Zusammenfassung
Die Europäische Gesellschaft für kindliche Gastroenterologie, Hepatologie und Ernährung (ESPGHAN) gab 2006 Empfehlungen für die Ernährung Frühgeborener nach der Entlassung heraus. Basierend auf diesen und nach dem Stand der Literatur erarbeiteten die Ernährungskommission und die Arbeitsgruppe Neonatologie der ÖGKJ eine Richtlinie zur Ernährung von Frühgeborenen nach der Entlassung aus dem Krankenhaus. Ziel dabei ist, dem ehemaligen Frühgeborenen ein optimales Wachstum zu ermöglichen, aber ein zu hohes Nährstoffangebot mit möglichen Langzeitkonsequenzen zu vermeiden. Hierfür scheint ein individuelles Vorgehen je nach Gedeihen während des Krankenhausaufenthalts sinnvoll. Frühgeborene mit adäquatem Wachstum während des Krankenhausaufenthalts sollen bis zum Geburtstermin mit angereicherter Muttermilch bzw. Entlassungsnahrung ernährt werden. Frühgeborene mit bis zur Entlassung nicht adäquater Gewichtszunahme sollen bis zur korrigierten 52. Schwangerschaftswoche angereicherte Muttermilch bzw. eine spezielle Entlassungsnahrung erhalten. Angereicherte Muttermilch bzw. Stillen sind gegenüber industriell gefertigter Formulanahrung zu bevorzugen. Darüber hinaus sollen alle Frühgeborenen zumindest im ersten halben Jahr zusätzlich Eisen- und Vitaminsupplementierung erhalten.
Abstract
In 2006 the European Society for Pediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) published recommendations for the nutrition of premature infants after discharge. Based on these recommendations and according to the currently available evidence, the Nutrition Committee and the Neonatology Task Force of the Austrian Society of Pediatrics and Adolescent Medicine have formulated a position paper for feeding premature infants after hospital discharge. The aim is to support optimal growth of premature infants and also to avoid overfeeding and the associated negative long-term consequences. Therefore an individual feeding regimen according to the growth pattern until discharge is useful and necessary. Infants with appropriate growth during hospital stay should receive fortified breast milk or postdischarge formulas until term corrected for prematurity. Premature infants with poor growth during hospital stay should receive fortified breast milk or postdischarge formulas until the corrected 52nd week of gestation. Feeding of fortified breast milk or breastfeeding should always be the preferred source of nutrition in contrast to formulas. In addition all premature infants should receive iron and multivitamin supplements at least during the first half year of life.
Literatur
AAP Committee on Nutrition, Kleinman RE (ed) (2009) Pediatric nutrition handbook, 6. Aufl. American Academy of Pediatrics, Elk Grove Village
Agostoni C, Decsi T, Fewtrell M et al (2008) Complementary feeding: a commentary by the ESPGHAN Committee on Nutrition. J Pediatr Gastroenterol Nutr 46(1):99–110
Agostoni C, Buonocore G, Carnielli VP et al (2010) Enteral nutrient supply for preterm infants: commentary from the European Society of Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition Committee on Nutrition. J Pediatr Gastroenterol Nutr 50(1):85–91
Atkinson S (1995) The effects of gestational stage at delivery on human milk components. In: Jensen RG (Hrsg) Handbook of milk composition. Academic Press, San Diego
California Perinatal Quality Care Collaborative (cpqcc) (2008) Nutritional support of the VLBWiInfant, rev. December 2008. cpqcc, Stanford, http://www.cpqcc.org/quality_improvement/qi_toolkits/nutritional_support_of_the_vlbw_infant_rev_december_2008. Zugegriffen: Januar 2012
Ehrenkranz RA, Gettner PA, Nelli CM et al (1992) Iron absorption and incorporation into red blood cells by very low birth weight infants: studies with the stable isotope 58Fe. J Pediatr Gastroenterol Nutr 15(3):270–278
ESPGHAN Committee on Nutrition, Aggett PJ, Agostoni C et al (2006) Feeding preterm infants after hospital discharge: a commentary by the ESPGHAN Committee on Nutrition. J Pediatr Gastroenterol Nutr 42(5):596–603
Fenton TR (2003) A new growth chart for preterm babies: Babson and Benda’s chart updated with recent data and a new format. BMC Pediatr 3:13
Gartner LM, Morton J, Lawrence RA et al (2005) Breastfeeding and the use of human milk. Pediatrics 115(2):496–506
Greer FR (2007) Post-discharge nutrition: what does the evidence support? Semin Perinatol 31(2):89–95
Hylander MA, Strobino DM, Dhanireddy R (1998) Human milk feedings and infection among very low birth weight infants. Pediatrics 102(3):E38
Koletzko B, Goulet O, Hunt J et al (2005) 1. Guidelines on paediatric parenteral nutrition of the European Society of Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition (ESPGHAN) and the European Society for Clinical Nutrition and Metabolism (ESPEN), Supported by the European Society of Paediatric Research (ESPR). J Pediatr Gastroenterol Nutr [Suppl 2] 41:S1–S87
Lawrence RA, Lawrence RM (2005) Breastfeeding: a guide for the medical profession, 6. Aufl. Elsevier/Mosby, St.Louis
Lozoff B (2000) Perinatal iron deficiency and the developing brain. Pediatr Res 48(2):137–139
Marriott LD, Foote KD, Bishop JA et al (2003) Weaning preterm infants: a randomised controlled trial. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 88(4):F302–F307
Tsang RC (2005) Nutrition of the preterm infant: scientific basis and practical guidelines, 2. Aufl. Digital Educational Publishing, Cincinnati
Valentine CJ, Hurst NM, Schanler RJ (1994) Hindmilk improves weight gain in low-birth-weight infants fed human milk. J Pediatr Gastroenterol Nutr 18(4):474–477
Interessenkonflikt
Die korrespondierende Autorin weist auf folgende Beziehungen hin:
Mitglied der nationalen Ernährungskommission des Österreichischen Gesundheitsministeriums, Mitglied der österreichischen Stillkommission, Referententätigkeit zum Thema Säuglings- und Frühgeborenenernährung für Babynahrungshersteller im Rahmen von wissenschaftlichen Kongressen
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Ernährungskommission der Österreichischen Gesellschaft für Kinder- und Jugendheilkunde (ÖGKJ), Wien., Arbeitsgruppe Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin der Österreichischen Gesellschaft für Kinder- und Jugendheilkunde (ÖGKJ), Wien. Ernährung Frühgeborener nach der Entlassung. Monatsschr Kinderheilkd 160, 491–498 (2012). https://doi.org/10.1007/s00112-011-2618-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-011-2618-9