Zusammenfassung
Zahlreiche Hautveränderungen sind für Nichtdermatologen von großer Bedeutung, da sie wegweisend für internistische Grundkrankheiten sein können oder auf assoziierte Komplikationen oder Nebenwirkungen von Therapien hinweisen. Ein frühes Erkennen von gegebenenfalls nur wenig ausgeprägten Hautmanifestationen erlaubt durch unverzügliches Handeln ernsthafte Folgen zu verhindern. Am Beispiel der limitierten Formen von Kollagenosen ist die Markerfunktion der Haut nicht nur diagnostisch sondern auch prognostisch erwähnenswert, was bei günstigerem Verlauf auch sanftere Therapien erlaubt. Als wichtigste Voraussetzung für eine korrekte Diagnose von kutanen Läsionen ist ein sorgfältiger und vollständiger Hautstatus unter zusätzlicher Berücksichtigung der angrenzenden Schleimhäute und Hautanhangsgebilde unabdingbar. In einem ersten Schritt sollte der primäre anatomische Sitz, die Morphologie und die Anordnung der Läsion erkannt werden, danach ist die Verteilung zu beurteilen. Der vorliegende Artikel beschreibt häufigere Hautmanifestationen bei Erkrankungen unterschiedlicher Organsysteme (mit Ausnahme von Infektionen, Stoffwechselstörungen und Arzneimittelnebenwirkungen).
Abstract
Many aspects of cutaneous signs are of importance to nondermatologists, as skin manifestations can reflect internal disease states, either directly or as a result of a complication or treatment and therefore can lead to the diagnosis of systemic illness. Serious morbidity and mortality can be avoided by early recognition of only minor cutaneous manifestations signaling internal problems. Limited forms of collagen vascular disease exemplify the important marker function of the skin for diagnosis as well as for prognosis with their typically favorable course permitting a less aggressive treatment. The utmost important prerequisite of diagnosing skin conditions is an accurate and thorough examination of the skin, the adjacent mucous membranes and the integumentary appendages. In a first step, the primary site of the cutaneous condition should be identified (e.g. epidermal, dermal or subdermal) and then the form, the pattern, and distribution should be recognized. There are many comprehensive and excellent textbooks available for guidance. This article focuses on the more common dermatologic conditions linked to different organ systems involved (excluding infectious diseases, metabolic diseases and drug induced conditions).
Literatur
Antic M, Lautenschlager S, Itin PH (2006) Eosinophilic fasciitis 30 years after – what do we really know? Report of 11 patients and review of the literature. Dermatology 213: 93–101
Bonkovsky HL, Mehta S (2001) Hepatitis C: a review and update. J Am Acad Dermatol 44: 159–182
Carlson JA, Chen KR (2006) Cutaneous vasculitis update: small vessel neutrophilic vasculitis syndromes. Am J Dermatopathol 28: 486–506
Costner MI, Grau RH (2006) Update on connective tissue diseases in dermatology. Semin Cutan Med Surg 25: 207–220
Curatolo P, Bombardieri R, Jozwiak S (2008) Tuberous sclerosis. Lancet 372: 657–668
Doshi DN, Blyumin ML, Kimball AB (2008) Cutaneous manifestations of thyroid disease. Clin Dermatol 26: 283–287
Farhi D, Cosnes J, Zizi N et al. (2008) Significance of erythema nodosum and pyoderma gangrenosum in inflammatory bowel diseases: a cohort study of 2402 patients. Medicine (Baltimore) 87: 281–293
Ferringer T, Miller F (2002) Cutaneous manifestations of diabetes mellitus. Dermatol Clin 20: 483–492
Ferzli PG, Millett CR, Newman MD, Heymann WR (2008) The dermatologist’s guide to hereditary syndromes with renal tumors. Cutis 81: 41–48
Ghosn SH, Kibbi AG (2008) Cutaneous manifestations of liver diseases. Clin Dermatol 26: 274–282
Gregory B, Ho VC (1992) Cutaneous manifestations of gastrointestinal disorders. Part II. J Am Acad Dermatol 26: 371–383
Jabbour SA (2003) Cutaneous manifestations of endocrine disorders: a guide for dermatologists. Am J Clin Dermatol 4: 315–331
Jabbour SA, Davidovici BB, Wolf R (2006) Rare syndromes. Clin Dermatol 24: 299–316
Jones AM, Warken K, Tyring SK (2002) The cutaneous manifestations of viral hepatitis. Dermatol Clin 20: 233–247, vi
Kleyn CE, Lai-Cheong JE, Bell HK (2006) Cutaneous manifestations of internal malignancy: diagnosis and management. Am J Clin Dermatol 7: 71–84
Kriseman YL, Nash JW, Hsu S (2007) Criteria for the diagnosis of antiphospholipid syndrome in patients presenting with dermatologic symptoms. J Am Acad Dermatol 57: 112–115
Kuhn A, Sticherling M, Bonsmann G (2007) Clinical manifestations of cutaneous lupus erythematosus. J Dtsch Dermatol Ges 5: 1124–1137
Lautenschlager S, Eichmann A (1999) Differential diagnosis of leg ulcers. Curr Probl Dermatol 27: 259–270
Nowak CB (2007) The phakomatoses: dermatologic clues to neurologic anomalies. Semin Pediatr Neurol 14: 140–149
Oumeish OY (2008) Skin disorders in patients with diabetes. Clin Dermatol 26: 235–242
Rashid BA, Houshmand EB, Heffernan MP (2008) Hematologic diseases. In: Wolff K, Goldsmith LA, Katz SI et al. (eds) Fitzpatrick’s dermatology in general medicine. McGraw-Hill, New York, pp 1373–1385
Rashtak S, Pittelkow MR (2008) Skin involvement in systemic autoimmune diseases. Curr Dir Autoimmun 10: 344–358
Sato S (1991) Iron deficiency: structural and microchemical changes in hair, nails, and skin. Semin Dermatol 10: 313–319
Strobel ES, Bouveret C and Kohl PK (2006) Acrokeratosis paraneoplastica of Bazex as an indicator for underlying squamous cell carcinoma of the lung. J Cancer Res Clin Oncol 132: 376–378
Timani S, Mutasim DF (2008) Skin manifestations of inflammatory bowel disease. Clin Dermatol 26: 265–273
Trüb RM (2007) Haut und Kollagenosen. Praxis (Bern 1994) 96: 1933–1949
Tsao H (2000) Update on familial cancer syndromes and the skin. J Am Acad Dermatol 42: 939–969
Uliasz A, Lebwohl M (2008) Cutaneous manifestations of cardiovascular diseases. Clin Dermatol 26: 243–254
Wolff H (2001) Kutane Paraneoplasien. Internist (Berl) 42: 721–735
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Lautenschlager, S. Hautveränderungen bei internistischen Krankheiten. Internist 50, 137–149 (2009). https://doi.org/10.1007/s00108-008-2206-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-008-2206-9