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Wertigkeit früher somatosensorisch evozierter Potenziale bei intubierten und beatmeten Patienten mit Schädel-Hirn-Trauma

Value of early somatosensory evoked potentials in intubated and mechanically ventilated patients with brain injury

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Zusammenfassung

Ziel der Untersuchung war es, die prognostische Wertigkeit früher somatosensorisch evozierter Potenziale (SEP) bei Patienten mit Schädel-Hirn-Traumata (SHT) zu erfassen. 85 Patienten, die aufgrund eines SHT intubiert und beatmet werden mussten, wurden retrospektiv untersucht. Als Vergleichsuntersuchung diente der Glasgow-Coma-Scale (GCS). Der GCS, der vom Notarzt am Unfallort ermittelt wurde, ein SEP-Score und das Outcome der Patienten wurden verglichen. Es konnte kein Zusammenhang zwischen GCS und Outcome nachgewiesen werden. Ursächlich hierfür könnte die kurze Zeit zwischen Unfall und Erhebung des GCS sein, sodass ein Aufklaren des Patienten kurze Zeit nach dem Unfall nicht in den GCS eingeht.

Hingegen ließ sich ein signifikanter Zusammenhang zwischen dem SEP-Score in der Erstuntersuchung und dem Outcome aufzeigen (p<0,001). Es waren keine falsch-pessimistischen Prognosen durch die SEP getroffen worden. Sämtliche Patienten, die keine oder einseitig fehlende kortikale Reizantworten aufwiesen, blieben später im Coma vigile oder verstarben an den Folgen des SHT. Unauffällige kortikale Reizantworten können hochwahrscheinlich eine spätere schwere Behinderung ausschließen.

Somit sind frühe somatosensorisch evozierte Potenziale sehr gut geeignet, die Prognose des Patienten zu einer Zeit abzuschätzen, zu der eine klinische Untersuchung wegen sedierender Substanzen nur sehr eingeschränkt möglich ist. Wiederholte Untersuchungen können den weiteren Krankheitsverlauf aufzeigen und falsch-optimistische Prognosen korrigieren. Die Methode ist am Patientenbett durchführbar und ist mit einem nur geringen personellen und finanziellen Aufwand verbunden.

Abstract

The objective of this study was to evaluate the prognostic value of early somatosensory evoked potentials (SEP) in patients with brain injury. A total of 85 patients who had been intubated and mechanically ventilated were investigated retrospectively. The results were compared to the Glasgow Coma Scale (GCS).

The Glasgow Coma Scale as determined by the emergency doctor at the accident site, an SEP score, and the outcome of the patient were compared. There was no correlation of the Glasgow Coma Scale with the outcome. Probably the reason for this finding is the short interval of time between accident and evaluation of the GCS so that an awakening of the patient a short time after the accident is not reflected by the GCS.

On the other hand, there was a significant correlation of the SEP score in the first examination after the accident with the outcome (p<0.001). SEP gave no false pessimistic prognoses. All patients without cortical responses either in one hemisphere or both hemispheres remained in coma vigile or died because of their brain injury.

If cortical responses over both hemispheres remained normal, it was highly probable that the patients were later not severely handicapped. A reliable prognosis based on SEP is possible at a time when the clinical examination of the patient is limited due to sedating drugs. Repetitive examinations can monitor the course of recovery and correct false optimistic prognoses. The method may be applied at bedside and requires minimal time and little financial effort.

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Literatur

  1. Attia J, Cook DJ (1998) Prognosis in anoxic and trauma coma. Crit Care Clin 14 (3): 497–511

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Barelli A, Valente MR, Clemente A et al. (1991) Serial multimodality evoked Potentials in sverely head injured patients: Diagnostic and diagnostic inplications. Crit Care Med 19: 1374–1381

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Bender R, Lange ST (2001) Die Vierfeldertafel. Dtsch Med Wochenschr 126: 36–38

    Google Scholar 

  4. Carter B, Butt W (2001) Rewiew of the use of somatosensory evoked Potentials in the prediction of outcome after severe brain injury. Crit Care Med 29: 178–186

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Carter BG, Taylor A, Butt W (1999) Svere brain injury in children: long term outcome and its prediction using somatosensory evoked Potentials (SSEPs). Intens Care Med 25 (7): 722–728

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Claassen J, Hansen HC (2001) Early recovery after closed traumatic head injury: somatosensory evoked Potentials and clinical findings. Crit Care Med 29 (3): 494–502

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Gelzenlichter M, Maurer E, Milewski P, Nothwang P (2002) Korrekte Voraussage eines sehr guten Outcomes nach Schädel-Hirn-Trauma durch multimodale EP bei klinisch und neuroradiologisch infaust erscheinendem Befund. Aktuelle Traumatologie 32: 87–92

    Article  Google Scholar 

  8. Hutchinson DO, Frith RW, Shaw NA, Judson JA, Cant BR (1991) A comparison between electroencephalography and smatosensory evoked potentials for outcome prediction following sewere head injury. Electroencephalogr Clin Neurophysiol 78: 228–233

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Maurer E, Martin J (2002) Beurteilung des zentralen Nervensystems beim Intensivpatienten. Zuckschwerdt, München

  10. Maurer E, Milewski P (1998) Anwendungsmöglichkeit und diagnostische Aussagekraft von evozierten Potentialen bei Patienten mit neurologischen Schäden in der operativen Intensivmedizin. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 33: 430–440

    Google Scholar 

  11. Moulton RJ, Brown JI, Konasiewicz SJ (1998) Monitoring svere head injury: a comparision of EEG and somatosensory evoked Potentials. Can J Neurol Sci 25 (1): 7–11

    Google Scholar 

  12. Pohlmann-Eden B, Dingethal K, Bender HJ, Koelfen W (1997) How reliable is the predictive value of SEP patterns in svere brain damage with special regard to bilateral loss of cortikal responses? Intens Care Med 23 (3): 301–308

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Riffel B, Stöhr M, Graser W, Trost E, Baumgärtner H (1989) Frühzeitige Prognose beim schweren Schädel-Hirn-Trauma mittels Glasgow-Coma-Score und evozierter Potentiale. Anästhesist 38: 51–59

  14. Robinson LR, Micklesen PJ, Tirschwell DL, Lew HL (2003) Predictive value of somatosensory evoked potentials for awakening from coma. Crit Care Med 31: 3

    Google Scholar 

  15. Rothstein TL (2000) The Role of evoked potentials in anoxic-ischemic coma and severe brain trauma. J Clin Neurophysiol 17 (5): 486–497

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Schwarz G, Litscher G, Jobstmann R, Purtscheller G, Matzer G (1994) Beurteilung der zerebralen Prognose durch neurophysiologisches Monitoring. Anaesth Intensiv Med 35: 276

    Google Scholar 

  17. Schwarz S, Schwab S, Aschoff A, Hacke W (1999) Favorable recovery from bilateral loss of somatosensory evoked Potentials. Crit Care Med 27 (1): 182–187

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Sleigh JW, Havill JH, Frith R, Kersel D, Marsh N, Ulyatt D (1999) Somatosensory evoked Potentials in severe traumatic brain injury: a blinded study. J Neurosurg 191 (4): 577–580

    Google Scholar 

  19. Stöhr M, Dichgans J, Buettner UW, Hess Ch, Altenmüller E (1996) Evozierte Potentiale. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokio

  20. Theilen H, Ragaller M, Von Kummer R, Pohlmann-Eden B, Schackert G, Albrecht M (2000) Functional recovery despite prolonged bilateral loss of somatosensory evoked Potentials: report on two patients. J Neurol Neurosurg Psych 68: 657–660

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Walther SM, Jonasson U, Gill H (2003) Comparison of the Glasgow Coma Scale and the Reaction Level Scale for assessmentof cerebral responsiveness in the critically ill. Intens Care Med 29: 933–938

    Google Scholar 

  22. Zeitlhofer J, Steiner M, Zadrobilek E et al. (1989) Evozierte Potentiale zur Verlaufs und Prognosebeurteilung von Schädel-Hirn Trauma-Patienten. Anästhesist 38 (1): 10–15

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Maurer, E., Milewski, P. & Ulrich, C. Wertigkeit früher somatosensorisch evozierter Potenziale bei intubierten und beatmeten Patienten mit Schädel-Hirn-Trauma. Unfallchirurg 108, 102–108 (2005). https://doi.org/10.1007/s00113-004-0820-0

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