Zusammenfassung
Der Pyruvatkinase(PK)-Mangel der Erythrozyten wird autosomal-rezessiv vererbt und durch Mutationen im PKLR-Gen verursacht. Das Gen kodiert für das letzte Enzym der anaeroben Glykolyse der Erythrozyten, die Pyruvatkinase (PK-R [Pyruvatkinase-R-Isoform]). Die Folge ist eine nichtautoimmunvermittelte, nichtsphärozytäre hämolytische Anämie. Dieser Beitrag beleuchtet die klinischen, laborchemischen und molekulargenetischen Charakteristika von Patienten mit PK-Mangel in Deutschland. Mithilfe von standardisierten Fragebogen wurden von den 28 deutschen Patienten mit PK-Mangel, die alle an der PKD Natural History Study teilnahmen, retrospektiv Daten erhoben. Die Patienten wurden außerdem prospektiv über einen Zeitraum von 2 Jahren beobachtet. Besondere Schwerpunkte wurden auf die Genotyp-Phänotyp-Korrelation sowie die Analyse der Lebensqualität der Patienten mit PK-Mangel gelegt. Ziel dieses Beitrags ist es, die vielfältigen klinischen und molekulargenetischen Eigenschaften dieser seltenen Erkrankung darzustellen, um durch eine erhöhte Wachsamkeit die Erkrankung früher zu diagnostizieren und adäquat zu behandeln.
Abstract
Red blood cell pyruvate kinase deficiency (PKD) is an autosomal recessive disease caused by mutations in the PKLR gene causing a hereditary non-spherocytic hemolytic anemia. The PKLR gene is responsible for coding the red blood cell pyruvate kinase (PK-R), which is the last enzyme of the anaerobic glycolysis in erythrocytes. This article presents the clinical, biochemical and molecular characteristics of patients with PKD in Germany. Medical data of 28 patients with PKD were retrospectively collected and prospectively analyzed for a period of 2 years. The data were collected using standardized questionnaires. All patients participated in the international PKD Natural History Study, being the biggest cohort study of PKD patients, so far. These data highlight the clinical and molecular variability of this rare disease. The study focuses on analyzing the genotype-phenotype association and the quality of life of patients with PKD. The objective of this article is to highlight the clinical and molecular variability of this rare disease in order to diagnose PKD earlier and treat according to the modern medical standards.
Abbreviations
- 1,3-DPG:
-
1,3-Biphosphoglycerat
- 2-PG:
-
2-Phosphoglycerat
- 2,3-DPG:
-
2,3-Biphosphoglycerat
- 3-PG:
-
3-Phosphoglycerat
- ADP:
-
Adenosindiphosphat
- ATP:
-
Adenosintriphosphat
- DHAP:
-
Dihydroxyacetonphosphat
- d.w.:
-
„dry weight“ (Trockengewicht)
- F1,6P:
-
Fruktose-1,6-Biphosphat
- F6P:
-
Fruktose-6-Phosphat
- G3P:
-
Glycerin-aldehyd-3-phosphat
- G6P:
-
Glukose-6-Phosphat
- G‑6-PD:
-
Glucose-6-Phosphat-Dehydrogenase
- GvHD:
-
„Graft-versus-host disease“
- Hb:
-
Hämoglobin
- HRQL:
-
Health Related Quality of Life
- LDH:
-
Laktatdehydrogenase
- MCV:
-
Mean Corpuscular Volume
- NAD:
-
Nicotinamidadenindinukleotid (oxidierte Form)
- NADH:
-
Nicotinamidadenindinukleotid (reduzierte Form)
- OPSI-Syndrom:
-
„Overwhelming postsplenectomy infection syndrome“
- PedsQL:
-
Pediatric Quality of Life Inventory
- PEP:
-
Phosphoenolpyruvat
- PI:
-
„Primer investigator“
- PK-Mangel:
-
Pyruvatkinasemangel der Erythrozyten
- PK-R:
-
Pyruvatkinase-R-Isoform
- PKD:
-
Pyruvate Kinase Deficiency
- PKLR-Gen:
-
Pyruvatkinase-Leber/Rote-Blutkörperchen-Gen
- VAS:
-
Visuelle Analogskala
Literatur
Al-Samkari H, Addonizio K, Glader B et al (2020) The pyruvate kinase (PK) to hexokinase enzyme activity ratio and erythrocyte PK protein level in the diagnosis and phenotype of PK deficiency. Br J Haematol. https://doi.org/10.1111/bjh.16724. Online ahead of print
Beverung LM, Varni JW, Panepinto JA (2015) Clinically meaningful interpretation of pediatric health-related quality of life in sickle cell disease. J Pediatr Hematol Oncol 37(2):128–133
Bianchi P, Fermo E, Lezon-Geyda K et al (2020) Genotype-phenotype correlation and molecular heterogeneity in pyruvate kinase deficiency. Am J Hematol 95(5):472–482
Chou R, DeLoughery TG (2001) Recurrent thromboembolic disease following splenectomy for pyruvate kinase deficiency. Am J Hematol 67(3):197–199
Crary SE, Buchanan GR (2009) Vascular complications after splenectomy for hematologic disorders. Blood 114(14):2861–2868
Grace RF, Bianchi P, van Beers EJ et al (2018) Clinical spectrum of pyruvate kinase deficiency. Data from the Pyruvate Kinase Deficiency Natural History Study. Blood 131(20):2183–2192
Grace RF, Layton MD, Barcellini W (2019) How we manage patients with pyruvate kinase deficiency. Br J Haematol 184(5):721–734
Grace RF, Rose C, Layton DM et al (2016) Effects of AG-348, a Pyruvate Kinase activator, on anemia and Hemolysis in patients with pyruvate kinase deficiency. Data from the DRIVE PK study. Blood 128(22):402
Grace RF, Zanella A, Neufeld EJ et al (2015) Erythrocyte pyruvate kinase deficiency. 2015 status report. Am J Hematol 90(9):825–830
Iolascon A, Andolfo I, Barcellini W et al (2017) Recommendations regarding splenectomy in hereditary hemolytic anemias. Haematologica 102(8):1304–1313
López Lorenzo JL (2019) Gene Therapy for Pyruvate Kinase Deficiency (PKD). https://www.smartpatients.com/trials/NCT04105166. Zugegriffen: 10. Juli 2020
Koralkova P, van Solinge WW, van Wijk R (2014) Rare hereditary red blood cell enzymopathies associated with hemolytic anemia—pathophysiology, clinical aspects, and laboratory diagnosis. Int Jnl Lab Hem 36(3):388–397
López Lorenzo JL, Navarro S, Shah AJ et al (2020) Lentiviral Mediated Gene Therapy for Pyruvate Kinase Deficiency. A Global Phase 1 Study for adult and Pediatric Patients. Blood 136(Supplement 1):47
Lynch M, Hua L, Mix C, Porter JB (2019) Mitapivat (AG-348) in adults with Pyruvate Kinase deficiency who are regularly transfused: a phase 3, open-label, multicenter, study (ACTIVATE-T) in progress. Blood 134(Supplement_1):3526
Mojzikova R, Koralkova P, Holub D et al (2014) Iron status in patients with pyruvate kinase deficiency: neonatal hyperferritinaemia associated with a novel frameshift deletion in the PKLR gene (p.Arg518fs), and low hepcidin to ferritin ratios. Br J Haematol 165(4):556–563
Rider NL, Strauss KA, Brown K et al (2011) Erythrocyte pyruvate kinase deficiency in an old-order Amish cohort. Longitudinal risk and disease management. Am J Hematol 86(10):827–834
Samannodi M, Zhao A, Nemshah Y et al (2016) Plesiomonas shigelloides septic shock leading to death of postsplenectomy patient with Pyruvate Kinase deficiency and hemochromatosis. Case Rep Infect Dis 2016:1538501
Secrest MH, Storm M, Carrington C et al (2020) Prevalence of pyruvate kinase deficiency. A systematic literature review. Eur J Haematol 105(2):173–184
Titapiwatanakun R, Hoyer JD, Crain K et al (2008) Relative red blood cell enzyme levels as a clue to the diagnosis of pyruvate kinase deficiency. Pediatr Blood Cancer 51(6):819–821
van Beers EJ, van Straaten S, Morton DH et al (2019) Prevalence and management of iron overload in pyruvate kinase deficiency. Report from the Pyruvate Kinase Deficiency Natural History Study. Haematologica 104(2):51–53
van Straaten S, Bierings M, Bianchi P et al (2018) Worldwide study of hematopoietic allogeneic stem cell transplantation in pyruvate kinase deficiency. Haematologica 103(2):82–86
Zanella A, Bianchi P (2000) Red cell pyruvate kinase deficiency: from genetics to clinical manifestations. Bailliere’s best practice & research. Clin Haematol 13(1):57–81
Zanella A, Fermo E, Bianchi P et al (2005) Red cell pyruvate kinase deficiency: molecular and clinical aspects. Br J Haematol 130(1):11–25
Zanella A, Fermo E, Bianchi P et al (2007) Pyruvate kinase deficiency: the genotype-phenotype association. Blood Rev 21(4):217–231
Danksagung
Die Autoren bedanken sich bei den kooperierenden Kliniken für die Unterstützung bei der Datensammlung: Prof. Dr. Ballmann, DRK Kinderklinik Siegen; Prof. Dr. Beck und Prof. Dr. Gruhn, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Jena; Prof. Dr. H. Cario, Kinder-Hämatologie, -Onkologie und -Hämostaseologie, Universitätsklinikum Ulm; Dr. U. Gross-Wieltsch, Pädiatrie 5 – Onkologie, Hämatologie und Immunologie, Klinikum Stuttgart; R. Grosse, Pädiatrische Hämatologie- und Onkologie, Universitätsklinikum Hamburg; Prof. Dr. E. Hamelmann, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Evangelisches Krankenhaus Bielefeld; PD Dr. T. Held, Innere Medizin, Hämatologie und Hämostaseologie, Poliklinik am Helios Klinikum Berlin-Buch; Prof. Dr. Müller und OA Dr.med. R. Kolb, Elisabeth-Kinderkrankenhaus Oldenburg; Prof. Dr. D. Reinhardt und Dr. med. N. Siegler, Klinik für Kinderheilkunde III, Universitätsklinikum Essen; Prof. Dr. Scheurlen, Cnopf’sche Kinderklinik, Klinikum Nürnberg; Prof. Dr. W. Schmitt, Klinikum Neuperlach, München; Dr. med. C. Winkelmann, Paul Gerhard Stift, Lutherstadt Wittenberg; Prof. Dr. Wößmann, Pädiatrische Hämatologie- und Onkologie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg.
Förderung
Die Datensammlung wurde von der Fa. Agios Pharmaceutical finanziell unterstützt.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
P. Klothaki, R. Grace, S. Eber, A. Puzik, J. Kunz, S. Burdach, O. Andres, M. Nathrath und N. Kollmar geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen oder an menschlichem Gewebe wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Additional information
Redaktion
Berthold Koletzko, München
Thomas Lücke, Bochum
Ertan Mayatepek, Düsseldorf
Norbert Wagner, Aachen
Stefan Wirth, Wuppertal
Fred Zepp, Mainz
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Klothaki, P., Grace, R., Eber, S. et al. Pyruvatkinasemangel der Erythrozyten in Deutschland. Monatsschr Kinderheilkd (2021). https://doi.org/10.1007/s00112-021-01126-8
Received:
Accepted:
Published:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-021-01126-8