Skip to main content
Log in

Xeroderma pigmentosum

Eine zerstörerische Hauterkrankung

Xeroderma pigmentosum

A destructive disease of the skin

  • Leitthema: Haut und Psyche
  • Published:
Monatsschrift Kinderheilkunde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Xeroderma pigmentosum ist eine autosomal-rezessiv vererbte Hauterkrankung, bei der es durch einen Gendefekt zum Ausfall essenzieller zellulärer Reparatursysteme kommt, die durch UV-Strahlung in der Haut entstandene DNA-Schäden beheben. Folge sind eine vorzeitige Hautalterung und die Ausbildung von Tumoren. Je nach Art des Gendefekts sind verschiedene Reparaturproteine funktionsuntüchtig, was zu unterschiedlichen Ausprägungen des Krankheitsbilds, gelegentlich auch zu neurodegenerativen Schäden führen kann. Die Diagnose lässt sich meist bereits durch das charakteristische klinische Bild frühzeitiger Hautschäden an lichtexponierter Haut stellen und durch labortechnische Untersuchungen bestätigen. Therapeutisch sind umfangreiche präventive Lichtschutzmaßnahmen zu treffen. Diese beeinträchtigen den gesamten Alltag, den Kontakt zu anderen und damit die psychische und soziale Entwicklung der Kinder und ihrer Familien. Es besteht die große Gefahr der Isolation. Die ärztliche Betreuung erfordert auch Begleitung bei der Risikoabwägung zwischen Lichtschutz einerseits und Förderung einer gesunden psychosozialen Entwicklung andererseits. Ein multiprofessionelles Vorgehen mit regelmäßigen Absprachen zwischen Patienten, Eltern, psychosozialen Ansprechpartnern und Ärzten hat sich bewährt.

Abstract

Xeroderma pigmentosum is an autosomal recessive disease characterized by a gene defect in the essential cellular repair systems needed to correct DNA damage to the skin induced by UV light. This damage results in premature skin ageing and the development of tumours. Depending on the type of gene defect, different repair proteins are impaired, leading to varied expressions of the disease, sometimes combined with neurodegenerative damage. The diagnosis can usually be made based on the characteristic appearance of early lesions on sun-exposed skin and is then confirmed by laboratory tests. Therapeutic measures are based on extensive protection of the skin against UV light. This has wide-ranging consequences in every-day life, personal contacts and the psychological and social development of the children and their families. There is a great risk of isolation. Medical treatment also includes helping the patients to balance the risks of UV protection on the one hand and promotion of a normal psychological and social development appropriate to the child’s age on the other. A multiprofessional approach with regular consultations between patients, parents, social carers/partners and doctors is of great importance.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Cleaver JE (2000) Common pathways for ultraviolet skin carcinogenesis in the repair and replication defective groups of xeroderma pigmentosum. J Dermatol Sci 23:1–11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Berneburg M, Lehmann AR (2001) Xeroderma pigmentosum and related disorders: defects in DNA repair and transcription. Adv Genet 43:71–102

    PubMed  Google Scholar 

  3. Moriwaki S-I, Kraemer KH (2001) Xeroderma pigmentosum — bridging a gap between clinic and laboratory. Photodermatol Photoimmunol Photomed 17:47–54

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Kraemer KH, Lee MM, Scotto J (1987) Xeroderma pigmentosum. Cutaneous, ocular, and neurological abnormalities in 830 published cases. Arch Dermatol 123:241–250

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Berneburg M, Krutmann J (2003) Xeroderma pigmentosum und verwandte Syndrome. Hautarzt 54:33–40

    PubMed  Google Scholar 

  6. Kraemer KH, Lee MM, Andrews AD et al. (1994) The role of sunlight and DNA repair in melanoma and nonmelanoma skin cancer. The xeroderma pigmentosum paradigm. Arch Dermatol 130:1018–1021

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Yarosh D, Klein J, Kibitel J et al. (1996) Enzyme therapy of xeroderma pigmentosum: safety and efficacy testing of T4N5 liposome lotion containing a prokaryotic DNA repair enzyme. Photodermatol Photoimmunol Photomed 12:122–130

    PubMed  Google Scholar 

  8. Yarosh D, Klein J, O’Connor A et al. (2001) Effect of topically applied T4 endonuclease V in liposomes on skin cancer in xeroderma pigmentosum: a randomised study. Lancet 357:926–929

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Braun-Falco O, Galosi A, Dorn M et al. (1982) Tumorprophylaxe bei Xeroderma pigmentosum mit aromatischem Retinoid (Ro 10-9359). Hautarzt 33:445–448

    PubMed  Google Scholar 

  10. Kraemer KH, DiGiovanna JJ, Moshel AN et al. (1988) Prevention of skin cancer with oral 13-cis retinoic acid in xeroderma pigmentosum. N Engl J Med 318:1633–1637

    PubMed  Google Scholar 

  11. Kraemer KH, DiGiovanna JJ, Peck GL (1993) Isotretinoin does prevent skin cancer. Arch Dermatol 129:43

    Article  Google Scholar 

  12. Zeng L, Sarasin A, Mezzina M (1998) Retrovirus-mediated DNA repair gene transfer into xeroderma pigmentosum cells: perspectives for a gene therapy. Cell Biol Toxicol 14:105–110

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Magnaldo T, Sarasin A (2002) Genetic reversion of inherited skin disorders. Mutat Res 509:211–220

    PubMed  Google Scholar 

  14. McDaniel SH, Hepworth J, Doherty WJ (1997) Familientherapie in der Medizin. Auer, Heidelberg, S 116ff

  15. Warschburger P (2000) Chronisch kranke Kinder und Jugendliche. Hogrefe, Göttingen, S 172ff

  16. Salewski C (2004) Chronisch kranke Jugendliche. Reinhardt, München, S 18ff

  17. Integration Bayern (2003) Zusammenfassung wichtiger Änderungen des Bayerischen Erziehungs- und Unterrichtsgesetzes. Bayerisches Integrationsinfo 2. Halbjahr 2003, http://www.integration-bayern.de

  18. Ewers M (2000) Case-Management im Schatten von Managed Care. In: Ewers M, Schaeffer D (Hrsg) Case-Management in Theorie und Praxis. Huber, Bern Stuttgart Toronto, S 29–53

  19. Gegenfurtner G (2005) Ein patientenorientiertes Kooperationsmodell — die Helferkonferenz. In: Frank R (Hrsg) Rehabilitation von Jugendlichen mit neuropsychiatrischen Erkrankungen. Lambertus, Freiburg, S 158–172

  20. Frank R, Specht U (2005) Rehabilitative Aspekte von Jugendlichen und jungen Erwachsenen mit Epilepsien. In: Frank R (Hrsg) Rehabilitation von Jugendlichen mit neuropsychiatrischen Erkrankungen. Lambertus, Freiburg, S 175–190

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to W. Pfützner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Pfützner, W., Heinrich, P. & Zippel, S. Xeroderma pigmentosum. Monatsschr Kinderheilkd 153, 1055–1063 (2005). https://doi.org/10.1007/s00112-005-1232-0

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-005-1232-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation