Advertisement

Monatsschrift Kinderheilkunde

, Volume 162, Issue 2, pp 137–145 | Cite as

Infektionen der oberen Atemwege

  • M.A. RoseEmail author
Leitthema

Zusammenfassung

Hintergrund

Infektionen der oberen Atemwege tragen erheblich insbesondere zur frühkindlichen Morbidität bei, sind die häufigste Ursache für Krankenhausaufenthalte bei unter 4-jährigen Kindern, führen oft zu therapeutischer Polypragmasie und sind eine der häufigsten Verschreibungsursachen für Antibiotika. Ihr Schweregrad variiert von milden, selbstlimitierenden Verläufen bis hin zu potenziell lebensbedrohlichen Atemwegsverlegungen.

Diagnose

Der behandelnde Arzt kann häufig ausschließlich auf der Grundlage von Anamnese und körperlichem Untersuchungsbefund die richtige Diagnose stellen. Der Einsatz zusätzlicher diagnostischer Verfahren (Labor, Bildgebung) sollte unklaren Fällen vorbehalten bleiben.

Therapie

Die zu veranlassende Therapie sollte sich an evidenzbasierten Empfehlungen orientieren. Insbesondere Antibiotika sollten restriktiv eingesetzt werden. Bei drohender Verlegung der Atemwege wird eine intensivmedizinische Intervention erforderlich. Da sich virale und bakterielle Infektionen unter ähnlichen klinischen Bildern präsentieren können, ist es sinnvoll, die relevanten Krankheitsbilder unter topographischen Gesichtspunkten abzuhandeln.

Prävention

Durch konsequente Umsetzung der STIKO-Empfehlungen (STIKO: Ständige Impfkommission am Robert Koch-Institut) lässt sich ein erheblicher Teil schwerer Atemwegsinfektionen verhindern.

Schlüsselwörter

Obere Atemwegsinfektionen Rhinosinusitis Lemierre-Syndrom Ludwig-Angina Selbstmedikation 

Upper airway infections

Abstract

Background

Upper airway infections contribute significantly to paediatric morbidity and hospitalization especially of young children, are often treated polypragmatically, and are one of the main reasons for antibiotic prescriptions. The severity varies between mild, self-limiting and potentially life-threatening airway obstructions.

Diagnosis

The physician involved can normally make the right diagnosis based on the patient′s history and physical findings; additional diagnostic procedures (blood tests, imaging) should be restricted to unclear cases.

Therapy

Antibiotic stewardship should be applied. Imminent airway obstruction will require early and competent paediatric intensive care interventions. Since viral and bacterial upper airway infections can present with similar features, it is useful to approach them under topographical aspects.

Prevention

Following immunization recommendations can prevent an enormous amount of severe potentially life threatening airway infections.

Keywords

Upper airway infections Rhinosinusitis Lemierre′s syndrome Ludwig′s angina Over-the-counter drugs 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. M.A. Rose hat Unterstützung für wissenschaftliche Projekte und Vortragshonorare der Firmen Abbott/Abbvie, AstraZeneca, GSK, Infectopharm, Novartis Vaccine, SPMSD, Symbiopharm, Wyeth/Pfitzer erhalten. Dies hat keine Auswirkungen auf die im Beitrag dargestellten Inhalte. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor. Alle nationalen Richtlinien zur Haltung und zum Umgang mit Labortieren wurden eingehalten und die notwendigen Zustimmungen der zuständigen Behörden liegen vor.

Literatur

  1. 1.
    American Academy of Family Physicians (2004) The strength-of-recommendation taxonomy (SORT). AAFP, Leawood, KS, http:/www.aafp.org/afp/2004/0201/p548.html. Zugegriffen: 22.01.2014Google Scholar
  2. 2.
    Bjornson C, Russell K, Vandermeer B et al (2013) Nebulized epinephrine for croup in children. Cochrane Database Syst Rev 10:CD006619. DOI 10.1002/14651858.CD006619.pub3PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Clemens CJ, Taylor JA, Almquist JR et al (1997) Is an antihistamine-decongestant combination effective in temporarily relieving symptoms of the common cold in preschool children? J Pediatr 130:463–466CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Deutsche Gesellschaft für pädiatrische Infektiologie (DPGI) (2013) DGPI Handbuch Infektionen bei Kindern und Jugendlichen, 6. Aufl. Thieme, Stuttgart New York, S 574, 606–610Google Scholar
  5. 5.
    Fashner J, Ericson K, Werner S (2012) Treatment of the common cold in children and adults. Am Fam Physician 86:153–159PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Food and Drug Administration (2013) FDA statement following CHPA′s announcement on nonprescription over-the-counter cough and cold medicines in children. FDA, Silver Spring. http://www.fda.gov/newsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/2008/ucm116964.htm. Zugegriffen: 10.01.2013Google Scholar
  7. 7.
    Garbutt JM, Conlon B, Sterkel R et al (2013) The comparative effectiveness of prednisolone and dexamethasone for children with croup: a community-based randomized trial. Clin Pediatr (Phila) 52:1014–1021Google Scholar
  8. 8.
    Glezen P, Gaglani MJ, Kozinetz CA, Piedra PA (2010) Direct and indirect effectiveness of influenza vaccination delivered to children at school preceding an epidemic caused by 3 new influenza virus variants. J Infect Dis 202:1626–1633CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Heikkinen T, Jarvinen A (2003) The common cold. Lancet 361:51–59CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Hemilä H, Chalker E, Douglas B (2007) Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev 3:CD000980PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Hopkins A, Lahiri T, Salerno R et al (2006) Changing epidemiology of life-threatening upper airway infections: the re-emergence of bacterial tracheitis. Pediatrics 118:1418–1421CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Hutton N, Wilson MH, Mellits ED et al (1991) Effectiveness of an antihistamine-decongestant combination for young children with the common cold: a randomized, controlled clinical trial. J Pediatr 118:125–130CrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Kairys SW, Olmstead EM, O′Connor GT (1989) Steroid treatment of laryngotracheitis: a meta-analysis of the evidence from randomized trials. Pediatrics 83:683–693PubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Kesson AM (2007) Respiratory virus infections. Paediatr Respir Rev 8:240–248CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Kneen R, Nguyen MD, Solomon T et al (2004) Clinical features und predictors of diphteritic cardiomyopathy in Vietnamese children. Clin Infect Dis 39:1591–1598CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Kurugöl A, Akilli M, Bayram N, Koturoglu G (2006) The prophylactic and therapeutic effectiveness of zinc sulphate on common cold in children. Acta Paediatr 95:1175–1181CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Lemierre A (1936) On certain septicaemias due to anaerobic organisms. Lancet 1:701–703CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Paul IM, Beiler J, McMonagle A et al (2007) Effect of honey, dextromethorphan, and no treatment on nocturnal cough and sleep quality for coughing children and their parents. Arch Pediatr Adolesc Med 161:1140–1146CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Robohm C, Ruff C (2012) Diagnosis and treatment of the common cold in pediatric patients. JAAPA 25:43–47CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    Ruohola A, Waris M, Allander T et al (2009) Viral etiology of common cold in children, Finland. Emerg Infect Dis 15:344–345CrossRefPubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Salomone FN, Bobbitt DB, Myer CM et al (2004) Bacterial tracheitis re-examined: is there a less severe manifestation? Otolaryngol Head Neck Surg 131:871–876CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Shadkam NM, Mozaffari-Khosravi H, Mozayan MR (2010) A comparison of the effect of honey, dextromethorphan, and diphenhydramine on nightly cough and sleep quality in children and their parents. J Altern Complement Med 16:787–793CrossRefPubMedGoogle Scholar
  23. 23.
    Singh M, Das RR (2011) Zinc for the common cold. Cochrane Database Syst Rev 2:CD001364PubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Slapak I, Skoupá J, Strnad P, Horník P (2008) Efficacy of isotonic nasal wash (seawater) in the treatment and prevention of rhinitis in children. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 134:67–74CrossRefPubMedGoogle Scholar
  25. 25.
    Smith SM, Schroeder K, Fahey T (2008) Over the counter medications for acute cough in children and adults in ambulatory settings. Cochrane Database Syst Rev 1:CD001831PubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Stevens D, Ma Y, Salmi DB et al (2007) Impact of antibiotics on expression of virulence-associated exotoxin genes in methicillin-sensitive and methicillin-resistant Staphylococcus aureus. J Infect Dis 195:202–211CrossRefPubMedGoogle Scholar
  27. 27.
    Sutter Al, Lemiengre M, Campbell H, Mackinnon HF (2003) Antihistamines for the common cold. Cochrane Database Syst Rev 3:CD001267PubMedGoogle Scholar
  28. 28.
    Wierzbicka M, Jackowska J, Bartochowska A et al (2011) Effectiveness of cidofovir intralesional treatment in recurrent respiratory papillomatosis. Eur Arch Otorhinolaryngol 268:1305–1311CrossRefPubMedCentralPubMedGoogle Scholar
  29. 29.
    Zhang L, Sanguebsche LS (2005) The safety of nebulisation with 3 to 5 ml of adrenaline (1:1000) in children: an evidence-based review. J Pediatr (Rio J) 81:193–197Google Scholar
  30. 30.
    Zooron R, Sidani M, Murray J (2011) Croup: an overview. Am Fam Physician 83:1067–1073Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2014

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Kinder- und JugendmedizinSana-Klinikum OffenbachOffenbachDeutschland
  2. 2.Johann Wolfgang Goethe-Universität FrankfurtFrankfurt am MainDeutschland

Personalised recommendations