Advertisement

Management benigner Lebertumoren

Management of benign liver tumors

  • 14 Accesses

Zusammenfassung

Benigne Lebertumoren bilden eine heterogene Gruppe. Die häufigsten Formen umfassen einfache Zysten, Hämangiome, fokale noduläre Hyperplasien und hepatozelluläre Adenome. Oft werden sie inzidentell im Rahmen einer Routinesonographie detektiert. Die Diagnose eines Lebertumors verursacht bei den betroffenen Patienten nicht selten Angstgefühle und Unsicherheit, weshalb eine rasche und zuverlässige Diagnostik erfolgen sollte. Da manche Lebertumoren – insbesondere das hepatozelluläre Adenom – aufgrund des potenziellen Risikos der malignen Transformation prognostische Relevanz haben, ist immer eine korrekte Zuordnung anzustreben. Art und Umfang der diagnostischen Abklärung von benignen Lebertumoren hängen von klinischen und patientenbezogenen Risikofaktoren ab. Im vorliegenden Beitrag werden die wichtigsten benignen Raumforderungen beschrieben. Dabei wird auf Epidemiologie, klinische Manifestation und Diagnostik sowie die gegebenenfalls erforderlichen therapeutischen Maßnahmen eingegangen.

Abstract

Benign liver tumors form a heterogeneous group. The most frequent forms include simple cysts, hemangiomas, focal nodular hyperplasia and hepatocellular adenomas. They are often incidentally detected during routine sonography. The diagnosis of a liver tumor not uncommonly causes anxiety and insecurity in those affected, which is why a rapid and reliable diagnostic procedure should be carried out. Because some tumors, particularly hepatocellular adenomas, are of prognostic relevance due to the potential risk of malignant transformation, a correct classification should always be strived for. The type and extent of diagnostic clarification depend on the clinical and patient-related risk factors. This article describes the most important benign space-occupying lesions. The etiology, clinical manifestations and diagnostics as well as possible necessary treatment measures are presented.

This is a preview of subscription content, log in to check access.

Access options

Buy single article

Instant unlimited access to the full article PDF.

US$ 39.95

Price includes VAT for USA

Literatur

  1. 1.

    Colombo M, Forner A, IJzermans J, Paradis V, Reeves H, Vilgrain V et al (2016) EASL Clinical practice guidelines on the management of benign liver tumours. J Hepatol 65:386–398

  2. 2.

    Seitz K, Bernatik T, Strobel D, Blank W, Friedrich-Rust M, Strunk H et al (2010) Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) for the characterization of focal liver lesions in clinical practice (DEGUM Multicenter Trial): CEUS vs. MRI—a prospective comparison in 269 patients. Ultraschall Med 31(5):492–499

  3. 3.

    Spangenberg HC, Thimme R, Blum HE (2007) Dtsch Arztebl 104(33):A-2279/B-2020/C-1952

  4. 4.

    Rawla P, Sunkara T, Muralidharan P, Raj JP (2019) Updated review of cystic hepatic lesions. Clin Exp Hepatol 5(1):22–29

  5. 5.

    Dietrich CF, Chiorean L, Potthoff A, Ignee A, Cui X, Sparchez Z (2016) Percutaneous sclerotherapy of liver and renal cysts, comments on the EFSUMB guidelines. Z Gastroenterol 54(2):155–166

  6. 6.

    Wijnands TF, Görtjes AP, Gevers TJ, Jenniskens SF, Kool LJ, Potthoff A et al (2017) Efficacy and safety of aspiration sclerotherapy of simple hepatic cysts: a systematic review. AJR Am J Roentgenol 208(1):201–207

  7. 7.

    Gevers TJ, Drenth JP (2013) Diagnosis and management of polycystic liver disease. Nat Rev Gastroenterol Hepatol 10(2):101–108

  8. 8.

    Bundesärztekammer. Richtlinien zur Transplantationsmedizin. https://www.bundesaerztekammer.de/organtransplantation

  9. 9.

    Toro A, Mahfouz AE, Ardiri A, Malaguarnera M, Malaguarnera G, Loria F et al (2014) What is changing in indications and treatment of hepatic hemangiomas. A review. Ann Hepatol 13:327–339

  10. 10.

    Kapp N, Curtis KM (2009) Hormonal contraceptive use among women with liver tumors: a systematic review. Contraception 80(4):387–390

  11. 11.

    Perrakis A, Vassos N, Grützmann R, Croner RS (2017) What is changing in indications and treatment of focal nodular hyperplasia of the liver? Is there any place for surgery? Ann Hepatol 16:333–341

  12. 12.

    Barbier L, Nault JC, Dujardin F, Scotto B, Besson M, de Muret A et al (2019) Natural history of liver adenomatosis: a long-term observational study. J Hepatol 71(6):1184–1192

  13. 13.

    Nault JC, Couchy G, Balabaud C, Morcrette G, Caruso S, Blanc JF et al (2017) Molecular classification of hepatocellular adenoma associates with risk factors, bleeding, and malignant transformation. Gastroenterology 152(4):880–894.e6

  14. 14.

    Soares KC, Arnaoutakis DJ, Kamel I, Anders R, Adams RB, Bauer TW et al (2014) Cystic neoplasms of the liver: biliary cystadenoma and cystadenocarcinoma. J Am Coll Surg 218:119–128

Download references

Author information

Correspondence to PD Dr. T. Wirth.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

R.J. de Knegt, A. Potthoff und T. Wirth geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

M. Manns, Hannover

T. Wirth, Hannover

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

de Knegt, R.J., Potthoff, A. & Wirth, T. Management benigner Lebertumoren. Internist (2020) doi:10.1007/s00108-019-00736-5

Download citation

Schlüsselwörter

  • Leberzysten
  • Fokale noduläre Hyperplasie
  • Hämangiom
  • Hepatozelluläres Adenom
  • Biliäres Hamartom

Keywords

  • Cysts, hepatic
  • Focal nodular hyperplasia
  • Hemangioma
  • Adenoma, liver cell
  • Hamartoma, biliary