Skip to main content
Log in

Hämatochezie und rechtsseitiger Oberbauchschmerz nach Punktion eines Leberabszesses bei einem 75-Jährigen

Hematochezia and right-sided upper abdominal pain after puncture of a liver abscess in a 75-year-old male

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Wir berichten über den Fall eines 75-jährigen Patienten, bei dem im Rahmen eines Leberabszesses eine Abszesspunktion durchgeführt wurde. Wenige Tage nach der Punktion kam es zu einer plötzlich einsetzenden Hämatochezie, begleitet von rechtsseitigen Oberbauchschmerzen. Bei stark erhöhten Leberenzymen und einem Hämoglobinabfall ließ sich initial endoskopisch und in einer Computertomographie (CT) des Abdomens in portalvenöser Phase keine Blutungsquelle nachweisen. Erst in der CT-Angiographie des Abdomens konnte ein Pseudoaneurysma der A. cystica diagnostiziert werden. Bei selbstlimitierender Blutung wurde eine Cholezystektomie zur Aneurysmasanierung durchgeführt.

Abstract

This article presents the case of a 75-year-old male patient, who underwent a percutaneous abscess puncture of a liver abscess. A few days after the puncture and drainage there was a sudden onset of right upper quadrant abdominal pain accompanied by hematochezia. The patient presented with markedly elevated liver enzyme levels and a significant drop in hemoglobin concentration. After gastroscopy and abdominal computed tomography (CT) in the portal venous phase no bleeding source could be identified. A false aneurysm of the cystic artery was identified only after a CT angiography of the abdomen. Due to spontaneous cessation of the bleeding a cholecystectomy was subsequently performed for definitive treatment of the false aneurysm.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Glisson F (1954) Anatomia hepatis

    Google Scholar 

  2. Stewart L et al (2004) Right hepatic artery injury associated with laparoscopic bile duct injury: incidence, mechanism, and consequences. J Gastrointest Surg 8(5):523–530 (discussion 530–1)

    Article  Google Scholar 

  3. Quincke H (1871) Ein Fall von Aneurysma der Leberarterie. Berl Klin Wochenschr 30:349–352

    Google Scholar 

  4. Green MH et al (2001) Haemobilia. Br J Surg 88(6):773–786

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. She WH et al (2017) Gastrointestinal bleeding of obscured origin due to cystic artery pseudoaneurysm. Asian J Surg 40(4):320–323

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Lee CC et al (2015) Risk of aortic dissection and aortic aneurysm in patients taking oral fluoroquinolone. JAMA Intern Med 175(11):1839–1847

    Article  Google Scholar 

  7. Fujimoto Y et al (2018) Ruptured cystic artery pseudoaneurysm successfully treated with urgent cholecystectomy: a case report and literature review. Am J Case Rep 19:187–193

    Article  Google Scholar 

  8. Wells ML et al (2018) CT for evaluation of acute gastrointestinal bleeding. Radiographics 38(4):1089–1107

    Article  Google Scholar 

  9. Krokidis ME, Hatzidakis AA (2009) Acute hemobilia after bilioplasty due to hepatic artery pseudoaneurysm: treatment with an ePTFE-covered stent. Cardiovasc Intervent Radiol 32(3):605–607

    Article  Google Scholar 

  10. Trombatore C et al (2017) Acute hemobilia from a pseudoaneurysm of the cystic artery arising from the left hepatic artery: case report and literature review. Int J Surg Case Rep 37:60–64

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Nicolas Gürtler.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

N. Gürtler, D. Linnemann, S. Moser, S. Dräger und M. Osthoff geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

Additional information

Redaktion

H. Haller, Hannover (Schriftleitung)

B. Salzberger, Regensburg

C.C. Sieber, Nürnberg

Die Autoren N. Gürtler und D. Linnemann teilen sich die Erstautorenschaft.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Gürtler, N., Linnemann, D., Moser, S. et al. Hämatochezie und rechtsseitiger Oberbauchschmerz nach Punktion eines Leberabszesses bei einem 75-Jährigen. Internist 61, 513–517 (2020). https://doi.org/10.1007/s00108-020-00781-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-020-00781-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation