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Österreichisches Forschungsnetzwerk für Arzneimittelforschung (O.K.ids)

Rahmenbedingungen, Ziele und ein europäischer Rundumblick

Austrian research network for pharmaceutical research (O.K.ids)

General framework, goals and European perspective

  • Leitthema
  • Published:
Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Europäische Rahmenbedingungen

Mit Inkrafttreten der „Paediatric Regulation“ [Verordnung (EG) Nr. 1901/2006] im Januar 2007 wurde auf europäischer Ebene und in der Folge von den Mitgliedsstaaten eindeutig politischer Wille gezeigt, das Dilemma der Kindermedikation trotz des ethischen Spannungsfelds im Umfeld von Studien einer Lösung zuzuführen. Seit Juli 2008 besteht in ganz Europa die Verpflichtung zur Durchführung von Kinderstudien.

Maßnahmen in Österreich

In Österreich wurden im Rahmen des vom Bundesministerium für Gesundheit 2010 initiierten Kindergesundheitsdialogs in einer Arbeitsgruppe mit Interessenvertretern aus Politik, Behörde, Industrie, Vertretern der klinischen Koordinierungszentren der Universitäten und akademischen Experten Voraussetzungen, Ziele, Inhalte und Kernaufgaben für eine österreichweite Plattform zur Durchführung von Arzneimittelstudien bei Kindern und Jugendlichen definiert. Zu diesem Zweck gründete die Österreichische Gesellschaft für Kinder und Jugendheilkunde (ÖGKJ) das Kinderarzneimittelforschungsnetzwerk O.K.ids, um einen österreichischen Beitrag zur gemeinsamen Bewältigung des bestehenden Defizits an ordnungsgemäß zugelassenen Kindermedikamenten zu leisten. Als Basis wurden die in einem Zeitraum von 5 Jahren durchgeführten Studien mit Einschluss von Kindern und Jugendlichen in Österreich ausgewertet, womit wichtige Vergleichswerte für die angestrebten künftigen Entwicklungen erarbeitet wurden.

Abstract

European framework

When the Paediatric Regulation (Regulation (EC) No. 1901/2006) went into effect in January 2007 a clear signal was sent to the European Member States that the dilemma of medicinal drugs for children and young people needs to be solved in spite of the ethical reservations to perform clinical trials in minors. Since 2008, there is the obligation to run clinical trials with children in Europe.

Actions in Austria

In Austria the Ministry of Health initiated a dialogue on Children’s Health Issues in 2010 by establishing a working group with stakeholders from politics, regulators, pharmaceutical industry, heads of the university-based coordinating clinical trial units and academic experts to define prerequisites, goals as well as duties and responsibilities for a platform in Austria to foster clinical trials and drug development with and for children and young people. The Austrian Society for Care in Children and Adolescents (ÖGKJ) founded the paediatric research network O.K.ids as an Austrian contribution to solve the deficit of approved medicinal drugs for children. An analysis was undertaken on academic and industry-sponsored clinical trials run in Austria in age groups up to 18 years over a period of 5 years to generate baseline data of the current situation and as a reference for the expected future developments.

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Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Abbreviations

AGES:

Agentur für Gesundheit und Ernährungssicherheit

AMG:

Arzneimittelgesetz

BMG:

Bundesministerium für Gesundheit

BMWF :

Bundesministerium für Wissenschaft und Forschung

CRCS:

Clinical Research Center Salzburg GmbH

CRF:

„Case report form“

EG:

Europäische Gemeinschaft

EMA:

„European Medicines Agency“

EnprEMA :

„European Network of Paediatric Research at the European Medicines Agency“

EU:

Europäische Union

EudraCT :

„EU clinical trials register“

FDA:

„Unites States Food and Drug Administration“

GCP:

„Good clinical practice“

KKS:

Koordinierungszentren für Klinische Studien

ÖGKJ:

Österreichische Gesellschaft für Kinder und Jugendheilkunde

O.K.ids :

Organisation für Kinderarzneimittelforschung in Österreich

PHARMIG :

Verband der pharmazeutischen Industrie Österreichs

SAE:

„Severe adverse event“

S²IRP :

„Studies and statistics for integrated research and projects“

WHO:

„World Health Organization“

Literatur

  1. Conroy S, Choonara I, Impicciatore P et al (2000) Survey of unlicensed and off label drug use in paediatric wards in European countries. European Network for Drug Investigation in Children. BMJ 320:79. http://www.bmj.com. Zugegriffen: 04.03.2013

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  3. European Parliament and Council (1999) Verordnung (EG) Nr. 141/2000 des Europäischen Parlaments und des Rates vom 16. Dezember 1999 über Arzneimittel für seltene Leiden. European Parliament and Council, Brüssel. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2000R0141:20090807:DE:PDF. Zugegriffen: 04.03.2013

  4. European Parliament and Council (2006) Regulation (EC) No 1901/2006 of the European Parliament and of the Council of 12 December 2006 on medicinal products for paediatric use and amending regulation (EEC) no 1768/92, Directive 2001/20/EC, Directive 2001/83/EC and Regulation (EC) no 726/2004. European Parliament and Council, Brüssel. http://www.emea.europa.eu/docs/en_GB/document_library/Other/2012/02/WC500123158.pdf. Zugegriffen: 04.03.2013

  5. Mukattash T, Hawwa AF, Trew K, McElnay JC (2011) Healthcare professional experiences and attitudes on unlicensed/off-label paediatric prescribing and paediatric clinical trials. Eur J Clin Pharmacol 67:449–461

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Danksagung

Wir danken Frau Dr. Ilona Reischl und Frau Dr. Barbara Zemann (Bundesamt für Sicherheit im Gesundheitswesen/AGES Medizinmarktaufsicht) für die Zurverfügungstellung der Basalwerte der Auswertung über Kinderstudien.

Interessenkonflikt

Die korrespondierende Autorin gibt für sich und ihre Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Correspondence to R. Ladenstein MBA, cPM.

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Ladenstein, R., Lagler, F., Pleiner-Duxneuner, J. et al. Österreichisches Forschungsnetzwerk für Arzneimittelforschung (O.K.ids). Monatsschr Kinderheilkd 161, 316–324 (2013). https://doi.org/10.1007/s00112-012-2792-4

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