und neurologische Komplikationen traten im untersuchten Patientengut nicht auf. Das zu erwartende Bewegungsdefizit ist für die Mehrzahl der Patienten in einem funktionell gering bedeutsamen Ausmaß.

Abstract

Capitellar fractures are rare. Despite adequate surgical treatment, patients suffer frequently from limited range of motion, osteonecrosis, and neurological deficits. The purpose of this retrospective study was to evaluate short- and medium-term surgical results in seven patients who had type I capitellar fractures according to Bryan and Morrey. All patients were treated via an anterior approach, according to Henry, and open reduction and internal fixation with two screws.

Seven patients were examined clinically, neurologically, and radiologically after 10–65 months. The fracture healed in all patients. None of the patients had a neurological deficit. According to the Morrey Score, five of seven patients had an excellent or good functional result.

Open reduction and internal fixation with two screws via the Henry approach is a suitable option for surgical treatment for type I capitellar fractures.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Elkowitz SJ, Polatsch DB, Egol KA, Kummer FJ, Koval KJ (2002) Capitellum fractures: A biomechanical evaluation of three fixation methods. J Orthop Trauma 16: 503–506

    Google Scholar 

  2. Holz U (2000) Kleine Knochenstücke mit großer Bedeutung—Processus coronoideus und Capitulum humeri. Trauma Berufskrankh 2 [Suppl 1]: 61–64

    Google Scholar 

  3. Jupiter JB, Morrey BF (1993) Fractures of the distal humerus in adults. In: Morrey BF (ed) The elbow and its disorders, 2nd edn. Saunders, Philadelphia, pp 328–366

  4. Lill H, Korner J, Josten C (2002) Distale Humerusfrakturen. In: Josten C, Lill H (Hrsg) Ellenenbogenverletzungen. Steinkopf, Darmstadt, S 163–183

  5. McKee MD, Jupiter JB, Bamberger HB (1996) Coronal shear fractures of the distal end of the humerus. J Bone Joint Surg Am 78: 49–54

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Poyton AR, Kelly IP, O‚Rouke SK (1998) Fractures of the capitellum—a comparison of two fixation methods. Injury 29: 341–343

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Simpson LA, Richards RR (1986) Internal fixation of a capitellar fracture using Herbert screws—A case report. Clin Orthop 209: 166–168

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. O. Dietz.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Dietz, S.O., Müller, L.P., Korner, J. et al. Operative Versorgung von Capitulum-humeri-Typ-I-Frakturen über den ventralen Zugang nach Henry. Unfallchirurg 108, 200–205 (2005). https://doi.org/10.1007/s00113-004-0881-0

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-004-0881-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation