Skip to main content
Log in

Prävention thromboembolischer Komplikationen in der Unfallchirurgie durch Dosisanpassung von niedermolekularem Heparin anhand TAT- und D-Dimer-Werten

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei unfallchirurgischen Patienten tritt in bis zu 40% eine tiefe Beinvenenthrombose auf. Das individuelle Risiko kann kaum kalkuliert werden. 518 unfallchirurgische Patienten mit Prophylaxe durch eine tägliche Einzeldosis eines niedermolekularen Heparins (NMH) wurden präoperativ und bis zu 10 Tage postoperativ in einer prospektiven Untersuchung beobachtet. Sie wurden in 2 Gruppen unterteilt: Gruppe I mit Hüft- und Oberschenkeloperationen sowie Kniegelenkprothesen und Gruppe II mit Knie- und Unterschenkeloperationen. Bestimmt wurden Thrombin-Antithrombin-Komplex und D-Dimer. Eine 2. Dosis NMH wurde bei Überschreiten des D-Dimer-Cut-off-Wertes verabreicht. Bei sonographischem Verdacht auf eine tiefe Beinvenenthrombose (TVT) wurde diagnostisch immer eine Phlebographie angeschlossen. Es wurden 5 Thrombosen (Gruppe I: n=4, Gruppe II: n=1) ohne Embolien festgestellt. TAT und D-Dimer waren in Gruppe I signifikant höher als in Gruppe II (p<0,0005); 100 Patienten, davon 79 aus Gruppe I, wurden mit einer 2. Dosis NMH angepasst. Die höchste Sensitivität und Spezifität für einen täglichen Cut-off-Wert wurde für Tag 4 bestimmt. Nach individuellem Monitoring von Gerinnungsparametern zeigt sich das Thromboserisiko im Vergleich mit aktuellen Daten der Literatur niedrig.

Abstract

Deep vein thrombosis (DVT) is reported in up to 40% of trauma patients. The individual risk is nearly unpredictable. A daily single dose of a low molecular weight heparin (LMWH) was adminstered as prophylaxis to 518 trauma patients who were examined preoperatively and up to 10 days postoperatively in a prospective study. They were divided into two groups: group I comprised surgery of the hip and femur as well as total knee replacement and group II knee and lower leg surgery. Thrombin-antithrombin complex and D-dimer were analyzed. A second daily dose of LMWH was added if D-dimer exceeded the cutoff. If ultrasound was suspicious for DVT venography was added. Deep vein thrombosis was seen in five cases (group I=4, group II=1), without pulmonary embolism. TAT and D-dimer were significantly higher in group I than in group II (p<0.005). One hundred patients, 79 of them belonging to group I, were treated with a second dose of LMWH. The daily cutoff had the highest sensitivity and specificity for day 4. Due to individual monitoring of coagulation markers, the risk for thromboembolism compared to actual data in the literature seems to be reduced.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Blättler W, Partsch H, Hertel T (1996) Leitlinien zur Diagnostik und Therapie der tiefen Bein- und Beckenvenenthrombose. Phlebologie 25: 199–203

    Google Scholar 

  2. Blanchard J, Meuwly JY, Leyvratz PF et al. (1999) Prevention of deep-vein thrombosis after total knee replacement. J Bone Joint Surg Br 81: 654–659

    Google Scholar 

  3. Bongard O, Wicky J, Peter R(1994) D-Dimer plasma measurement in patients undergoing major hip surgery: use in the prediction and diagnosis of postoperative proximal vein thrombosis. Thromb Res 74: 487–493

    Google Scholar 

  4. Bounameaux H, Huber O, Khabiri E, Schneider PA, Didier D, Rohner A (1993) Unexpectedly high rate of phlebographic deep venous thrombosis following elective general abdominal surgery among patients given prophylaxis with low-molecular-weight Heparin. Arch Surg 128:326–328

    Google Scholar 

  5. Chylarecki C, Hierholzer G, Rudofsky G (1995) Physikalische Thromboseprophylaxe mit motorisierten Sprunggelenkbewegungsschienen. Unfallchirurgie 3: 137–147

    Google Scholar 

  6. Ciccone WJ, Preston SF, Neumyer M, Rubens D, Parrish WM, Pellegrini VD (1998) Ultrasound surveillance for asymptomatic deep venous thrombosis after total joint replacement. J Bone Joint Surg Am 80: 1167–1174

    Google Scholar 

  7. Clarke MT, Green JS, Harper WM, Gregg PJ (1997) Screening for deep-venous thrombosis after hip and knee replacement without prophylaxis. J Bone Joint Surg Br 79: 787–791

    Google Scholar 

  8. Cofrancesco E, Cortellaro M, Corradi A, Ravasi F, Bertocci F (1997) Coagulation activation markers in the prediction of venous thrombosis after elective hip surgery. Thromb Haemost 77: 267–269

    Google Scholar 

  9. Diehm C, Stammler F, Amendt K (1997) Die tiefe Venenthrombose. Dtsch Ärzteblatt A 94: 301–311

  10. Fender D, Harper WM, Thompson JR, Gregg PJ (1997) Mortality and fatal pulmonary embolism after primary total hip replacement. J Bone Joint Surg Br 79: 896–899

    Google Scholar 

  11. Garino JP, Lotke PA, Kitziger KJ, Steinberg ME (1996) Deep venous thrombosis after total joint arthroplasty. The role of compression ultrasonography and the importance of the experience of the technician. J Bone Joint Surg Am 78: 1359–1365

    Google Scholar 

  12. Haas S (1997) Prävention, Diagnostik und Therapie von Thrombosen in der Orthopädie und Unfallchirurgie. Orthopade 26: 1062–1074

  13. Hartel W (1997) Empfehlungen zur stationären und ambulanten Thromboembolie- prophylaxe in der Chirurgie. Beilage zu den Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Demeter, Balingen, S 79

  14. Hooker JA, Lachiewicz S, Kelley SS (1999) Efficacy of prophylaxis against thromboembolism with intermittent pneumatic compression after primary and revision total hip arthroplatsy. J Bone Joint Surg Am 81: 690–696

    Google Scholar 

  15. Hul ACW, Heras-Palou C, Dunn I, Triffitt PD, Crozier A, Imeson J, Gregg PJ (1996) Graded compression stockings for prevention of deep-vein thrombosis after hip and knee replacement. J Bone Joint Surg Br 78: 550–554

    Google Scholar 

  16. Kakkar VV, Hok PJ, Murray WJG et al. (1985) Heparin and Dihydroegotamine prophylaxis against thrombo-embolism after hip arthroplasty. J Bone Joint Surg Br 67: 538–542

    Google Scholar 

  17. Kakkar VV, Murray WJG (1985) Efficacy and safety of low-molecular-weight heparin (CY216) in preventing postoperative venous thrombo-embolism: a co-operative study. Br J Surg 72: 786–791

    Google Scholar 

  18. Koppenhagen K, Häring R (1995) Aktuelle Aspekte zur stationären und ambulanten Thromboembolie-Prophylaxe. Beilage zu den Mitteilungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Demeter, Balingen, S 66

  19. Lassen MR, Borris LC, Anderson BS et al.(1998) Efficacy and safety of prolonged thromboprophylaxis with a low molecular weight heparin (Daltaparin) after total hip arthroplasty-The danish prolonged prophylaxis (DaPP) study. Thromb Res 89: 281–287

    Google Scholar 

  20. Lensing AWA, Prins MH, Davidson BL, Hirsh J (1995) Treatment of deep venous thrombosis with low-molecular-weight Heparins. Arch Int Med 155: 601–607

    Google Scholar 

  21. Leyvraz PF, Bachmann F, Hoek J, Büller HR, Postel M, Samama M, Vandenbroek MD (1991) Prevention of deep vein thrombosis after hip replacement: randomised comparison between unfractionated heparin and low molecular weight heparin. Br Med J 303: 543–548

    Google Scholar 

  22. Metz CE (1978) Basic principles of ROC analysis. Sem Nucl Med 8: 283–298

  23. Modig J, Borg TB, Karlström G, Maripuu E, Sahlstedt B (1983) Thromboembolism after total hip replacement: Role of epidural and general anesthesia. Anesthesiol Analg 62: 174–180

    Google Scholar 

  24. Nicolaides AN, Bergqyist D, Hull R (1997) Prevention of venous thromboembolism. Intern Angiol 16: 3–38

    Google Scholar 

  25. Oestern H-J, Tscherne H, Sturm J, Nerlich M (1985) Klassifizierung der Verletzungsschwere. Unfallchirurg 88: 465–472

  26. Prandoni P, Lensing AWA, Büller HR et al. (1992) Vergleich von subcutanem niedermolekularem Heparin mit intravenösem konventionellen Heparin bei proximaler tiefer Venenthrombose. Lancet 1992 6: 308–312

    Google Scholar 

  27. Ringeisen M, Matzen KA (1995) Thromboembolieprophylaxe mit niedermolekularem Heparin in der orthopädischen Chirurgie. Orthop Prax 5: 341–344

    Google Scholar 

  28. Warwick DJ, Whitehouse S (1997) Symptomatic venous thromboembolism after total knee replacement. J Bone Joint Surg Br 79: 780–786

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Hansen.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Mayer, A., Hansen, M., Peetz, D. et al. Prävention thromboembolischer Komplikationen in der Unfallchirurgie durch Dosisanpassung von niedermolekularem Heparin anhand TAT- und D-Dimer-Werten. Unfallchirurg 106, 1020–1028 (2003). https://doi.org/10.1007/s00113-003-0667-9

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-003-0667-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation