Skip to main content
Log in

Das schmerzhafte Bein

Leg pain

  • Schwerpunkt
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Beinschmerzen sind eine sehr häufige Beschwerde und bedürfen einer sorgfältigen Abklärung. Jedes der verschiedenen Gewebe der unteren Extremität kann mit eigenen Pathomechanismen Schmerzen verursachen. Die vorliegende Übersicht geht die Gewebearten systematisch durch, d. h. Rückenmark, Plexus, periphere Nerven, Muskulatur und Gefäße. Die wichtigsten Krankheitsbilder werden anhand ihrer Pathophysiologie und Klinik beschrieben. Es werden diagnostische Maßnahmen geschildert, bei einigen Erkrankungen auch in Kurzform die Therapie. Ausgenommen von dieser Übersicht sind Erkrankungen der Knochen und der Gelenke, da sie vollständig in das orthopädische Fachgebiet fallen.

Abstract

Leg pain is a very common complaint in clinical medicine which deserves thorough investigation. All tissues of the lower leg are able to cause pain, each of them by different pathomechanisms. In the current review, all the different types of tissue, i.e., spine, neural plexus, peripheral nerves, muscles, and vasculature, are systematically covered. The different disease entities are explained in terms of pathophysiology and clinical picture. Diagnostic measures and pathways are sketched, as well as therapeutic approaches in some instances. Diseases of the bone and joint are omitted since they are the subject of orthopedic surgery.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Beltran LS, Bencardino J, Ghazikhanian V, Beltran J (2010) Entrapment neuropathies III: lower limb. Semin Musculoskelet Radiol 14(5):501–511

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Büchner S (2010) Differenzialdiagnose des CRPS aus dermatologischer Sicht. Handchir Mikrochir Plast Chir 42:15–18

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Dasgupta B, Cimmino MA, Maradit-Kremers H et al (2012) 2012 provisional classification criteria for polymyalgia rheumatica: a European League against Rheumatism/American College of Rheumatology collaborative initiative. Ann Rheum Dis 71:484–492

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Glocker X et al (2012) Lumbale Radikulopathie. In: Diener H-C, Weimar C (Hrsg) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie. Herausgegeben von der Kommission „Leitlinien“ der Deutschen Gesellschaft für Neurologie. Thieme, Stuttgart

  5. Garcia-Borreguero D, Stillman P, Benes H et al (2011) Algorithms for the diagnosis and treatment of restless legs syndrome in primary care. BMC Neurol 11:28

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Köstler W, Strohm PC, Südkamp NP (2005) Acute compartment syndrome of the limb. Injury 36:992–998

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Lauria G, Merkies ISJ, Faber CG (2012) Small fibre neuropathy. Curr Opin Neurol 25:542–549

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Mateen FJ (2012) Painful legs and moving toes syndrome: a 76-patient case series. Arch Neurol 69:1032

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Melli G, Chaudhry V, Cornblath DR (2005) Rhabdomyolysis: an evaluation of 475 hospitalized patients. Medicine (Baltimore) 84:377–385

    Google Scholar 

  10. Miller TM, Layzer RB (2005) Muscle cramps. Muscle Nerve 32:431–442

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Mohassel P, Mammen AL (2013) Statin-associated autoimmune myopathy and anti-HMGCR autoantibodies: a review. Muscle Nerve (im Druck)

  12. Pestronk A et al (2013) Painful neuropathies: differential diagnosis. http://neuromuscular.wustl.edu/sensory-pain.html. Zugegriffen: 6. Juli 2013

  13. Ringler MD, Litwiller DV, Felmlee JP et al (2013) MRI accurately detects chronic exertional compartment syndrome: a validation study. Skeletal Radiol 42:385–392

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Rüegg S (2010) Medikamentöse Behandlung des CRPS. Handchir Mikrochir Plast Chir 42:19–29

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Schepper EIT de, Overdevest GM, Suri P et al (2013) Diagnosis of lumbar spinal stenosis: an updated systematic review of the accuracy of diagnostic tests. Spine 38:E469–E481

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Windt DA van der, Simons E, Riphagen II et al (2010) Physical examination for lumbar radiculopathy due to disc herniation in patients with low-back pain. Cochrane Database Syst Rev 2:CD007431

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Herrn Oberarzt O. Wunderlich aus der Radiologischen Abteilung des Städtischen Krankenhauses Dresden-Neustadt sei herzlich für die CT- und MRT-Aufnahmen gedankt.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. J. Machetanz, L. Unger, C. Stelzner, U. Wollina und S. Schellong geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Machetanz.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Machetanz, J., Unger, L., Stelzner, C. et al. Das schmerzhafte Bein. Internist 54, 1304–1313 (2013). https://doi.org/10.1007/s00108-013-3340-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-013-3340-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation