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Unklare Tetraparese unter Immunsuppression

Unclear tetraparesis under immunosupression

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Zusammenfassung

Wir berichten über einen 69-jährigen Patienten mit Tetraparese und Muskelschmerzen unter einer mehrmonatigen Prednisolontherapie. Als Ursache fand sich eine Sepsis infolge einer Pyomyositis mit septisch-pulmonalen Einschmelzungen durch Staphylococcus aureus. Unter einer antibiotischen Therapie mit Piperacillin und Tazobactam konnten eine Regredienz der initial erhöhten Entzündungsparameter und eine Besserung der Tetraparese verzeichnet werden.

Die Pyomyositis ist eine bakterielle Infektion der Skelettmuskulatur. Sie geht typischerweise mit einschmelzenden, abszessförmigen Veränderungen einher. In den Tropen ist diese Erkrankung endemisch. Die nichttropische Form der Pyomyositis tritt am häufigsten unter Immunsuppression auf.

Abstract

We report a case of a 69-year-old man who developed tetraparesis and muscular pain under the therapy of prednisolone for several months. Diagnosis was sepsis due to pyomyositis with multiple septic pulmonary staphylococcus aureus abscesses. Antibiotic therapy with piperacillin and tazobactam resulted in a decrease of the inflammatory factors and improvement of the tetraparesis. Pyomyositis, common in tropical areas, is a suppurative infection of striated muscle. Immunodeficiency has been implicated in the development of pyomyositis in temperate climates.

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Literatur

  1. Adesunkanmi AR, Akinkuolie AA, Badru OS (2002) A five year analysis of death in accident and emergency room of a semi-urban hospital. West Afr J Med 21:99–104

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Crum NF (2004) Bacterial pyomyositis in the United States. Am J Med 117:420–428

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Gordon BA, Martinez S, Collins AJ (1995) Pyomyositis: characteristics at CT and MR imaging. Radiology 197:279–286

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Gupta B, Khanna SK, Sharma BK (1980) Pyomyositis. J Assoc Physicians India 28:91–94

  5. Lanternier F, Mémain N, Lortholary O (2004) Orphanet encyclopaedia

  6. Ruiz M, Yohannes S, Wladyka C (2005) Pyomyositis caused by methicillin-resistant staphylococcus aureus. N Engl J Med 352:1488–1489

    Google Scholar 

  7. Scriba J (1885) Beitrag zur Ätiologie der Myositis acuta. Dtsch Z Chir 22:497–502

    Article  Google Scholar 

  8. Sharif HS, Clark DC, Aabed MY et al (1990) MR imaging of thoracic and abdominal wall infections: comparison with other imaging procedures. AJR Am J Roentgenol 154:989–995

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Sharma A, Kumar S, Wanchu A et al (2010) Clinical characteristics and predictors of mortality in 67 patients with primary pyomyositis: a study from North India. Clin Rheumatol 29:29–45

    Google Scholar 

  10. Stevens DL, Bisno AL, Chambers HF et al (2005) Practice guidelines for the diagnosis and management of skin and soft-tissue infections. Clin Infect Dis 41:1371–1406

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to T. Kündiger.

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Kündiger, T., Kober, R., Wegjan, E. et al. Unklare Tetraparese unter Immunsuppression. Internist 53, 1352–1358 (2012). https://doi.org/10.1007/s00108-012-3127-1

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-012-3127-1

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