Skip to main content
Log in

Paradigmenwechsel in der Behandlung des Wilkie-Syndroms

Von der Darmumleitung zur Transposition der A. mesenterica superior

Paradigm shift in the therapy of Wilkie’s syndrome

From bowel reconstruction to transposition of the superior mesenteric artery

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das A.-mesenterica-superior-Kompressionssyndrom (Wilkie-Syndrom) ist eine seltene Erkrankung, bei der die Pars horizontalis des Duodenums von der ventral verlaufenden A. mesenterica superior und der dorsal liegenden Aorta abdominalis komprimiert wird. Die Symptomatik besteht in einem frühen Sättigungsgefühl, Übelkeit, in wiederkehrendem Erbrechen, postprandialem Abdominalschmerz und ungewolltem Gewichtsverlust. Die konservative Therapie mit intravenöser Hyperalimentation hat zum Ziel, durch Anreicherung des retromesenterialen Fettgewebes den Winkel zwischen A. mesenterica superior und Aorta aufzuweiten, um so wieder eine Duodenalpassage herzustellen. Reicht dies nicht aus, empfiehlt sich eine operative Therapie, die bisher in einer intestinalen Umgehungsoperation besteht. Wir berichten über ein Behandlungskonzept, bei dem durch die Transposition der A. mesenterica superior in die infrarenale Aorta das mechanische Problem kausal gelöst wird und durch eine wiederhergestellte physiologische Dünndarmpassage die Beschwerden des Patienten aufgehoben werden.

Abstract

The superior mesenteric artery syndrome – also known as Wilkie’s syndrome or as arteriomesenteric obstruction of the duodenum – is a rare condition of upper intestinal obstruction in which the third part of the duodenum is compressed by the overlying, narrow-angled superior mesenteric artery against the posterior structures. It is characterized by early satiety, recurrent vomiting, abdominal distention, weight loss and postprandial distress. When nonsurgical management is not possible or the problem is refractory, surgical intervention is necessary. Usually a reconstruction of the intestinal passage is performed. We report the first case of successful transposition of the superior mesenteric artery into the infrarenal aorta in the therapy of Wilkie’s syndrome.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Literatur

  1. Bhama JK, Ogren J, Guinn G, Fisher WE (2001) Unique cause of duodenal obstruction by an abdominal aortic aneurysm. J Vasc Surg 34: 1130–1132

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Dietz UA, Debus ES, Heuko-Valiati L et al. (2000) Das aortomesenteriale Kompressionssyndrom. Chirurg 71: 1345–1351

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Elbadawy MH (1992) Chronic superior mesenteric artery syndrome in anorexia nervosa. Br J Psychiatry 160: 552–554

    Article  Google Scholar 

  4. Gustafsson L, Falk A, Lukes PJ, Gamklou R (1984) Diagnosis and treatment of superior mesenteric artery syndrome. Br J Surg 71: 499–501

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Hall LW (1974) The cast syndrome incognito. Am J Surg 127: 371

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Iwaoka Y, Yamada M, Takehira Y et al. (2001) Superior mesenteric artery syndrome in identical twin brothers. Intern Med 40: 713–715

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Jain R (2007) Superior mesenteric artery syndrome. Curr Treat Options Gastroenterol 10: 24–27

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Lee CS, Mangla JC (1978) Superior mesenteric artery compression syndrome. Am J Gastroenterol 70: 141–150

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Lescher TJ, Sirinek KR, Pruitt BA (1979) Superior mesenteric artery syndrome in thermally injured patients. J Trauma 19: 567–571

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Loeb T, Loubert G, Morsly R et al. (1999) Superior mesenteric artery syndrome. Ann Fr Anesth Reanim 18: 1000–1004

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Pedoto MJ, O’Dell MW, Thrun M, Hollifield D (1995) Superior mesenteric artery syndrome in traumatic brain injury: two cases. Arch Phys Med Rehabil 76: 871

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Pourhassan S, Grotemeyer D, Fürst G, Sandmann W (2006) Das chronisch viszerale Ischämiesyndrom – Klinik, Diagnostik und Therapieoptionen. Gefäßchirurg 11: 173–187

    Article  Google Scholar 

  13. Pourhassan S, Grotemeyer D, Fürst G et al. (2008) Infrarenal transposition of the superior mesenteric artery: a new approach in the surgical therapy for Wilkie syndrome. J Vasc Surg 47: 201–204

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Sours JA, Vorhaus LJ (1981) Superior mesenteric artery syndrome in anorexia nervosa: a case report. Am J Psychiatry 138: 519

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Sostek M, Fine SN, Harris TL (1993) Duodenal obstruction by abdominal aortic aneurysm. Am J Med 94: 220–221

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. von Rokitansky C (1842) Lehrbuch der pathologischen Anatomie. Braumüller & Seidel, Wien

  17. Weber H, Gumrich H, Klotz E (1979) Arteriomesenteric duodenal compression. Chirurg 50: 503–507

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Wilkie DPD (1927) Chronic duodenal ileus. Am J Med Sci 173: 643–649

    Article  Google Scholar 

  19. Ylinen P, Kinnunen J, Hockerstedt K (1989) Superior mesenteric artery syndrome. A follow-up study of 16 operated patients J Clin Gastroenterol 11: 386–391

    Google Scholar 

  20. Zhu Z, Qiu Y (2005) Superior mesenteric artery syndrome following scoliosis surgery: Its risk indicators and treatment strategy. World J Gastroenterol 11: 3307–3310

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir bedanken uns für die freundliche Überlassung des radiologischen Bildmaterials bei Prof. Dr. G. Fürst, Institut für Diagnostische Radiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf.

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Grotemeyer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Grotemeyer, D., Pourhassan, S. & Sandmann, W. Paradigmenwechsel in der Behandlung des Wilkie-Syndroms. Internist 50, 484–488 (2009). https://doi.org/10.1007/s00108-008-2263-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-008-2263-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation