Literatur
Berkhemer OA, Fransen PS, Beumer D et al (2015) A randomized trial of intraarterial treatment for acute ischemic stroke. N Engl J Med 372:11–20
Broderick JP, Palesch YY, Demchuk AM et al (2013) Endovascular therapy after intravenous t-PA versus t-PA alone for stroke. N Engl J Med 368:893–903
Broussalis E, Trinka E, Hitzl W et al (2013) Comparison of stent-retriever devices versus the Merci retriever for endovascular treatment of acute stroke. AJNR Am J Neuroradiol 34:366–372
Campbell BC, Mitchell PJ, Kleinig TJ et al (2015) Endovascular therapy for ischemic stroke with perfusion-imaging selection. N Engl J Med 372:1009–1018
Ciccone A, Valvassori L, Nichelatti M et al (2013) Endovascular treatment for acute ischemic stroke. N Engl J Med 368:904–913
Diener H, Weimar C, Berlit P et al (2012) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie, 5. Aufl. Thieme, Stuttgart, S 1190
Goyal M, Demchuk AM, Menon BK et al (2015) Randomized assessment of rapid endovascular treatment of ischemic stroke. N Engl J Med. 372:1019–1030
Khatri P, Yeatts SD, Mazighi M et al (2014) Time to angiographic reperfusion and clinical outcome after acute ischaemic stroke: an analysis of data from the Interventional Management of Stroke (IMS III) phase 3 trial. Lancet Neurol 13:567–574
Kidwell CS, Jahan R, Gornbein J et al (2013) A trial of imaging selection and endovascular treatment for ischemic stroke. N Engl J Med 368:914–923
Nogueira RG, Lutsep HL, Gupta R et al (2012) Trevo versus Merci retrievers for thrombectomy revascularisation of large vessel occlusions in acute ischaemic stroke (TREVO 2): a randomised trial. Lancet 380:1231–1240
Saver JL, Jahan R, Levy EI et al (2012) Solitaire flow restoration device versus the Merci Retriever in patients with acute ischaemic stroke (SWIFT): a randomised, parallel-group, non-inferiority trial. Lancet 380:1241–1249
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. H.C. Diener hat Honorare für die Teilnahme an klinischen Studien, die Mitarbeit in Advisory Boards und für Vorträge erhalten von: Abbott, Allergan, AstraZeneca, Bayer Vital, Bristol-Myers Squibb, Boehringer Ingelheim, CoAxia, Corimmun, Covidien, Daiichi Sankyo, D-Pharm, Fresenius, GlaxoSmithKline, Janssen-Cilag, Lilly, Lundbeck, Medtronic, MSD, MindFrame, Neurobiological Technologies, Novartis, Novo Nordisk, Paion, Parke-Davis, Pfizer, Sanofi-Aventis, Schering, Servier, Solvay, Syngis, Tacrelis, Thrombogenics, Wyeth und Yamanouchi. Forschungsprojekte der Universitätsklinik für Neurologie in Essen wurden unterstützt von: AstraZeneca, GSK, Boehringer Ingelheim, Novartis, Janssen-Cilag und Sanofi-Aventis. Die Universitätsklinik für Neurologie hat Forschungsmittel von den folgenden Institutionen erhalten: Deutsche Forschungsgemeinschaft, Bundesministerium für Bildung und Forschung, Europäische Union, Bertelsmann Stiftung und Heinz Nixdorf Stiftung. H.C. Diener besitzt keine Aktien oder Anteile von Pharmafirmen oder Medizintechnikfirmen. S. Nitschmann gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Diener, HC., Nitschmann, S. Endovaskuläre Therapie bei akutem ischämischem Insult. Internist 56, 847–850 (2015). https://doi.org/10.1007/s00108-015-3743-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-015-3743-7