Skip to main content

Moderne medikamentöse Unterstützung der Tabakentwöhnung

Modern medical support for smoking cessation

Zusammenfassung

Infolge der hohen tabakassoziierten Morbidität und Mortalität ist die Tabakentwöhnung eine der vordringlichsten ärztlichen Aufgaben. Sie ist in der Kombination von psychosozialer Unterstützung und pharmakologischer Begleitung effektiv. Im Hinblick auf die assoziierte Morbidität kardiovaskulärer Erkrankungen, der chronisch obstruktiven Lungenerkrankung bzw. des Lungenemphysems sowie des Bronchialkarzinoms hat sie eine hochgradige Kosteneffektivität. Für die Tabakentwöhnung können neben dem Nikotinersatz Bupropion und Vareniclin eingesetzt werden. Die Substanzen zeigen eine gut dokumentierte hohe Effektivität, ihr Einsatz ist unkompliziert. So kann der Gesamtentwöhnungserfolg durch begleitende Pharmakotherapie um den Faktor 2–3 gesteigert werden.

Abstract

In view of the high morbidity and mortality associated with tobacco, smoking cessation is one of the most urgent medical challenges. It is effective when psychosocial support is combined with accompanying medication. In view of the associated rate of occurrence of cardiovascular diseases, COPD/emphysema as well as lung cancer, it is highly cost-effective. The nicotine replacement substances Bupropion and Varenicline used in smoking cessation therapies demonstrate a well-documented increase in effectiveness. Their use is not complicated. An increase in the overall cessation success rate by a factor of 2–3 is obtained when using an accompanying course of medication.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1

Literatur

  1. Andreas S, Batra A, Behr J et al.; Deutsche Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin (2008) [Guidelines for smoking cessation in patients with COPD issued by the Deutsche Gesellschaft fur Pneumologie und Beatmungsmedizin]. Pneumologie 62: 255–272

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  2. Arzneimittelkommission der Deutschen Ärzteschaft (2001) Tabakabhängigkeit – Leitlinie der Arzneimittelkommission der Deutschen Ärzteschaft

  3. Batra A, Hering T, Arbter P; Bundesärztekammer (2008) Curriculum „Qualifikation Tabakentwöhnung“. Berlin

  4. Bundesministerium für Gesundheit (2006) Drogen- und Suchtbericht.

  5. Cahill K, Perera R (2008) Competitions and incentives for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev 3: CD004307

    PubMed  Google Scholar 

  6. Cahill K, Stead LF, Lancaster T (2008) Nicotine receptor partial agonists for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev 3: CD006103

    PubMed  Google Scholar 

  7. Cairella G et al. (2007) [Smoking cessation and weight gain]. Ann Ig 19: 73–81

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Deutsche Gesellschaft für Suchtforschung und Suchttherapie (DG-Sucht), Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN) (2004) Tabakbedingte Störungen - „Leitlinie Tabakentwöhnung“. AWMF-Leitlinien-Register Nr. 076/006 http://www.awmf-online.de

  9. Fagerstrom KO, Schneider NG (1989) Measuring nicotine dependence: a review of the Fagerstrom Tolerance Questionnaire. J Behav Med 12: 159–182

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  10. Fiore MC, Jaén CR, Baker TB, et al.; 2008 PHS Guideline Update Panel, Liaisons, and Staff (2008) Treating Tobacco Use and Dependence: 2008 Update. U.S. Public Health Service Clinical Practice Guideline executive summary. Respir Care 53: 1217–1222

    Google Scholar 

  11. Gross J, Stitzer ML, Maldonado J (1989) Nicotine replacement: effects of postcessation weight gain. J Consult Clin Psychol 57: 87–92

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  12. Hubbard R, Lewis S, Smith C et al. (2005) Use of nicotine replacement therapy and the risk of acute myocardial infarction, stroke, and death. Tob Control 14: 416–421

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  13. Hughes J (2008) An algorithm for choosing among smoking cessation treatments. J Subst Abuse Treat 34: 426–432

    PubMed  Article  Google Scholar 

  14. Hughes J, Stead L, T Lancaster (2007) Antidepressants for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev 1: CD000031

    PubMed  Google Scholar 

  15. Hughes JR (2008) Smoking and suicide: A brief overview. Drug Alcohol Depend [Epub ahead of print]

  16. Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (2007) Abschlussbericht zur Erstellung einer Patienteninformation zum Thema COPD. Erstellung von evidenzbasierten Patienteninformationen zum Thema: Chronisch obstruktive Atemwegserkrankungen – COPD.

    Google Scholar 

  17. Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (2008) Systematische Leitlinienrecherche und -bewertung sowie Extraktion neuer und relevanter Empfehlungen für das DMP Asthma/COPD, Stand 17.3.08

  18. Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (2008) Systematische Leitlinienrecherche und -bewertung sowie Extraktion neuer und relevanter Empfehlungen für das DMP Koronare Herzkrankheit, Stand 28.02.2008

  19. Jorenby DE, Leischow SJ, Nides MA et al. (1999) A controlled trial of sustained-release bupropion, a nicotine patch, or both for smoking cessation. N Engl J Med 340: 685–691

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  20. Niaura R, Hays JT, Jorenby DE et al. (2008) The efficacy and safety of varenicline for smoking cessation using a flexible dosing strategy in adult smokers: a randomized controlled trial. Curr Med Res Opin 24: 1931–1941

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  21. Parrott S, Godfrey C (2004) Economics of smoking cessation. BMJ 328: 947–949

    PubMed  Article  Google Scholar 

  22. Stead L, Perera R, Bullen C et al. (2008) Nicotine replacement therapy for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev 1: CD000146

    PubMed  Google Scholar 

  23. Tonnesen P (2008) Which drug to be used in smoking cessation? Pol Arch Med Wewn 118: 373–376

    PubMed  Google Scholar 

  24. Tonstad S, Tønnesen P, Hajek P et al.; Varenicline Phase 3 Study Group (2006) Effect of maintenance therapy with varenicline on smoking cessation: a randomized controlled trial. JAMA 296: 64–71

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der Autor erhielt Honorare für Beratung und Vorträge zum Thema Tabakentwöhnung von Pfizer, GSK, Pharmacia, Novartis und Johnson & Johnson.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to T. Hering.

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Cite this article

Hering, T. Moderne medikamentöse Unterstützung der Tabakentwöhnung. Internist 50, 95–100 (2009). https://doi.org/10.1007/s00108-008-2234-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-008-2234-5

Schlüsselwörter

  • Tabakentwöhnung
  • Pharmakotherapie
  • Nikotinersatz
  • Bupropion
  • Vareniclin

Keywords

  • Smoking cessation
  • Pharmacotherapy
  • Nicotine replacement
  • Bupropion
  • Varenicline