Skip to main content
Log in

Chronisch kranke Jugendliche

Compliance und psychische Symptome

Chronically ill adolescents

Compliance and psychological symptoms

  • Originalien
  • Published:
Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Compliance chronisch kranker Jugendlicher wird oft als niedrig eingestuft. Es wird geklärt, inwieweit psychische Störungen und Compliance zusammenhängen.

Material und Methode

Im Verlauf einer stationären Rehabilitation wurden 179 chronisch kranke Jugendliche zwischen 13,5 und 19,0 Jahren sowie deren 127 Betreuer befragt. Die Erhebung psychischer Auffälligkeiten erfolgte durch das SPS-J (Screening psychischer Störungen im Jugendalter) nach Hampel u. Petermann. Zur Messung der Compliance wurde die MOS(„mean opinion score“)-Compliance-Skala eingesetzt.

Ergebnisse

Signifikante negative Korrelationen ergaben sich im Selbsturteil zwischen Compliance und den Skalen „Ärgerkontrollprobleme“ (r=−0,165; p=0,043) und „Selbstwertprobleme“ (r=−0,210; p=0,009) sowie im Betreuerurteil zwischen Compliance und den Skalen „aggressiv/dissozial“ (r=−0,214; p=0,015), „Ärgerkontrollprobleme“ (r=−0,281; p=0,001), „ängstlich/depressiv“ (r=−0,197; p=0,026) und „Selbstwertprobleme“ (r=−0,182; p=0,039).

Schlussfolgerungen

Psychische Störungen können mit schlechterer Compliance einhergehen. Der Behandler sollte entsprechende Anzeichen beobachten und, wenn nötig, weitere Diagnostik komorbider psychischer Störungen veranlassen.

Abstract

Background

Adherence to treatment in chronically ill adolescents is often classified as low. This article discusses the extent to which adherence is connected with psychological symptoms.

Materials and Methods

During rehabilitation treatment, data were collected from 179 chronically ill adolescents between 13.5 and 19.0 years old and their 127 medical practitioners. For identification of psychological symptoms, the SPS-J (“Screening Psychischer Störungen im Jugendalter”; Screening of Psychological Disturbances in Adolescence) tool was used. The MOS Compliance Scale was chosen to measure adherence.

Results

For patient-reported outcomes, significant negative correlations were found between adherence and the scales for anger control problems (r=−0.165; p=.043) and self-esteem problems (r=−0.210; p=.009). For externally reported outcomes, significant negative correlations were also found between adherence and the scales for antisocial behavior (r=−0.214; p=.015), anger control problems (r=−0.281; p=.001), anxiety/depression (r=−0.197; p=.026), and self-esteem problems (r=−0.182; p=.039).

Conclusions

Psychological symptoms may accompany decreased adherence. Physicians should recognize psychological symptoms and, if necessary, initiate further diagnostic investigation.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Baldus C, Petermann F, Stachow R, Tiedjen U (2007) Psychosoziale Belastungen und Tabakkonsum bei chronisch kranken Jugendlichen in der stationären medizinischen Rehabilitation. Z Psychiatr Psychol Psychother 55:167–175

    Google Scholar 

  2. Canino G, Bravo M (1999) The translation and adaptation of diagnostic instruments for cross-cultural use. In: Canino G, Bravo M (eds) Diagnostic assessment in child and adolescent psychology. Guilford, New York, pp 285–298

  3. Cleemput I, Kesteloot K, Geest S de et al (2003) Health professionals‘ perceptions of health status after renal transplantation: a comparison with transplantation candidates‘ expectations. Transplantation 76:176–182

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Cramer JA, Benedict Á, Muszbek N et al (2008) The significance of compliance and persistence in the treatment of diabetes, hypertension and dyslipidaemia: a review. Int J Clin Pract 62:76–87

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. De Vries U, Petermann F (2008) Compliance bei asthmakranken Kindern. Monatsschr Kinderheilkd 156:1095–1099

    Article  Google Scholar 

  6. De Vries U, Koletzko B, Petermann F (2008) Adipositas im Kindes- und Jugendalter: Elternzentrierte Interventionen. Monatsschr Kinderheilkd 156:177–184

    Article  Google Scholar 

  7. Esser M, Petermann F (1985) Vertrauensfördernde Variablen in der Kind-Erwachsenen-Interaktion. Z Klin Psychol Psychiatr Psychother 33:20–29

    CAS  Google Scholar 

  8. Geist R, Grdisa V, Otley A (2003) Psychosocial issues in the child with chronic conditions. Best Pract Res Clin Gastroenterol 17:141–152

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Goldbeck L, Besier T, Petermann F et al (2007) Validierung des SPS-J an einer kinder- und jugendpsychiatrischen Inanspruchnahmepopulation. Z Psychiatr Psychol Psychother 55:263–270

    Google Scholar 

  10. Hampel P, Petermann F (2005) Screening psychischer Störungen im Jugendalter (SPS-J). Huber, Bern

  11. Hays RD (1987) The medical outcome study (MOS) measures of patient adherence. RAND, Santa Monica, FL, www.rand.org/health/surveys_tools/mos/mos_adherence_survey.pdf

  12. Hentinen M, Kyngäs H (1996) Diabetic adolescents‘ compliance with health regimens and associated factors. Int J Nurs Stud 33:325–337

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Jonasson G, Carlsen K-H, Sodal A et al (1999) Patient compliance in a clinical trial with inhaled budnisone in children with mild asthma. Eur Respir J Suppl 14:150–154

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Jones SE, Lollar DJ (2008) Relationship between physical disabilities or long-term health problems and health risk behaviors or conditions among US high school students. J Sch Health 78:252–257

    Article  Google Scholar 

  15. Kelsay K, Hazel NA, Wamboldt MZ (2005) Predictors of body dissatisfaction in boys and girls with asthma. J Pediatr Psychol 30:522–531

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kyngäs HA (2000) Compliance of adolescents with diabetes. J Pediatr Nurs 15:260–267

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Noeker M, Petermann F (2003) Entwicklungsorientierte Betrachtung chronischer Krankheiten im Kindes- und Jugendalter. Z Klin Psychol Psychiatr Psychother 51:191–229

    Google Scholar 

  18. Osterberg L, Blaschke T (2005) Adherence to medication. N Engl J Med 353:487–497

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Petermann F (2005) Zur Epidemiologie psychischer Störungen im Kindes- und Jugendalter. Eine Bestandsaufnahme. Kindheit Entwicklung 14:48–57

    Article  Google Scholar 

  20. Petermann F (2007) Klinische Jugendpsychologie. Z Psychiatr Psychol Psychother 55:141–143

    Google Scholar 

  21. Petermann F, Rau J (2007) Epilepsien im Jugendalter: psychosoziale Anpassung und Krankheitsbewältigung. Z Psychiatr Psychol Psychother 55:177–184

    Google Scholar 

  22. Petermann F, Schauerte G (2008) Asthma bronchiale bei Kindern – Maßnahmen zur Förderung der Compliance. Gesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 51:621–628

    Article  Google Scholar 

  23. Roth B, Munsch S, Meyer A et al (2008) Die psychische Befindlichkeit übergewichtiger Kinder. Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 36:163–176

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Rutishauser C (2003) Communicating with young people. Paediatr Respir Rev 4:319–324

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Schäfer-Keller P, Steiger J, Bock A et al (2008) Diagnostic accuracy of measurement methods to assess non-adherence to immunosupressive drugs in kidney transplant recipients. Am J Transplant 8:616–626

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Shemesh E, Shneider BJ, Savitzky JK et al (2004) Medication adherence in pediatric and adolescent liver transplant recipients. Pediatrics 113:825–832

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Stachow R (2005) Chronisch kranke Jugendliche – Eine Herausforderung an die interdisziplinäre medizinische Versorgung. Hamburger Ärztebl 4:166–169

    Google Scholar 

  28. Suris JC, Michaud PA, Viner R (2004) The adolescent with a chronic condition. Part I: developmental issues. Arch Dis Child 89:938–942

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Walders N, Kopel SJ, Koinis-Mitchell D, McQuaid EL (2005) Patterns of quick-relief and long-term controlled medication use in pediatric asthma. J Pediatr 146:177–182

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. ZUMA (Statistisches Bundesamt) (Hrsg) (2004) Demographische Standards – Methoden, Verfahren, Entwicklungen. Statistisches Bundesamt, Wiesbaden

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Stachow.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Stachow, R., Kiera, S., Tiedjen, U. et al. Chronisch kranke Jugendliche. Monatsschr Kinderheilkd 157, 1141–1146 (2009). https://doi.org/10.1007/s00112-009-2045-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-009-2045-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation