Zusammenfassung
Die Ernährungskommission der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin hat ihre Empfehlungen zur Ernährung gesunder Säuglinge aktualisiert und als Expertenempfehlung in einer Übersicht zusammengestellt. Zu 5 Hauptthemen (Stillen, Muttermilchersatz, Beikost, Familienkost, übergreifende Aspekte) werden insgesamt 35 Kernaussagen formuliert und mit Hinweisen für die praktische Anwendung kommentiert.
Empfohlen wird Stillen ohne Zufütterung in den ersten 4 bis 6 Lebensmonaten, und weitergeführtes Stillen neben der Beikost. Vor allem postnatal ist eine Unterstützung beim Stillen wichtig, einschließlich Verzicht auf routinemäßige Zufütterung. Nicht gestillte Säuglinge sollen Säuglingsanfangsnahrung erhalten, ebenfalls zusätzlich zur Beikost. Bei erhöhtem Atopierisiko wird Hydrolysatnahrung (HA) bis zur Einführung der Beikost empfohlen. Die Verwendung von Folgenahrung ist nach Einführung der Beikost möglich. Flaschennahrung muss frisch zubereitet und unmittelbar verfüttert werden. Beikost sollte nicht vor dem Beginn des 5. Lebensmonats und nicht später als mit Beginn des 7. Lebensmonats eingeführt werden. Empfohlen wird gleichzeitig die Einführung kleiner Mengen Gluten und eine Variation der Lebensmittel. Als erste Beikostmahlzeit eignet sich ein Gemüse-Kartoffel-Fleisch- oder -Fisch-Brei (gut bioverfügbares Eisen, Omega-3-Fettsäuren), gefolgt von einem (Kuh-)Milch-Getreide-Brei und einem Getreide-Obst-Brei, selbst hergestellt oder als industriell hergestelltes Produkt. Etwa ab dem Alter von 10 Monaten kann ausgewogene Familienkost eingeführt werden. Eine laktovegetarische Ernährung ist möglich, eine vegane Ernährung ohne Supplementierung ist für Säuglinge abzulehnen. Die Supplementierung von 2 mg Vitamin K oral (am 1. Lebenstag, zwischen dem 3. und 10. Lebenstag und zwischen der 4. und 6. Lebenswoche) sowie von Vitamin D (400–500 IU/d) ab der 2. Woche kombiniert mit Fluorid (0,25 mg) als Tablette wird empfohlen.
Abstract
The Nutrition Committee of the German Pediatric Society has updated its recommendations for the nutrition of healthy infants. Five main topics (breastfeeding, breast milk substitutes, complementary feeding, family diet and general aspects) are addressed in the form of 35 key statements along with detailed comments on their practical application.
Exclusive breastfeeding is recommended as the most suitable for almost all infants during the first 4–6 months, followed by partial breastfeeding along with complementary feeding; breastfeeding needs specific support particularly postnatal and routine supplementary feeding should be avoided. Non-breast-fed infants should receive infant formula, which should also accompany complementary feeding. In cases of increased risk for atopy, a formula based on hydrolyzed protein (HA) should be given until the start of complementary feeding. Follow-on formula may be given together with complementary feeding. Bottle feeds should be freshly prepared and given without delay. Complementary feeding should be introduced between the beginning of the fifth and the seventh month and at this time small amounts of gluten should also be introduced. Variation of complementary feeds is recommended. A vegetable-potato-meat or fish puree (highly bioavailable iron, omega-3 fatty acids) is well-suited to start complementary feeding, followed by (whole) cow’s milk cereal meal and a cereal–fruit meal, either homemade or as a commercial product. At the age of approximately 10 months infants can participate in a healthy family diet. A lactovegetarian type diet is possible; however a vegan diet if not supplemented cannot be acceptable for infants. Supplementation of 2 mg vitamin K orally 3 times (on day 1, between days 3 and 10, and between weeks 4–6 after birth) and of vitamin D (400–500 IU/day) starting from the 2nd week of life combined with fluoride (0.25 mg/day) in tablet form is recommended for all healthy infants.
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Literatur
Agostoni C, Decsi T, Fewtrell M et al (2008) Complementary feeding: a commentary by the ESPGHAN Committee on Nutrition. J Pediatr Gastroenterol Nutr 46:99–110
Agostoni C, Braegger C, Decsi T et al (2009) Breast-feeding: a commentary by the ESPGHAN Committee on Nutrition. J Pediatr Gastroenterol Nutr 49:112–125
Alexander DD, Cabana MD (2010) Partially hydrolyzed 100 % whey protein infant formula and reduced risk of atopic dermatitis: a meta-analysis. J Pediatr Gastroenterol Nutr 50:422–430
Akobeng AK, Ramanan AV, Buchan I, Heller RF (2006) Effect of breast feeding on the risk of coeliac disease: a systematic review and metaanalysis of observational studies. Arch Dis Child 91:39–43
Alexy U (2007) Die Ernährung des gesunden Säuglings nach dem „Ernährungsplan für das 1. Lebensjahr“. Ernährungs Umschau 10:588–594
Alexy U, Drossard C, Remer T, Kersting M (2009) Iodine intake in the youngest: impact of commercial complementary food. Eur J Clin Nutr 63:1368–1370
Baech SB, Hansen M, Bukhave K et al (2003) Nonheme-iron absorption from a phytate-rich meal is increased by the addition of small amounts of pork meat. Am J Clin Nutr 77:173–179
Ballabriga AA, Schmidt E (1987) Actual trends of the diversification of infant feeding in industrialized Countries in Europe. Weaning: why, what, and when? Raven Press, Vevey 10:129–151
Beauchamp GK, Cowart BJ, Moran M (1986) Developmental changes in salt acceptability in human infants. Dev Psychobiol 19:17–25
Beauchamp GK, Moran M (1982) Dietary experience and sweet taste preference in human infants. Appetite 3:139–152
Beauchamp GK, Moran M (1984) Acceptance of sweet and salty tastes in 2-year-old children. Appetite 5:291–305
Berg A von, Filipiak-Pittroff B, Krämer U et al (2013) Allergies in high-risk schoolchildren after early intervention with cow’s milk protein hydrolysates: 10-year results from the German Infant Nutritional Intervention (GINI) study. J Allergy Clin Immunol 131:1565–1573
Bosset Murone AJ, Roulet M (2003) Kann Gemüse für Säuglinge gefährlich sein? Paediatrica 14:53–54
BfR (Bundesinstitut für Risikobewertung) (2003) Nitrat in diätetischen Lebensmitteln für Säuglinge und Kleinkinder – Neufestsetzung der Höchstmenge. http://www.bfr.bund.de/cm/208/nitrat_in_diaetetischen_lebensmitteln.pdf
Cameron SL, Heath ALM, Taylor RW (2012) How feasible is baby-led weaning as an approach to infant feeding? A review of the evidence. Nutrients 4:1575–1609
Carlsson A, Agardh D, Borulf S et al (2006) Prevalence of celiac disease: before and after a national change in feeding recommendations. Scand J Gastroenterol 41:553–558
Casey CE, Neifert MR, Seacat JM, Neville MC (1986) Nutrient intake by breast-fed infants during the first five days after birth. Am J Dis Child 140:933–936
Cook JD, Monsen ER (1976) Food iron absorption in human subjects. III. Comparison of the effect of animal proteins on nonheme iron absorption. Am J Clin Nutr 29:859–867
DAKJ (Deutsche Akademie für Kinder- und Jugendmedizin) (2007) Empfehlungen der Deutschen Akademie für Kinder- und Jugendmedizin zur Prävention der Milchzahnkaries. Monatsschr Kinderheilkd 155:544–548
Daly SEJ, Kent JC, Owens RA, Hartmann PE (1996) Frequency and degree of milk removal and the short-term control of human milk synthesis. Exp Physiol 81:861–875
Daly SEJ, Di Rosso A, Owens RA, Hartmann PE (1993) Degree of breast emptying explains changes in the fat content, but not fatty acid composition, of human milk. Exp Physiol 78:741–755
Daly SEJ, Owens RA, Hartmann PE (1993) The short-term synthesis and infant-regulated removal of milk in lactating women. Exp Physiol 78:209–220
Demmelmair D, Gruszfeld A, Dobrzanska et al (2009) Lower protein in infant formula is associated with lower weight up to age 2 y: a randomized clinical trial. Am J Clin Nutr 89:1836–1845
Desor JA, Maller O, Andrews K (1975) Ingestive responses of human newborns to salty, sour, and bitter stimuli. J Comp Physiol Psychol 85:966–970
Desor JA, Maller O, Turner R (1973) Taste in acceptance of sugars by human infants. J Comp Physiol Psychol 84:496–501
Dewey KG (1998) Growth characteristics of breast-fed compared to formula-fed infants. Biol Neonate 74:94–105
Dewey KG (2003) Is breastfeeding protective against child obesity? J Hum Lact 19:9–18
Dewey KG (2009) Infant feeding and growth. Adv Exp Med Biol 639:57–66
Dewey KG, Heinig MJ, Nommsen LA et al (1992) Growth of breast-fed and formula-fed infants from 0 to 18 months: the DARLING study. Pediatrics 89:1035–1041
Dewey KG, Peerson JM, Brown KH et al (1995) Growth of breast-fed infants deviates from current reference data: a pooled analysis of US, Canadian, and European data sets. Pediatrics 96:495–503
Dewey K (2001) Nutrition, growth, and complementary feeding of the breastfed infant. Pediatr Clin North Am 48:87–104
Dewey KG, Nommsen-Rivers LA, Heinig MJ, Cohen RJ (2003) Risk factors for suboptimal infant breastfeeding behavior, delayed onset of lactation, and excess neonatal weight loss. Pediatrics 112:607–619
DGAKI und ÄDA (2008) Leitlinie der Arbeitsgruppe Nahrungsmittelallergie der DGAKI und des ÄDA: Vorgehen bei vermuteter Nahrungsmittelallergie bei atopischer Dermatitis. http://www.uni-duesseldorf.de/AWMF/ll/061-010.htm. letzte Überarbeitung 04/2008
DGAKI (Deutsche Gesellschaft für Allergologie und klinische Immunologie e. V.), DGKJ (Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin e. V.), DDG (Deutsche Dermatologische Gesellschaft) (2009) S3 Leitlinie Allergieprävention vom 01.03.2009, Registernummer 061 – 016. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/061-016_S3_Allergiepraevention_03-2009_03-2014.pdf
Diätverordnung in der Fassung der Bekanntmachung vom 28. April 2005 (BGBl. I S. 1161), die zuletzt durch Artikel 1 der Verordnung vom 1. Oktober 2010 (BGBl. I S. 1306-1307) geändert worden ist. http://www.gesetze-im-internet.de/bundesrecht/di_tv/gesamt.pdf
Dube K, Schwartz J, Mueller MJ et al (2010) Complementary food with low (8 %) or high (12 %) meat content as source of dietary iron: a double-blinded randomized controlled trial. Eur J Nutr 49:11–18
Dube K, Schwartz J, Mueller MJ et al (2010) Iron intake and iron status in breastfed infants during the first year of life. Clin Nutr 29:773–778
Dulon M, Kersting M, Schach S (2001) Duration of breastfeeding and associated factors in Western and Eastern Germany. Acta Paediatr 90:931–935
EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA) (2009) Scientific Opinion on the appropriate age for introduction of complementary feeding of infants. EFSA J 7:1423 [38 pp.]. doi:10.2903/j.efsa.2009.1423. http://www.efsa.europa.eu
EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (2009) Scientific opinion DHA and ARA and visual development. Scientific substantiation of a healthclaim related to docosahexaenoic acid (DHA) and arachidonic acid (ARA) and visual development pursuant to Article14 of Regulation (EC) No 1924/2006. EFSA J 941:1–14
EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (2009) Scientific opinion of the panel on dietetic products, nutrition and allergies on a request from Merck Selbstmedikation GmbH on DHA and support of the cognitive development of the unborn child and breastfed infant. EFSA J 1007:1–14
European Union (2013) COMMISSION DIRECTIVE 2013/46/EU of 28 August 2013 amending Directive 2006/141/EC with regard to protein requirements for infant formulae and follow-on formulae. Off J Eur Union L 230/16−L 230/17
Ernährungskommission der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin (2004) Hinweise zur Zubereitung und Handhabung von Säuglingsnahrungen. http://www.dgkj.de/wissenschaft/stellungnahmen/meldungsdetail/hinweise_zur_zubereitung_und_handhabung_von_saeuglingsnahrungen/abgerufen. Zugegriffen: 04. Apr. 2014
Ernährungskommission der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin, Ernährungskommission der Schweizerischen Gesellschaft für Pädiatrie (2009) Stellungnahme zur Verwendung von Säuglingsnahrungen auf Sojaeiweißbasis. Monatsschr Kinderheilkd 154:913–916
Ernährungskommission der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin (DGKJ), Ernährungskommission der Österreichischen Gesellschaft für Kinder- und Jugendheilkunde (ÖGKJ), Ernährungskommission der Schweizerischen Gesellschaft für Pädiatrie (SGP) (2009) Empfehlungen zu Prä – und Probiotika in Säuglingsanfangsnahrungen. Monatsschr Kinderheilkd. doi:10.1007/s00112-008-1942-1. 27. Feb. 2009
Ernährungskommission der Deutschen Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin (DGKJ) (2013) Vitamin-K-Prophylaxe bei Neugeborenen. Monatsschr Kinderheilkd 161:351–353
ESPGHAN Committee on Nutrition, Braegger C, Chmielewska A et al (2011) Supplementation of infant formula with probiotics and/or prebiotics: a systematic review and comment by the ESPGHAN Committee on Nutrition. Pediatr Gastroenterol Nutr 52:238–250
ESPGHAN Committee on Nutrition, Agostoni C, Axelsson I et al (2006) Soy protein infant formulae and follow-on formulae: a commentary by the ESPGHAN Committee on Nutrition. Pediatr Gastroenterol Nutr 42:352–361
FAO (1972) Milk and milk products in human nutrition. Food and agriculture organization. FAO, Rome
Filipiak B, Zutavern A, Koletzko S et al (2007) Solid food introduction in relation to eczema: results from a four-year prospective birth cohort study. J Pediatr 151:352–358
Friedemann M (2009) Epidemiology of invasive neonatal Cronobacter (Enterobacter sakazakii) infections. Eur J Clin Microbiol Infect Dis 28:1297–1304
Geleijnse JM, Hofman A, Witteman JC et al (1997) Long-term effects of neonatal sodium restriction on blood pressure. Hypertension 29:913–917
Glover J, Sandilands M (1990) Supplementation of breastfeeding infants and weight loss in hospital. J Hum Lact 6:163–166
Greer FR, Sicherer SH, Burks AW (2008) Effects of early nutritional interventions on the development of atopic disease in infants and children: the role of maternal dietary restriction, breastfeeding, timing of introduction of complementary foods hydrolyzed formulas. Pediatrics 121:183–191
Grübl A (2000) Sind Karotten als frühe Beikost bei Atopierisikokindern ein Allergierisiko? Pädiat Prax 58:685
Günther AL, Remer T, Kroke A, Buyken AE (2007) Early protein intake and later obesity risk: which protein sources at which time points throughout infancy and childhood are important for body mass index and body fat percentage at 7 y of age? Am J Clin Nutr 86:1765–1772
Guez S, Chiarelli G, Menni F et al (2012) Severe Vitamin B12 deficiency in an exclusively breastfed 5-month-old Italian infant born to a mother receiving multivitamin supplementation during pregnancy. BMC Pediatr 12:85
Hackenberg A, Huppertz HI (2004) Kasuistik – Vitamin-B12-Mangel durch vegane Ernährung der Mutter. Pädiatrie Hautnah 4:212–215
Hallberg L, Brune M, Rossander L (1986) Effect of ascorbic acid on iron absorption from different types of meals. Studies with ascorbic-acid-rich foods and synthetic ascorbic acid given in different amounts with different meals. Hum Nutr Appl Nutr 40:97–113
Hallberg L, Brune M, Rossander L (1989) Iron absorption in man: ascorbic acid and dose-dependent inhibition by phytate. Am J Clin Nutr 49:140–144
Hallberg L, Brune M, Erlandsson M et al (1991) Calcium: effect of different amounts on nonheme- and heme-iron absorption in humans. Am J Clin Nutr 53:112–119
Hilbig A, Lentze MJ, Kersting M (2012) Einführung und Zusammensetzung der Beikost – wissenschaftliche Evidenz und praktische Empfehlungen in Deutschland. Monatsschr Kinderheilkd 160:1089–1095
Hilbig A, Alexy U, Kersting M (2014) Beikost: Breimahlzeiten oder Finger Food? Monatsschr Kinderheilkd (im Druck)
Hofman A, Hazebroek A, Valkenburg HA (1983) A randomized trial of sodium intake and blood pressure in newborn infants. JAMA 250:370–373
Ivarsson A, Persson LA, Nyström L et al (2000) Epidemic of celiac disease in Swedish children. Acta Paediatr 89:165–171
Ivarsson A, Hernell O, Stenlund H, Persson LA (2002) Breastfeeding protects against celiac disease. Am J Clin Nutr 75:914–921
Kersting M, Alexy U, Clausen K (2012) Kinderernährung heute: Grundlagen und lebensmittelbezogene Ernährungsrichtlinien. Kinder Jugendarzt 43:433–437
Kersting M (2013) Alternative Ernährung. In: Rodeck B, Zimmer KP (Hrsg) Pädiatrische Gastroenterologie, Hepatologie und Ernährung, 2. überarb. Aufl. Springer, Berlin, S 605–609
Koletzko B, Bauer CP, Brönstrup A et al (2013) Säuglingsernährung und Ernährung der stillenden Mutter. Aktualisierte Handlungsempfehlungen des Netzwerks Gesund ins Leben – Netzwerk Junge Familie, ein Projekt von IN FORM. Monatsschr Kinderheilkd 161:237–246
Koletzko B, Kries R von, Closa R et al (2009) Lower protein in infant formula is associated with lower weight up to age 2 y: a randomized clinical trial. Am J Clin Nutr 89:1836–1845
Koletzko B, Kries R von, Monasterolo RC et al (2009) Infant feeding and later obesity risk. Adv Exp Med Biol 646:15–29
Kramer M, Kakuma R (2002) Optimal duration of exclusive breast-feeding. Cochrane Database Syst Rev 1:CD003517
Kramer MS, Guo T, Platt RW et al (2004) Feeding effects on growth during infancy. J Pediatr 145:600–605
Kull I, Bergstrom A, Lilja G et al (2006) Fish consumption during the first year of life and development of allergic diseases during childhood. Allergy 61:1009–1015
Largo R (2007) Wachstum und Entwicklung. In: Lentze MJ, Schaub J, Schulte F, Spranger J (Hrsg) Pädiatrie Grundlagen und Praxis. Springer, Berlin, S 8–62
Lee J, Seto D, Bielory L (2008) Meta-analysis of clinical trials of probiotics for prevention and treatment of pediatric atopic dermatitis. J Allergy Clin Immunol 121:116–121
Liem DG, Mennella JA (2002) Sweet and sour preferences during childhood: role of early experiences. Dev Psychobiol 41:388-395
Macdonald PD, Ross SRM, Grant L, Young D (2003) Neonatal weight loss in breast and formula fed infants. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 88:F472–F476
Maier AS, Chabanet C, Schaal B et al (2008) Breastfeeding and experience with variety early in weaning increase infants‘ acceptance of new foods for up to two months. Clin Nutr 27:849–857
Makrides M, Neumann MA, Jeffrey B et al (2000) A randomized trial of different ratios of linoleic to alpha-linolenic acid in the diet of term infants: effects on visual function and growth. Am J Clin Nutr 71:120–129
Maller O, Desor JA (1973) Effect of taste on ingestion by human newborns. Symp Oral Sens Percept 4:279–291
Mariani A, Chalies S, Jeziorski E et al (2009) Consequences of exclusive breastfeeding in vegan mother newborn – case report. Arch Pediatr 16:1461–1463
Monsen ER (1988) Iron nutrition and absorption: dietary factors which impact iron bioavailability. J Am Diet Assoc 88:786–790
Neifert MR (2001) Prevention of breast-feeding tragedies. In: Breastfeeding 2001. Part II. The management of breastfeeding. Pediatr Clin North Am 48:273–296
Neville MC (2001) Anatomy and physiology of lactation. In: Schanler RJ (Hrsg) Breastfeeding 2001. Part I. The evidence for breastfeeding. Pediatr Clin North Am 48:13–34
Neville MC, Keller RP, Seacat J et al (1988) Studies in human lactation: milk volumes in lactating women during the onset of lactation and full lactation. Am J Clin Nutr 48:1375–1386
Nisbett RE, Gurwitz SB (1970) Weight, sex, and the eating behavior of human newborns. J Comp Physiol Psychol 73:245–253
Norris JM, Barriga K, Taki I et al (2005) Risk of celiac disease autoimmunity and timing of gluten introduction in the diet of infants at increased risk of disease. JAMA 293:2343–2351
Osborn DA, Sinn JKH (2006) Formulas containing hydrolysed protein for prevention of allergy and food intolerance in infants. Cochrane Database of Systematic Reviews 4:CD003664. doi:10.1002/14651858.CD003664.pub3
Osborn DA, Sinn JKH (2006) Soy formula for prevention of allergy and food intolerance in infants. Cochrane Database of Syst Rev 4:CD003741. doi:10.1002/14651858.CD003741.pub4
Osborn DA, Sinn JKH (2007) Prebiotics in infants for prevention of allergic disease and food hypersensitivity. Cochrane Database Syst Rev 4:CD006474. doi:10.1002/14651858.CD006474.pub2
Osborn DA, Sinn JKH (2007) Probiotics in infants for prevention of allergic disease and food hypersensitivity. Cochrane Database of Syst Rev 4:CD006475. doi:10.1002/14651858.CD006475.pub2
Poets A, Steinfeldt R, Poets CF (2011) Sudden deaths and severe apparent life-threatening events in term infants within 24 hours of birth. Pediatrics 127:e869–e873
Poole JA, Barriga K, Leung DY et al (2006) Timing of initial exposure to cereal grains and the risk of wheat allergy. Pediatrics 117:2175–2182
Righard L, Alade MO (1992) Sucking technique and its effect on success of breastfeeding. Birth 19:185–189
Rodriguez G, Ventura P, Samper MP et al (2000) Changes in body composition during the initial hours of life in breast-fed healthy term newborns. Biol Neonate 77:12–16
Roed C, Skovby F, Lund AM (2009) Severe vitamin B12 deficiency in infants breastfed by vegans. Ugeskr Laeger 171:3099–3101
Schenck U v, Bender-Götze C, Koletzko B (1996) Vitamin B12 Mangel gestillter Kinder bei streng vegetarischer mütterlicher Ernährung. In: Koletzko B (Hrsg) Alternative Ernährung bei Kindern in der Kontroverse. Springer, Berlin, S 215–230
Schubiger G, Schwarz U, Tönz O (1997) UNICEF/WHO baby-friendly hospital initiative: does the use of bottles and pacifiers in the neonatal nursery prevent successful breastfeeding? Neonatal Study Group. Eur J Pediatr 156:874–877
Steiner JE (1979) Human facial expressions in response to taste and smell stimulation. Adv Child Dev Behav 13:257–295
Szajewska H, Horvath A (2010) Meta-analysis of the evidence for a partially hydrolyzed 100 % whey formula for the prevention of allergic diseases. Curr Med Res Opin 26:423–437
Tanzi MG, Gabay MP (2002) Association between honey consumption and infant botulism. Pharmacotherapy 22:1479–1483
Aa LB van der, Heymans HS, Aalderen WM van et al (2010) Effect of a new synbiotic mixture on atopic dermatitis in infants: a randomized-controlled trial. Clin Exp Allergy 40:795–804
Varendi H, Porter RH, Winberg J (1994) Does the newborn baby find the nipple by smell? Lancet 344:989–990
Verordnung (EG) Nr. 1881/2006 DER KOMMISSION vom 19. Dezember 2006 zur Festsetzung der Höchstgehalte für bestimmte Kontaminanten in Lebensmitteln. Amtsblatt der Europäischen Union vom 20.12. 2006, L362/5
Wabitsch M, Koletzko B, Moß A (2011) Ernährungskommission, Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin (2011) Vitamin-D-Versorgung im Säuglings-, Kindes- und Jugendalter. Monatsschr Kinderheilkd. doi:10.1007/s00112-011-2407-5
Weber M, Grote V, Closa-Monasterolo R et al (2014) Lower protein content in infant formula reduces BMI and obesity risk at school age: follow-up of a randomized trial. DOI 10.3945/ajcn.113.064071
Winberg J (2001) Das Stillen und der Austausch von Signalen zwischen Mutter und Kind – eine entwicklungsgeschichtliche und neuroendokrinologische Betrachtung. In:Stillen und Muttermilchernährung. Gesundheitsförderung konkret, Bd 3. Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA), Köln
Zutavern A, Mutius E von, Harris J et al (2004) The introduction of solids in relation to asthma and eczema. Arch Dis Child 89:303–308
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Interessenkonflikt. C. Bührer erhielt finanzielle Mittel zur Durchführung von Symposien, Vortragshonorare und Reisekostenerstattungen von den Firmen Milupa, Nutricia, Nestlé und Humana. F. Jochum führte Forschungsvorhaben durch, organisierte Symposien und hielt Vorträge finanziert durch verschiedene Hersteller von Säuglingsnahrung und parenteraler Ernährungsprodukte. M. Kersting führte Forschungsvorhaben durch und hielt Vorträge, finanziert durch verschiedene Unternehmen der Nahrungsmittelindustrie. Die Zuwendungen gingen an das Forschungsinstitut für Kinderernährung. B. Koletzko ist Mitglied der Nationalen Stillkommission und räumt ein, für das Stillen voreingenommen zu sein. Die Ludwig-Maximilians-Universität München und ihr Mitglied B. Koletzko erhielten finanzielle Unterstützung für wissenschaftliche und edukative Projekte durch Hersteller von Säuglingsnahrungen (Abbott, Danone, Fonterra, Hipp, Mead Johnson, Nestlé), überwiegend als Teil und im Rahmen öffentlich geförderter Forschungsprojekte mit finanzieller Förderung durch die Europäische Kommission, das Bundesministerium für Bildung und Forschung und die Deutsche Forschungsgemeinschaft. W. Mihatsch hat folgende Firmen oder Institutionen wissenschaftlich beraten, mit ihnen Studien durchgeführt, Symposien organisiert oder von ihnen Vortragshonorare oder Reisespesenerstattungen erhalten: AlzChem, Ardeypharm, Baxter, Danone, DMS, FHI, HIPP, Humana, Mead Johnson, Nestle, Milupa, Numico und Pfizer. T. Reinehr erhielt Vortragshonorare von den Firmen Nestle und Hipp. O. Genzel-Boroviczény, T. Kauth, H. Przyrembel und P. Zimmer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Bührer, C., Genzel-Boroviczény, O., Jochum, F. et al. Ernährung gesunder Säuglinge. Monatsschr Kinderheilkd 162, 527–538 (2014). https://doi.org/10.1007/s00112-014-3129-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-014-3129-2