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Pyruvatkinasemangel der Erythrozyten in Deutschland

Klinische Merkmale und Lebensqualität der Patienten

Erythrocyte pyruvate kinase deficiency in Germany

Clinical features and patients’ quality of life

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Zusammenfassung

Der Pyruvatkinase(PK)-Mangel der Erythrozyten wird autosomal-rezessiv vererbt und durch Mutationen im PKLR-Gen verursacht. Das Gen kodiert für das letzte Enzym der anaeroben Glykolyse der Erythrozyten, die Pyruvatkinase (PK-R [Pyruvatkinase-R-Isoform]). Die Folge ist eine nichtautoimmunvermittelte, nichtsphärozytäre hämolytische Anämie. Dieser Beitrag beleuchtet die klinischen, laborchemischen und molekulargenetischen Charakteristika von Patienten mit PK-Mangel in Deutschland. Mithilfe von standardisierten Fragebogen wurden von den 28 deutschen Patienten mit PK-Mangel, die alle an der PKD Natural History Study teilnahmen, retrospektiv Daten erhoben. Die Patienten wurden außerdem prospektiv über einen Zeitraum von 2 Jahren beobachtet. Besondere Schwerpunkte wurden auf die Genotyp-Phänotyp-Korrelation sowie die Analyse der Lebensqualität der Patienten mit PK-Mangel gelegt. Ziel dieses Beitrags ist es, die vielfältigen klinischen und molekulargenetischen Eigenschaften dieser seltenen Erkrankung darzustellen, um durch eine erhöhte Wachsamkeit die Erkrankung früher zu diagnostizieren und adäquat zu behandeln.

Abstract

Red blood cell pyruvate kinase deficiency (PKD) is an autosomal recessive disease caused by mutations in the PKLR gene causing a hereditary non-spherocytic hemolytic anemia. The PKLR gene is responsible for coding the red blood cell pyruvate kinase (PK-R), which is the last enzyme of the anaerobic glycolysis in erythrocytes. This article presents the clinical, biochemical and molecular characteristics of patients with PKD in Germany. Medical data of 28 patients with PKD were retrospectively collected and prospectively analyzed for a period of 2 years. The data were collected using standardized questionnaires. All patients participated in the international PKD Natural History Study, being the biggest cohort study of PKD patients, so far. These data highlight the clinical and molecular variability of this rare disease. The study focuses on analyzing the genotype-phenotype association and the quality of life of patients with PKD. The objective of this article is to highlight the clinical and molecular variability of this rare disease in order to diagnose PKD earlier and treat according to the modern medical standards.

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Abbreviations

1,3-DPG:

1,3-Biphosphoglycerat

2-PG:

2-Phosphoglycerat

2,3-DPG:

2,3-Biphosphoglycerat

3-PG:

3-Phosphoglycerat

ADP:

Adenosindiphosphat

ATP:

Adenosintriphosphat

DHAP:

Dihydroxyacetonphosphat

d.w.:

„dry weight“ (Trockengewicht)

F1,6P:

Fruktose-1,6-Biphosphat

F6P:

Fruktose-6-Phosphat

G3P:

Glycerin-aldehyd-3-phosphat

G6P:

Glukose-6-Phosphat

G‑6-PD:

Glucose-6-Phosphat-Dehydrogenase

GvHD:

„Graft-versus-host disease“

Hb:

Hämoglobin

HRQL:

Health Related Quality of Life

LDH:

Laktatdehydrogenase

MCV:

Mean Corpuscular Volume

NAD:

Nicotinamidadenindinukleotid (oxidierte Form)

NADH:

Nicotinamidadenindinukleotid (reduzierte Form)

OPSI-Syndrom:

„Overwhelming postsplenectomy infection syndrome“

PedsQL:

Pediatric Quality of Life Inventory

PEP:

Phosphoenolpyruvat

PI:

„Primer investigator“

PK-Mangel:

Pyruvatkinasemangel der Erythrozyten

PK-R:

Pyruvatkinase-R-Isoform

PKD:

Pyruvate Kinase Deficiency

PKLR-Gen:

Pyruvatkinase-Leber/Rote-Blutkörperchen-Gen

VAS:

Visuelle Analogskala

Literatur

  1. Al-Samkari H, Addonizio K, Glader B et al (2020) The pyruvate kinase (PK) to hexokinase enzyme activity ratio and erythrocyte PK protein level in the diagnosis and phenotype of PK deficiency. Br J Haematol. https://doi.org/10.1111/bjh.16724. Online ahead of print

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Beverung LM, Varni JW, Panepinto JA (2015) Clinically meaningful interpretation of pediatric health-related quality of life in sickle cell disease. J Pediatr Hematol Oncol 37(2):128–133

    Article  Google Scholar 

  3. Bianchi P, Fermo E, Lezon-Geyda K et al (2020) Genotype-phenotype correlation and molecular heterogeneity in pyruvate kinase deficiency. Am J Hematol 95(5):472–482

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Chou R, DeLoughery TG (2001) Recurrent thromboembolic disease following splenectomy for pyruvate kinase deficiency. Am J Hematol 67(3):197–199

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Crary SE, Buchanan GR (2009) Vascular complications after splenectomy for hematologic disorders. Blood 114(14):2861–2868

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Grace RF, Bianchi P, van Beers EJ et al (2018) Clinical spectrum of pyruvate kinase deficiency. Data from the Pyruvate Kinase Deficiency Natural History Study. Blood 131(20):2183–2192

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Grace RF, Layton MD, Barcellini W (2019) How we manage patients with pyruvate kinase deficiency. Br J Haematol 184(5):721–734

    Article  Google Scholar 

  8. Grace RF, Rose C, Layton DM et al (2016) Effects of AG-348, a Pyruvate Kinase activator, on anemia and Hemolysis in patients with pyruvate kinase deficiency. Data from the DRIVE PK study. Blood 128(22):402

    Article  Google Scholar 

  9. Grace RF, Zanella A, Neufeld EJ et al (2015) Erythrocyte pyruvate kinase deficiency. 2015 status report. Am J Hematol 90(9):825–830

    Article  Google Scholar 

  10. Iolascon A, Andolfo I, Barcellini W et al (2017) Recommendations regarding splenectomy in hereditary hemolytic anemias. Haematologica 102(8):1304–1313

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. López Lorenzo JL (2019) Gene Therapy for Pyruvate Kinase Deficiency (PKD). https://www.smartpatients.com/trials/NCT04105166. Zugegriffen: 10. Juli 2020

  12. Koralkova P, van Solinge WW, van Wijk R (2014) Rare hereditary red blood cell enzymopathies associated with hemolytic anemia—pathophysiology, clinical aspects, and laboratory diagnosis. Int Jnl Lab Hem 36(3):388–397

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. López Lorenzo JL, Navarro S, Shah AJ et al (2020) Lentiviral Mediated Gene Therapy for Pyruvate Kinase Deficiency. A Global Phase 1 Study for adult and Pediatric Patients. Blood 136(Supplement 1):47

    Article  Google Scholar 

  14. Lynch M, Hua L, Mix C, Porter JB (2019) Mitapivat (AG-348) in adults with Pyruvate Kinase deficiency who are regularly transfused: a phase 3, open-label, multicenter, study (ACTIVATE-T) in progress. Blood 134(Supplement_1):3526

    Article  Google Scholar 

  15. Mojzikova R, Koralkova P, Holub D et al (2014) Iron status in patients with pyruvate kinase deficiency: neonatal hyperferritinaemia associated with a novel frameshift deletion in the PKLR gene (p.Arg518fs), and low hepcidin to ferritin ratios. Br J Haematol 165(4):556–563

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Rider NL, Strauss KA, Brown K et al (2011) Erythrocyte pyruvate kinase deficiency in an old-order Amish cohort. Longitudinal risk and disease management. Am J Hematol 86(10):827–834

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Samannodi M, Zhao A, Nemshah Y et al (2016) Plesiomonas shigelloides septic shock leading to death of postsplenectomy patient with Pyruvate Kinase deficiency and hemochromatosis. Case Rep Infect Dis 2016:1538501

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Secrest MH, Storm M, Carrington C et al (2020) Prevalence of pyruvate kinase deficiency. A systematic literature review. Eur J Haematol 105(2):173–184

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Titapiwatanakun R, Hoyer JD, Crain K et al (2008) Relative red blood cell enzyme levels as a clue to the diagnosis of pyruvate kinase deficiency. Pediatr Blood Cancer 51(6):819–821

    Article  Google Scholar 

  20. van Beers EJ, van Straaten S, Morton DH et al (2019) Prevalence and management of iron overload in pyruvate kinase deficiency. Report from the Pyruvate Kinase Deficiency Natural History Study. Haematologica 104(2):51–53

    Article  Google Scholar 

  21. van Straaten S, Bierings M, Bianchi P et al (2018) Worldwide study of hematopoietic allogeneic stem cell transplantation in pyruvate kinase deficiency. Haematologica 103(2):82–86

    Article  Google Scholar 

  22. Zanella A, Bianchi P (2000) Red cell pyruvate kinase deficiency: from genetics to clinical manifestations. Bailliere’s best practice & research. Clin Haematol 13(1):57–81

    CAS  Google Scholar 

  23. Zanella A, Fermo E, Bianchi P et al (2005) Red cell pyruvate kinase deficiency: molecular and clinical aspects. Br J Haematol 130(1):11–25

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Zanella A, Fermo E, Bianchi P et al (2007) Pyruvate kinase deficiency: the genotype-phenotype association. Blood Rev 21(4):217–231

    Article  CAS  Google Scholar 

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Danksagung

Die Autoren bedanken sich bei den kooperierenden Kliniken für die Unterstützung bei der Datensammlung: Prof. Dr. Ballmann, DRK Kinderklinik Siegen; Prof. Dr. Beck und Prof. Dr. Gruhn, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Jena; Prof. Dr. H. Cario, Kinder-Hämatologie, -Onkologie und -Hämostaseologie, Universitätsklinikum Ulm; Dr. U. Gross-Wieltsch, Pädiatrie 5 – Onkologie, Hämatologie und Immunologie, Klinikum Stuttgart; R. Grosse, Pädiatrische Hämatologie- und Onkologie, Universitätsklinikum Hamburg; Prof. Dr. E. Hamelmann, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Evangelisches Krankenhaus Bielefeld; PD Dr. T. Held, Innere Medizin, Hämatologie und Hämostaseologie, Poliklinik am Helios Klinikum Berlin-Buch; Prof. Dr. Müller und OA Dr.med. R. Kolb, Elisabeth-Kinderkrankenhaus Oldenburg; Prof. Dr. D. Reinhardt und Dr. med. N. Siegler, Klinik für Kinderheilkunde III, Universitätsklinikum Essen; Prof. Dr. Scheurlen, Cnopf’sche Kinderklinik, Klinikum Nürnberg; Prof. Dr. W. Schmitt, Klinikum Neuperlach, München; Dr. med. C. Winkelmann, Paul Gerhard Stift, Lutherstadt Wittenberg; Prof. Dr. Wößmann, Pädiatrische Hämatologie- und Onkologie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg.

Förderung

Die Datensammlung wurde von der Fa. Agios Pharmaceutical finanziell unterstützt.

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Correspondence to Paraskevi Klothaki.

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Interessenkonflikt

P. Klothaki, R. Grace, S. Eber, A. Puzik, J. Kunz, S. Burdach, O. Andres, M. Nathrath und N. Kollmar geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen oder an menschlichem Gewebe wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Berthold Koletzko, München

Thomas Lücke, Bochum

Ertan Mayatepek, Düsseldorf

Norbert Wagner, Aachen

Stefan Wirth, Wuppertal

Fred Zepp, Mainz

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Klothaki, P., Grace, R., Eber, S. et al. Pyruvatkinasemangel der Erythrozyten in Deutschland. Monatsschr Kinderheilkd (2021). https://doi.org/10.1007/s00112-021-01126-8

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