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Praktischer Einsatz von Adrenalinautoinjektoren

Practical use of adrenaline autoinjectors

  • Notfälle im Kindes- und Jugendalter
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Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die wichtigste Sofortmaßnahme im Rahmen anaphylaktischer Reaktionen ist die Verabreichung von Adrenalin – vorzugsweise i.m. Derzeit gibt es 3 Adrenalinautoinjektormodelle auf dem deutschen Markt, die eine ausreichende Breite an Charakteristika aufweisen, um den meisten Patienten gerecht zu werden. Im vorliegenden Beitrag werden Indikationskriterien für die Verschreibung vorgestellt, die Zahl der zu verschreibenden Autoinjektoren diskutiert, die richtige Injektionstechnik erläutert, Indikation zum Einsatz genannt und praktische Details erörtert.

Abstract

The most important immediate action in cases of anaphylactic reactions is the application of adrenaline, usually via the intramuscular route. Currently, three different adrenaline autoinjectors are on the German market, which exhibit a sufficient broadness of characteristics to fulfil the needs of the vast number of affected patients. In this article the indication criteria for prescription are presented, the number of autoinjectors to be prescribed is debated, the correct injection technique is defined, indications for use are named and practical details are given.

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Literatur

  1. Arga M, Bakirtas A, Catal F, Derinoz O, Harmanci K, Razi CH, Ergöcen S, Demirsoy MS, Turktas I (2011) Training of trainers on epinephrine autoinjector use. Pediatr Allergy Immunol 22:590–593

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Baris S, Saricoban HE, Ak K, Ozdemir C (2011) Papaverine chloride as a topical vasodilator in accidental injection of adrenaline into a digital finger. Allergy 66:1495–1496

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Brockow K, Schallmayer S, Beyer K, Biedermann T, Fischer J, Gebert N, Grosber M, Jakob T, Klimek L, Kugler C, Lange L, Pfaar O, Przybilla B, Rietschel E, Rueff F, Scjnadt S, Szczepanski R, Worm M, Kupfer J, Gieler U, Ring J (2015) Effects of a structured educational intervention on knowledge and emergency management in patients at risk for anaphylaxis. Allergy 70:227–235

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Campbell RL, Bashore CJ, Lee S, Bellamkonda VR, Li JTC, Hagan JB, Lohse CM, Bellolio MF (2015) Predictors of repeat epinephrine administration for emergency department patients with anaphylaxis. J Allergy Clin Immunol Pract 3:576–584

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Chad L, Ben-Shoshan M, Asai Y, Cherkaoui S, Alizadehfar R, St-Pierre Y, Harada L, Allen M, Clarke A (2013) A majority of parents of children with peanut allergy fear using the epinephrine auto-injector. Allergy 68:1605–1609

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Flokstra-de Blok BMJ, van Ginkel CD, Roerdink EM, Kroeze MAJM, van der Meulen GN, Dubois AEJ (2011) Extremely low prevalence of epinephrine autoinjectors in high-risk food-allergic adolescents in Dutch high schools. Pediatr Allergy Immunol 22:374–377

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Grabenhenrich L (2016) Die Epidemiologie der Nahrungsmittelallergie in Europa. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 59:745–754

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Järvinen KM, Sicherer SH, Sampson HA, Nowak-Wegrzyn A (2008) Use of multiple doses of epinephrine in food-induced anaphylaxis in children. J Allergy Clin Immunol 122:133–138

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Johnstone J, Hobbins S, Parekh D, O’Hickey S (2015) Excess subcutaneous tissue may preclude intramuscular delivery when using adrenaline autoinjectors in patients with anaphylaxis. Allergy 70:703–706

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Kemp AS (2003) EpiPen epidemic: suggestions for rational prescribing in childhood food allergy. J Paediatr Child Health 39:372–375

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kemp AS, Lockey RF, Simons FER (2008) Epinephrine: the drug of choice for anaphylaxis. A statement of the World Allergy Organization. Allergy 63:1061–1070

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Lieberman P (2011) The 10-second rule and other myths about epinephrine and autoinjectors. Ann Allergy Asthma Immunol 107:189–190

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Manivannan V, Campbell RL, Bellolio MF, Stead LG, Li JTC, Decker WW (2009) Factors associated with repeated use of epinephrine for the treatment of anaphylaxis. Ann Allergy Asthma Immunol 103:395–400

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Mrvos R, Anderson BD, Krenzelok EP (2002) Accidental injection of epinephrine from an autoinjector: Invasive treatment not always required. South Med J 905:318–320

    Article  Google Scholar 

  15. Muck AE, Bebarta VS, Borys DJ, Morgsan DL (2010) Six years of epinephrine digital injections: absence of significant local or systemic side-effects. Ann Emerg Med 56:270–274

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Niggemann B, Beyer K (2012) Adrenaline autoinjectors in food allergy: in for a cent, in for a Euro? Pediatr Allergy Immunol 23:506–508

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Noimark L, Wales J, Du Toit G, Pastacaldi C, Haddad D, Gardner J, Hyer W, Vance G, Townshend C, Alfaham M, Arkwright PD, Rao R, Kapoor S, Warner JO, Roberts G (2012) The use of adrenaline autoinjectors by children and teenagers. Clin Exp Allergy 42:284–292

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Parish HG, Bowser CS, Morton JR, Brown JC (2016) A systematic review of epinephrine degradation with exposure to excessive heat or cold. Ann Allergy Asthma Immunol 117:79e87

    Article  Google Scholar 

  19. Rachid O, Simons FER, Rawas-Qalaji M, Lewis S, Simons KJ (2015) Epinephrine autoinjectors: does freezing or refrigeration affect epinephrine dose delivery and enantiomeric purity? J Allergy Clin Immunol Pract 3:294–296

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Ring J, Beyer K, Biedermann T, Bircher A, Duda D, Fischer J, Friedrichs F, Fuchs T, Gieler U, Jakob T, Klimek L, Lange L, Merk HF, Niggemann B, Pfaar O, Przybilla B, Ruëff F, Rietschel E, Schnadt S, Seifert R, Sitter H, Varga EM, Worm M, Brockow K (2014) Akuttherapie und Management der Anaphylaxie. Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Allergologie und klinische Immunologie (DGAKI), des Ärzteverbands Deutscher Allergologen (AeDA), der Gesellschaft für Pädiatrische Allergologie und Umweltmedizin (GPA), der Deutschen Akademie für Allergologie und Umweltmedizin (DAAU), des Berufsverbands der Kinder- und Jugendärzte Deutschlands (BVKJ), der Österreichischen Gesellschaft für Allergologie und Immunologie (ÖGAI), der Schweizerischen Gesellschaft für Allergologie und Immunologie (SGAI), der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI), der Deutschen Gesellschaft für Pharmakologie (DGP), der Deutschen Gesellschaft für Psychosomatische Medizin (DGPM), der Arbeitsgemeinschaft Anaphylaxie Training und Edukation (AGATE) und der Patientenorganisation Deutscher Allergie- und Asthmabund (DAAB). Allergo J 23:87–95

    Google Scholar 

  21. Rudders SA, Banerji A, Katzman DP, Clark S (2010) Multiple epinephrine doses for stinging insect hypersensitivity reactions treated in the emergency department. Ann Allergy Asthma Immunol 105:85–93

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Sampson HA, Muñoz-Furlong A, Campbell RL, Adkinson NF, Bock SA, Branum A, Brown SGA, Camargo CA, Cydulka R, Galli SJ, Gidudu J, Gruchalla RS, Harlor AD, Hepner DL, Lewis LM, Lieberman PL, Metcalfe DD, O’Connor R, Muraro A, Rudman A, Scmitt C, Scherrer D, Simons FER, Thomas S, Wood JP, Decker WW (2006) Second symposium on the definition and management of anaphylaxis: summary report-Second National Institute of Allergy and Infectious Disease/Food Allergy and Anaphylaxis Network symposium. J Allergy Clin Immunol 117:391–397

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Simons FER (2004) First-aid treatment of anaphylaxis to food: Focus on epinephrine. J Allergy Clin Immunol 113:837–844

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to B. Niggemann.

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B. Niggemann, K. Beyer, K. Blümchen, L. Lange, J. Seidenberg, R. Urbanek, C. Vogelberg und E. Rietschel geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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O. Heinzel, Tübingen

F. Hoffmann, München

T. Nicolai, München

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Niggemann, B., Beyer, K., Blümchen, K. et al. Praktischer Einsatz von Adrenalinautoinjektoren. Monatsschr Kinderheilkd 165, 248–253 (2017). https://doi.org/10.1007/s00112-016-0225-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-016-0225-5

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