Zusammenfassung
Ein 4 Jahre alter Junge wurde aufgrund einer idiopathischen, primär generalisierten Epilepsie seit 2 Jahren mit Natriumvalproat (VPA) behandelt. Nach bislang guter Verträglichkeit des Medikaments entwickelte er plötzlich eine symptomatische Thrombozytopenie sowie Zeichen einer beginnenden Hepatotoxizität. Diese Nebenwirkungen ließen sich durch eine Reduktion der täglichen VPA-Dosis beherrschen; eine Umstellung der antiepileptischen Therapie wurde nicht notwendig. Gängige Empfehlungen zum Management VPA-induzierter Nebenwirkungen werden vor dem Hintergrund der aktuellen Literatur diskutiert.
Abstract
We report the case of a 4-year-old boy receiving sodium valproate (VPA) therapy since 2 years who suddenly developed clinically relevant thrombocytopenia and signs of hepatotoxicity. Reduction of VPA dosage led to clinical and laboratory improvement, while discontinuation of therapy was not necessary. The current practice of managing VPA-induced side effects is discussed in view of current recommendations from the literature.
Literatur
Banerjea MC, Diener W, Kutschke G et al. (2002) Pro- and anticoagulatory factors under sodium valproate-therapy in children. Neuropediatrics 33:215–220
Despland PA (1994) Tolerance to and unwanted effects of valproate sodium. Schweiz Rundschr Med Prax 83:1132–1139
Dreyfuss FE, Langer DH, Moline KA et al. (1989) Valproic acid hepatic fatalities. II. US experience since 1984. Neurology 39:201–207
Heuberger A, Dempfle CE, Teich M et al. (2002) Schwere Thrombozytopenie unter Valproat. Monatsschr Kinderheilkd 150:1208–1213
König SA, Siemes H, Blaker F et al. (1994) Severe hepatotoxicity during valproate therapy: an update and report of eight new fatalities. Epilepsia 35:1005–1015
May RB, Sunder TR (1993) Hematologic manifestations of long-term valproate therapy. Epilepsia 34:1098–1101
Miura H (2000) Developmental and therapeutic pharmacology of antiepileptic drugs. Epilepsia (Suppl 1) 41:2–6
Serdaroglu G, Tutuncuoglu S, Kavakli K et al. (2002) Coagulation abnormalities and acquired von Willebrand’s disease type 1 in children receiving valproic acid. J Child Neurol 17:41–43
Vassella F, Penzien J, Hassink RI et al. (1994) Clinical results with sodium valproate in childhood and adolescence. Schweiz Rundschr Med Prax 83:1117–1121
Verrotti A, Greco R, Matera V et al. (1999) Platelet count and function in children receiving sodium valproate. Pediatr Neurol 21:611–614
Ward MM, Barbaro NM, Laxer KD et al. (1996) Preoperative valproate administration does not increase blood loss during temporal lobectomy. Epilepsia 37:98–101
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Lackmann, GM. Mögliche Nebenwirkungen einer Hochdosisvalproattherapie. Monatsschr Kinderheilkd 153, 1101–1102 (2005). https://doi.org/10.1007/s00112-004-0967-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-004-0967-3