Skip to main content
Log in

Was ist gesichert in der Therapie der komplizierten Harnwegsinfektionen

What is confirmed in therapy of complicated urinary tract infections

  • Schwerpunkt: Was ist gesichert in der Therapie?
  • Published:
Die Innere Medizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Harnwegsinfektionen (HWI) zählen zu den häufigsten bakteriellen Infektionen überhaupt. Schwere Verläufe, aber auch häufige Rezidive von Episoden, die für sich gesehen gut therapierbar sind, treten klassischerweise bei Harnwegsanomalien und Immundefekten auf und sind besondere klinische Herausforderungen. Das klinische Gesamtbild lässt sich kategorisieren durch das englische Akronym ORENUC (O = „no risk“; R = „recurrent“; E = „extraurogenital“; N = „nephropathic“; U = „urologic“; C = „catheter“), das eine Einschätzung der Morbidität erlaubt. Entsprechend umfasst die zusätzliche Diagnostik bei schweren oder ungewöhnlichen Verläufen neben der präzisen Risikofaktoranamnese und klinischen Untersuchung die urologisch-nephrologische Bildgebung primär mit Ultraschall und gegebenenfalls mit Schnittbildgebung, eine laborchemische Abschätzung der systemischen Beteiligung und die Entfernung bzw. den Wechsel von Fremdkörpern. Für die empirische antibiotische Therapie bei unkomplizierter Pyelonephritis werden aktuell Gyrasehemmer oder Cephalosporine empfohlen. Bei komplizierten HWI ist dies aufgrund erhöhter Resistenzraten allerdings nicht mehr so eindeutig. Eine Erregerdiagnostik ist zentral für das konkrete Handeln und die gezielte Reduktion unerwünschter Nebenwirkungen. Es gibt neuere Entwicklungen von Reserveantibiotika, die insbesondere bei nachgewiesenen multiresistenten Erregern zur Anwendung kommen können. Bei rezidivierenden Infekten ist neben der oft nur schwer erreichbaren Besserung lokaler und systemisch-immunologischer Risiken die aktive Mitwirkung der Patienten notwendig, Letzteres im Sinne von Verhaltensanpassungen und gegebenenfalls längerfristiger Einnahme prophylaktischer Medikamente und bei Durchbruchsinfektionen einer prophylaktischen antibiotischen Kurz- oder Langzeittherapie. Die aktuellen Therapiekonzepte für diese Patientengruppe sind insgesamt unzureichend. Zusätzliche alternative Strategien sind dringend notwendig.

Abstract

Urinary tract infections (UTI) rank among the most common bacterial infections worldwide. Clinical challenges include acute severe manifestations and frequently relapsing disease, both favored by urinary tract abnormalities and systemic immune defects. To judge morbidity during clinical infection, the ORENUC criteria assess clinical risk, likelihood of relapsing disease, extragenital manifestations, nephropathy, urologic and catheter-related factors. Additional diagnostic measures of severe and unusual manifestations include an extended history and specific clinical examination together with nephro-urological imaging, namely ultrasound, laboratory assessment of systemic disease, and removal or exchange of catheters and other foreign materials in the urinary tract. The current primary antibiotics recommended for uncomplicated pyelonephritis in Germany are gyrase inhibitors and cephalosporins. Microbiological diagnosis and resistance testing is central to improve efficacy and reduce side effects, especially in complex clinical situations. New antibiotic developments offer new options, especially in presence of proven antimicrobial resistance. Management of relapsing infections needs to aim at improvement of local urogenital and systemic immunological factors, which is however frequently challenging to impossible to achieve. Patient contributions including behavioral modifications and longterm or intermittent antibiotic and other drug therapy. Overall, therapeutic options are limited and new pathophysiological and antimicrobial strategies are urgently needed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Subscribe and save

Springer+ Basic
$34.99 /Month
  • Get 10 units per month
  • Download Article/Chapter or eBook
  • 1 Unit = 1 Article or 1 Chapter
  • Cancel anytime
Subscribe now

Buy Now

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Agrawal A, Ison MG, Danziger-Isakov L (2022) Long-Term Infectious Complications of Kidney Transplantation. Clin J Am Soc Nephrol 17:286–295. https://doi.org/10.2215/CJN.15971020

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Drekonja DM, Trautner B, Amundson C et al (2021) Effect of 7 vs 14 Days of Antibiotic Therapy on Resolution of Symptoms Among Afebrile Men With Urinary Tract Infection: A Randomized Clinical Trial. JAMA 326:324–331. https://doi.org/10.1001/jama.2021.9899

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Eckburg PB, Muir L, Critchley IA et al (2022) Oral Tebipenem Pivoxil Hydrobromide in Complicated Urinary Tract Infection. N Engl J Med 386:1327–1338. https://doi.org/10.1056/NEJMoa2105462

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Goodfellow M, Thompson ER, Tingle SJ, Wilson C (2023) Early versus late removal of urinary catheter after kidney transplantation. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD013788.pub2

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Hamilton ADM, Prætorius HA (2024) Reduced graft survival in renal transplant patients with urinary tract infections—a meta-analysis. Dan Med J 71:1–12. https://doi.org/10.61409/A06230424

    Article  Google Scholar 

  6. Johansen TEB, Botto H, Cek M et al (2011) Critical review of current definitions of urinary tract infections and proposal of an EAU/ESIU classification system. Int J Antimicrob Agents 38:64–70. https://doi.org/10.1016/j.ijantimicag.2011.09.009

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Kaye KS, Belley A, Barth P et al (2022) Effect of Cefepime/Enmetazobactam vs Piperacillin/Tazobactam on Clinical Cure and Microbiological Eradication in Patients With Complicated Urinary Tract Infection or Acute Pyelonephritis: A Randomized Clinical Trial. JAMA 328:1304–1314. https://doi.org/10.1001/jama.2022.17034

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Kaye KS, Bhowmick T, Metallidis S et al (2018) Effect of Meropenem-Vaborbactam vs Piperacillin-Tazobactam on Clinical Cure or Improvement and Microbial Eradication in Complicated Urinary Tract Infection: The TANGO I Randomized Clinical Trial. JAMA 319:788–799. https://doi.org/10.1001/jama.2018.0438

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Kranz J, Bartoletti R, Bruyère F et al (2024) European Association of Urology Guidelines on Urological Infections: Summary of the 2024 Guidelines. Eur Urol 86:27–41. https://doi.org/10.1016/j.eururo.2024.03.035

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kranz J, Lackner J, Künzel U et al (2022) Phytotherapy in adults with recurrent uncomplicated cystitis. Dtsch Ärztebl Int. https://doi.org/10.3238/arztebl.m2022.0104

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Lafaurie M, Chevret S, Fontaine J‑P et al (2023) Antimicrobial for 7 or 14 Days for Febrile Urinary Tract Infection in Men: A Multicenter Noninferiority Double-Blind, Placebo-Controlled, Randomized Clinical Trial. Clin Infect Dis 76:2154–2162. https://doi.org/10.1093/cid/ciad070

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. van Nieuwkoop C, van der Starre WE, Stalenhoef JE et al (2017) Treatment duration of febrile urinary tract infection: a pragmatic randomized, double-blind, placebo-controlled non-inferiority trial in men and women. BMC Med 15:70. https://doi.org/10.1186/s12916-017-0835-3

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Patterson LG, Tingle SJ, Rix DA et al (2024) Routine intraoperative ureteric stenting for kidney transplant recipients. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004925.pub4

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Platteel TN, Beets MT, Teeuwissen HA et al (2023) Nitrofurantoin failure in males with an uncomplicated urinary tract infection: a primary care observational cohort study. Br J Gen Pract 73:e204–e210. https://doi.org/10.3399/BJGP.2022.0354

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Portsmouth S, van Veenhuyzen D, Echols R et al (2018) Cefiderocol versus imipenem-cilastatin for the treatment of complicated urinary tract infections caused by Gram-negative uropathogens: a phase 2, randomised, double-blind, non-inferiority trial. Lancet Infect Dis 18:1319–1328. https://doi.org/10.1016/S1473-3099(18)30554-1

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Pujades-Rodriguez M, West RM, Wilcox MH, Sandoe J (2019) Lower Urinary Tract Infections: Management, Outcomes and Risk Factors for Antibiotic Re-prescription in Primary Care. EClinicalMedicine 14:23–31. https://doi.org/10.1016/j.eclinm.2019.07.012

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Sætre H, Skow M, Vik I et al (2024) Acute cystitis in men- a nationwide study from primary care: antibiotic prescriptions, risk factors, and complications. BJGP Open. https://doi.org/10.3399/BJGPO.2023.0207

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Schmiemann G, Kranz J, Mandraka F et al (2024) The diagnosis, treatment, and prevention of recurrent urinary tract infection. Dtsch Ärztebl Int. https://doi.org/10.3238/arztebl.m2024.0068

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  19. Silva A, Costa E, Freitas A, Almeida A (2022) Revisiting the Frequency and Antimicrobial Resistance Patterns of Bacteria Implicated in Community Urinary Tract Infections. Antibiotics 11:768. https://doi.org/10.3390/antibiotics11060768

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Sims M, Mariyanovski V, McLeroth P et al (2017) Prospective, randomized, double-blind, Phase 2 dose-ranging study comparing efficacy and safety of imipenem/cilastatin plus relebactam with imipenem/cilastatin alone in patients with complicated urinary tract infections. J Antimicrob Chemother 72:2616–2626. https://doi.org/10.1093/jac/dkx139

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Tandogdu Z, Koves B, Ristovski S et al (2024) Urosepsis 30-day mortality, morbidity, and their risk factors: SERPENS study, a prospective, observational multi-center study. World J Urol 42:314. https://doi.org/10.1007/s00345-024-04979-2

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  22. Turjeman A, von Dach E, Molina J et al (2023) Duration of antibiotic treatment for Gram-negative bacteremia—Systematic review and individual participant data (IPD) meta-analysis. EClinicalMedicine 55:101750. https://doi.org/10.1016/j.eclinm.2022.101750

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Ulleryd P, Zackrisson B, Aus G et al (1999) Prostatic involvement in men with febrile urinary tract infection as measured by serum prostate-specific antigen and transrectal ultrasonography. BJU Int 84:470–474. https://doi.org/10.1046/j.1464-410x.1999.00164.x

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Von Vietinghoff S, Shevchuk O, Dobrindt U et al (2024) The global burden of antimicrobial resistance—urinary tract infections. Nephrol Dial Transplant 39:581–588. https://doi.org/10.1093/ndt/gfad233

    Article  Google Scholar 

  25. Wagenlehner F, Perry CR, Hooton TM et al (2024) Oral gepotidacin versus nitrofurantoin in patients with uncomplicated urinary tract infection (EAGLE‑2 and EAGLE-3): two randomised, controlled, double-blind, double-dummy, phase 3, non-inferiority trials. Lancet 403:741–755. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(23)02196-7

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Wagenlehner FM, Gasink LB, McGovern PC et al (2024) Cefepime-Taniborbactam in Complicated Urinary Tract Infection. N Engl J Med 390:611–622. https://doi.org/10.1056/NEJMoa2304748

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Wagenlehner FM, Sobel JD, Newell P et al (2016) Ceftazidime-avibactam Versus Doripenem for the Treatment of Complicated Urinary Tract Infections, Including Acute Pyelonephritis: RECAPTURE, a Phase 3 Randomized Trial Program. Clin Infect Dis 63:754–762. https://doi.org/10.1093/cid/ciw378

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Wagenlehner FM, Umeh O, Steenbergen J et al (2015) Ceftolozane-tazobactam compared with levofloxacin in the treatment of complicated urinary-tract infections, including pyelonephritis: a randomised, double-blind, phase 3 trial (ASPECT-cUTI). Lancet 385:1949–1956. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)62220-0

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Wagenlehner FME, Bjerklund Johansen TE, Cai T et al (2020) Epidemiology, definition and treatment of complicated urinary tract infections. Nat Rev Urol 17:586–600. https://doi.org/10.1038/s41585-020-0362-4

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Wagenlehner FME, Cloutier DJ, Komirenko AS et al (2019) Once-Daily Plazomicin for Complicated Urinary Tract Infections. N Engl J Med 380:729–740. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1801467

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Williams G, Hahn D, Stephens JH et al (2023) Cranberries for preventing urinary tract infections. Cochrane Database Syst Rev. https://doi.org/10.1002/14651858.CD001321.pub6

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  32. S3-Leitlinie Epidemiologie, Diagnostik, Therapie, Prävention und Management unkomplizierter, bakterieller, ambulant erworbener Harnwegsinfektionen bei Erwachsenen (HWI).

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to Sibylle von Vietinghoff or Florian Wagenlehner.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

S. von Vietinghoff und F. Wagenlehner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Unsere Arbeit wird von der DFG (FOR5427 BARICADE) unterstützt.

Additional information

Redaktion

Kai Schmidt-Ott, Hannover

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

von Vietinghoff, S., Wagenlehner, F. Was ist gesichert in der Therapie der komplizierten Harnwegsinfektionen. Innere Medizin (2024). https://doi.org/10.1007/s00108-024-01792-2

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-024-01792-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation